”Hade inte gjort det om jag inte tjänat pengar på det”

Foto: MAGNUS JÖNSSON
Foto: GEPA PICTURES/ DANIEL GOETZHABER / GEPA BILDBYRÅN
Foto: LINNEA RHEBORG / BILDBYRÅN
Foto: Skärmdump / Instagram
Foto: Lars Hã Glund / STELLA PICTURES

De var alla stjärnor inom utförsåkning.

Nu gör de succé på Youtube.

Jon Olsson driver en miljonindustri och köpte nyligen en udde för 39 miljoner kronor. 

Mattias Hargin och Jens Byggmark är nya inom branschen - med helt olika approach. 

För SportExpressen berättar de om livet efter skidåkningen, hur man blir sitt eget varumärke och hur stor roll pengarna spelar. 

– Youtube är inget jag tjänar pengar på, säger Hargin. 

– Jag vet inte om jag hade gjort det om jag inte tjänat pengar på det, säger Byggmark.

De är alla lite som Gunde Svan, kända för en sak hos den yngsta publiken och en helt annan för de äldre. För Jon Olsson Delér, 39, Jens Byggmark, 36 och Mattias Hargin, 35, är Youtube deras svar på Gundes Fångarna på Fortet. 

De var alla tre framgångsrika alpinåkare. Jon Olsson tog junior-SM-guld i slalom 1999, men valde sedan att göra en framgångsrik satsning på freeski och big air. Jens Byggmark tog 2011 VM-silver i slalom i Garmisch-Partenkirchen och har på 127 världscupstarter två vinster, fyra andraplatser och två tredjeplatser. Mattias Hargin hann med tre VM-medaljer, sju individuella pallplatser i världscupen och en världscupseger i österrikiska Kitzbühel. Nu satsar de alla tre på en karriär på Youtube. 

Jon Olsson - pionjären

I oktober 2008 lanserades den svenska versionen av Youtube. Redan drygt ett år innan hade Jon Olsson lagt upp sin första video där han berättade att han skulle ta med tittarna i sin vardag.

Resten är, som man brukar säga, historia. I dag har Jon Olsson 1,54 miljoner prenumeranter som följer hans exklusiva vardag på videoplattformen. Hans video från 2012 där han skottar fram och sladdar med en Lamborghini i fjällen har visats hela 4,8 miljoner gånger. 

Men hade dessa utförsstjärnor vägen utstakad redan innan de meddelade att de lade skidorna på hyllan? 

Åtminstone inte Jens Byggmark när han bestämde sig för att sluta 2017. 

– Det var overkligt ändå att kastas ut, det var så konstig känsla när man tog det beslutet. Det kändes som en sten lyftes från axlarna, all prestationsångest, så jag var lättad. 

– Sedan tog det två månade och så började jag tänka vad jag skulle göra med livet. Då kom en helt ny sten och hoppade upp på ryggen, säger han och syftar på Youtube-kanalen ”Byggis och Mackan” som han startade tillsammans med den tidigare sponsorn Markus Thunholm 2018. 

Miljonerna efter karriären

Mattias Hargin bor i Vasastan i Stockholm och driver bolaget Mattias Hargin AB som sysslar med bland annat sport- och äventyrsupplevelser, omfattande reklam och marknadsföring. Inte heller Mattias Hargin hade några konkreta Youtube-planer när han avslutade sin alpina karriär 2019.

– Nej det hade jag inte, men jag hade lite planer och tankar, något jag ändå visste var att jag ville fortsätta med skidor, jag brinner för det, så det var ett ganska tydligt steg för mig, säger han.

Jon Olsson Delér har tjänat mångmiljoner efter karriären. I somras sålde han sin 800 kvadratmeter stora villa i Marbella, Spanien, och äger även en fastighet på den indonesiska ön Lombok. Han är skriven och bor i Monaco och är inte skattskyldig i Sverige. 

Jens Byggmark bor numera i Nacka söder om Stockholm, där han förra sommaren köpte en fastighet på Sicklaön för fem miljoner kronor. Jon Olsson Delér ville inte vara sämre. I somras köpte han nämligen en helt egen udde i Vikingshill, också i Nacka, för 39 miljoner kronor.  

– Är inte det typiskt, säger Byggmark och skrattar.

– Men det är perfekt, våra fruar är systrar så att de har sin lilla sommaroas där ute. 

Foto: Youtube
Foto: Youtube

För Byggmark och Hargin är livet efter skidåkningen och Youtube-karriären i sin linda. Byggmark startade efter ”Byggis och Mackan” en ny kanal tillsammans med sin fru Michaela, i januari 2021, med ungefär 38 000 prenumeranter. 

– Allt jag lärde mig från Byggis och Mackan tog jag med mig. Vi visar upp husbygge, relation och familjeliv. Jag kan tänka mig att det är mycket igenkänning från många familjer där ute som drömmer om ett hus eller som redan gjort den resan, säger Byggmark.

– Följarna är bra, för om jag ska göra något så har jag alltid några tiotusen som jag kan fråga om råd. 

Tjänar inga pengar alls på Youtube

Jon Olssons fru Janni Olsson Delér är syster med Jens Byggmarks fru Michaela Byggmark Delér. Byggmark umgås därför en hel del med Olsson/Delér-familjen, som har en del värdefulla tips för Youtube. 

– Absolut, så är det väl. Man blir ju som man umgås alltid och man ser vad de gör rätt och vad det gör fel. 

Pratar ni mycket innehåll? 

– Hela tiden, så är det ju. Sedan har vi två helt olika Youtubekanaler, så man kan inte applicera allt på alla lägen. 

Utöver Youtube är Byggmark delägare i flera bolag, bland annat PR-firman Evertrade AB som omsatte 1 637 000 kronor förra året. Han driver även det egna bolaget Jens Byggmark AB, som också är i samma bransch. 

Mattias Hargin startade sin Youtube-kanal i oktober 2019 och har drygt 8 000 prenumeranter. Kanalen innehåller mest träning, skidåkning och äventyr. Hargin och Byggmark väntar fortfarande på sitt stora genombrott för Youtube-publiken, eller? 

Inte om man frågar Mattias Hargin. 

– Det är ingen målbild, Youtube är inget jag tjänar pengar på. Förhoppningsvis kan det hjälpa mig ändå, det är ändå en bra plattform att synas på för partners, säger han.

Har Jon inspirerat dig till att börja?

– Han är betydligt större, du ska inte blanda ihop oss, inte ens skriva om oss på samma sida. Jag har lite mindre följarskara och jobbar på lite annat sätt. 

Så du tjänar inte dina pengar på Youtube?

– Nej, det gör jag inte.

Byggmark har inte samma syn som Hargin på Youtube, han menar att pengarna är viktiga. 

– Det är klart att jag vill att det ska generera inkomst, annars vore det dumt. Det tar ändå mycket tid och det är väldigt roligt att hålla på med, men jag vet inte om jag hade gjort det om jag inte tjänat pengar på det. 

Jon Olsson-effekten

Jon Olsson började med Youtube – Hargin och Byggmark gjorde detsamma efter sina karriärer. Men någon Jon Olsson-effekt där fler alpina åkare satsar på Youtube efter karriären, det tror inte Mattias Hargin på. 

– Nej det tror jag inte, det är lite tillfälligheter tror jag. Youtube som plattform växer och blir större, man ser väl att fler följare uppskattar att se vad man gör och det är enklare att visa på Youtube. 

Byggmark tror däremot att Olsson Delér har inspirerat. 

– Ja, absolut. Jag tror att alla idrottsmän kommer behöva sociala medier på ett eller annat vis, det räcker inte längre med att bara synas i tv-rutan, då måste du vara superbäst. Är du inte jättebäst så måste du på något vis skapa dig din egen reklamplats, om du ska tjäna pengar på din idrott. 

– Vi behövde inte det egentligen när vi höll på, utan den här vändningen kom där runt 2015 där det blev väldigt tydligt att, gör vi inget nu så kommer annonsörerna bara välja influencers för det har mycket bredare räckvidd.

SportExpressen har sökt Jon Olsson för en intervju.


Alpinstjärnorna som blev Youtubers

Mattias Hargin, 35

Sambo med Lovisa Falkenberg, 27

Bor: Lägenhet i Vasastan i Stockholm

Fastigheter: Nej

Inkomst av tjänst: Saknas

Inkomst av kapital: 133 364 kronor

Bolag: Mattias Hargin AB (ägs av Mattias Hargin Holding AB)

Verksamhet: ”Sport och äventyrsupplevelser, omfattande reklam och marknadsföring, guidning, utveckling, föreläsningar, kommunikationstjänster och test av produkter för tränings- och tävlingsverksamhet.”

Omsättning: 387 000 kronor

Resultat efter finansnetto: 69 000 kronor

Eget kapital: 154 000 kronor

Fordon: Audi Q8 (2020).


Jens Byggmark, 36

Gift med Michaela, 33

Bor: Tillfälligt i Saltsjö-Boo i Nacka

Fastigheter: Ska bygga nytt hus på Sicklaön i Nacka. Fastigheten köptes för fem miljoner kronor i juli förra året.

Inkomst av tjänst: 272 524 kronor

Underskott av kapital: 26 989 kronor

Bolag: Jens Byggmark AB

Verksamhet: ”Marknadsföring, konsultverksamhet avseende företags org. reklam, PR.”

Omsättning: 163 000 kronor

Resultat efter finansnetto: - 15 000 kronor

Eget kapital: 134 000 kronor

Bolag: JMLV Holding AB (delägare)

Verksamhet: ”Marknadsföring, konsultverksamhet avseende företags organisation, reklam, PR.”

Nybildat, inga bokslut ännu.

Bolag: WNGMN SWEDEN AB (delägare genom bolag)

Verksamhet: ”Onlineshop för livsstils accessoarer så som fodral till kontaktlinser och där med förenlig verksamhet. Detaljhandel av livsstils accessoarer med försäljning via egen webshop och via återförsäljare.”

Omsättning: 0 kronor

Resultat efter finansnetto: - 17 000 kronor

Eget kapital: 62 000 kronor

Bolag: Evertrade AB (delägare genom bolag)

Verksamhet: ”Marknadsföring och PR genom artister, influencers och kända profiler på sociala medier och evenemang och därmed förenliga verksamheter.”

Omsättning: 1 637 000 kronor

Resultat efter finansnetto: 27 000 kronor

Eget kapital: 62 000 kronor

Fordon: MC KTM (2021)


Jon Olsson-Delér, 39

Gift med Janni Delér, 31

Bor: Lägenhet i Monaco

Fastigheter: Egen udde i Saltsjö-Boo, inköpt för 39 miljoner kronor. Är just nu i färd med att bygga ståtligt sommarparadis. Äger fastighet på den indonesiska ön Lombok. Bygge är redan satt i verket. Sålde nyligen sin 800 kvadratmeter stora villa i Marbella.

Inkomster: Är inte skattskyldig i Sverige.

Bolag: Saknar uppdrag i Sverige

Är delägare i bolag inom bland annat kläder och väskor. Har en rad sponsorer, som Red Bull, Head och spelbolaget Leo Vegas.

Fordon: Saknas i Sverige.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.