Spana in Ikeas nya blå kollektion – skapad för att stärka kvinnor
Tillsammans med skickliga kvinnliga hantverkare från Indien har Ikea skapat en härlig blå kollektion som är gjord för att stärka kvinnor.
Innehållsrik är den sjunde tillfälliga kollektionen skapad av Ikea och sociala entreprenörer i Indien med målsättning att stärka kvinnor genom hantverk. Kollektionen är formgiven av produktutvecklaren Stina Engler och designer Sarah Fager från Ikea i samarbete med skickliga kvinnliga hantverkare från de två sociala företagen Rangsutra och Industree. Innehållsrik har ett strandtema och hålls samman av blå kulörer och naturmaterial.
– Vårt mål här är att ge kvinnorna förutsättningar att påverka sin egen livssituation och ge döttrarna en ljusare framtid genom att ta makten i egna händer, berättar Dipti, fil.dr, grundare och VD på det sociala företaget Rangsutra i ett pressmeddelande.
Att arbeta som hantverkare på Rangsutra eller Industree ger kvinnorna tillgång till nya möjligheter. De kan öppna bankkonton, bygga nya hem och investera i barnens – särskilt flickornas – utbildning samtidigt som de stärker sitt självförtroende och sin kompetens som hantverkare och företagare.
Innehållsrik är tillverkad av naturmaterial i traditionella hantverkstekniker och innehåller korgar av bananfiber, handvävda och handbroderade filtar, handdukar och kuddfodral.
Samarbetet mellan Ikea och småskaliga sociala företag ger människor möjlighet till försörjning i utsatta samhällen över hela världen. Med kollektionen Innehållsrik vill Ikea hylla det traditionella hantverket och alla de starka kvinnor som skapar produkterna.
Innehållsrik säljs i begränsad upplaga på alla Ikeavaruhus i Sverige från den 16 mars 2018.
Foto: IKEA
Färgsätt som ett proffs!
• Lär dig hur färger skapar harmoni i ditt hem
• 25 avsnitt om nyanser, färgcirkeln och hur du kommer igång!
• Bästa tipsen av Sköna hems Hildur Blad, inredare och färgexpert