Sköna hems utmärkelse Årets möbel går i år till pallen Unity, signerad Monica Förster.

Här är årets möbel 2022: ”En skulptur och samtidigt en...”

Sköna hems utmärkelse Årets möbel går i år till den arkitektoniskt snillrika pallen Unity, signerad Monica Förster och producerad enligt gamla bosniska hantverkstraditioner.

Dan Gordan

– Det är som på landet fast mitt i stan, säger Monica Förster och visar på den lummiga innergården där flera mäktiga körsbärsträd silar solljuset. På våren, när träden översållas av vita blommor, är det som i Nangijala. En fantastisk miljö att få vara kreativ i.

Här, i en del av det tidigare bryggeriet, finns familjens lägenhet i en vacker 1800-talsfastighet, och i en annan del ligger studion där de två medarbetarna Johanna Fosselius och Harald Sundberg sitter som uppslukade vid sina datorer. Ett större bord är också överfullt av små enkelt hopsatta möbelmodeller till en inredning man arbetar med. Allt är inte digitalt.

– Modellerna är ett sätt att skissa, och när vi presenterar våra idéer blir visionen mer tydlig. Mer emotionellt kan man säga, än när kunden bara får se renderingar, visualiseringar, i datorn. Sådana gör vi naturligtvis också.

Allt arbete på kontoret är teambaserat. Projekten är i fokus och Monica visar en riktning, sedan följer diskussioner och kreativ input. Därefter sållar hon bland idéerna och så fortskrider processen. Också Årets möbel 2022 har sitt ursprung i en idé, denna gång om att klyva något.

Monica Förster

FÖDD: 1966 i Dorotea, södra Lappland.

FAMILJ: Staffan Hellström, musiker, sonen Bruno, 18 år, och två bonusbarn.

BOR: Lägenhet i gamla Nürnbergbryggeriet på Södermalm, Stockholm.

SOMMARLIV: På lantstället i skärgården. Staffan turnerar och ibland följer jag med. 

LÄSER: Mest när jag är ledig och kan slappna av, just nu Trädens hemliga liv av Peter Wohlleben. 

MUSIK: Har upptäckt den brittiska gitarristen Richard Hawley. 

PÅ MIDDAGSBORDET: Min man lagar all mat, bara vegetariskt, och det är galet gott. 

FÖRMÅGA: Bra på bollsporter, tillbringade ett utbytesår på college i USA där vi spelade volleyboll flera timmar varje dag. Och så kan jag dansa gammeldans!

Monica Förster i sin lugna, ljusa studio på Södermalm i Stockholm. I fönstren trängs prototyper i olika stadier av färdigställande. Nederst, en prototyp av Unity, och överst, den färdiga pallen. Foto: Martin Cederblad
Trä i förvandling. En process som förfinats men knappast ändrats sedan 1800-talet. Foto: Unity/Zanat
Unity, med fint utskuren dekor på skiva och bas. Foto: Martin Cederblad

Att Unity kan påminna betraktaren om Axel Einar Hjorths furustadiga funkismöbler eller traditionell afrikansk möbelkonst är inget som väcker genklang hos Monica. Hon ler lite och säger att jo, kanske det, men det är inget hon tänkt på. Andra personer har sett en koppling till hemslöjd.

Formspråket, både i Unity och i de andra produkterna hon skapat för Zanat, är Monicas. Det ligger närmare henne själv än något annat hon gett form.

Juryns motivering

»Med ett talangfullt öga för arkitektoniska former har Monica Förster under många år varit en av krafterna som lyft det bosniska hantverksföretaget Zanat in i samtiden. Unity förenar det massiva med det lätta. Det primitiva med det helt samtida. En dekonstruerad arkad blir i Unity en möbel där värdet i handens kraft, liksom den taktila upplevelsen av träet, når nya höjder.«
Producent: Zanat. 

Material: Valnöt, körsbär.

Unity kom fram under pandemiåren när länder stängde ner och transporter upphörde. Bland flera åtgärder satte Zanat igång ett Lockdown dialogues project där en rad mindre produkter som kunde skickas med posten togs fram. Från Monicas studio kom två väggspeglar. Unity var för stor för postpaket men såg under perioden dagens ljus. Möbeln visades som prototyp första gången under designveckan i Stockholm 2021, på utställningen Misschiefs med åtta kvinnliga formgivare.

– Jag tycker själv mycket om den här möbeln. Det är en skulptur och samtidigt en liten pall och ett bord. Det finns något unikt i uttrycket och tillverkningen blev i sig en utmaning.

Den valvliknande möbeln består av fyra delar, spillbitar från den övriga produktionen, som var för sig svarvas fram. Trätappar håller ihop bitarna och Zanats raison d’être, de karvade mönstren, syns på pallens sits och ben.

Zanat ligger i en trakt några mil utanför Sarajevo i Bosnien. Det lilla företaget har kommit att spela en stor roll i Monicas liv, och hon har i hög grad hjälpt till att göra det till en känd aktör på den internationella designarenan.

Zanats raison d’être, de karvade mönstren, syns på pallens sits och ben. Foto: Martin Cederblad
Det tar tid att lära sig hantverket, och återväxten bland träsnidarna är ett prioriterat ämne hos Zanat. Foto: Unity/Zanat
Monica Förster i studion, omgärdad av sin design. Foto: Martin Cederblad

I området finns flera mindre möbeltillverkare vars specialitet alltsedan 1800-talet varit att skapa mönster i träet, karvade med handverktyg i en tidskrävande process. Företagen, med Zanat som det mest kända, finns sedan några år på Unescos världsarvslista över immateriella kulturarv.

Företaget har varit i familjens ägo i etthundra år, men det var när Orhan Nikšić lämnade sitt arbete som ekonom på Världsbanken som Zanat tog ett avgörande steg in i framtiden. Han återvände till hembyn med en vilja att låta samtida design möta det lokala hantverket. Monica hade i en intervju i en internationell tidskrift uttalat sig om designstrategier, och han fastnade för hennes tankar och formgivning. Och kanske att hon också själv hade sina rötter i en liten by, Dorotea, med allt vad det innebär av förståelse för ett mindre samhälles behov. I år är det nionde året hon är kontrakterad som kreativ chef.

Deras första gemensamma kollektion visades under möbelmässan 2015 på Auktionsverket i Stockholm, och Monica hade bjudit in arkitekten Gert Wingårdh och finska formgivaren Harri Koskinen att delta.

Stolen med dekorativ ryggbricka fick arkitektkårens utmärkelse Guldstolen, och kollektionen blev vida omskriven. Sedan dess har hon ritat en rad möbler och mindre föremål, som speglar och skålar, för det bosniska företaget. Till årets Milanomässa bjöd hon in flera internationella toppnamn, Jean-Marie Massaud, Sebastian Herkner med flera, att rita varsin möbel.

Jag tycker själv mycket om den här möbeln. Det är en skulptur och samtidigt en liten pall och ett bord

Efter Monica Försters inträde har Zanats anställda gått från 15 till 70.

– Ja, det är ett väldigt lyckat samarbete, konstaterar hon. För Zanat kan jag göra sådant som ligger nära mitt eget uttryck. Inte anpassa mig så mycket, vilket man som professionell måste med större företag där det redan finns en uttalad designlinje.

När hon förra året mottog den svenska designutmärkelsen Bruno Mathsson-priset, kallades hon i motiveringen för ”en ambitiöst engagerad ensamvarg”, en benämning som knappast stämmer överens med hennes egen bild av hur hon arbetar. Snarare ser hon sig som en lagspelare och poängterar hur viktigt samarbetet med uppdragsgivarna är, liksom med medarbetarna i studion.

–Det är just relationen som gör projekten större än om jag varit ensam, funderar hon.

Men ambitiös och engagerad, javisst. Förra året utsågs hon av en tidskrift för femte gången till Årets designer. Det är nog ingen annan i Sverige som lyckats med det.

Små modeller av produkter från Monica Förster, på podier av ett kakel, Breaking the wave, som Monica Förster studio tagit fram för Marrakech design. Foto: Martin Cederblad
Johanna Fosselius och Harald Sundberg arbetar tätt tillsammans under ledning av Monica. Foto: Martin Cederblad

Samtidigt som hennes möbler och föremål nått ut internationellt är hennes formspråk oftast underordnat en idé och förhållandevis lågmält. Den engelska designskribenten Sam Grawe skriver i boken Monica Förster, lateral thinking, att hennes design den skriker inte, den viskar.

Vad innebär då den latinska termen lateral, för henne?

– Att tänka på olika plan, svarar hon, bredspårigt, inte enspårigt. Här i studion frågar vi oss hela tiden varför, försöker hitta kärnan i det vi arbetar med. Ja, vi löser problem.

Långsiktigheten är påtaglig. Samtliga företag hon arbetat med under åren, med ett enstaka undantag, har hon fortfarande kontakt med, och i dag finns ett trettiotal producenter som återkommer, av och till. Här finns möbler för italienska Tachini, Poltrona frau och Zanotta, en måttsats för matlagning för Alessi, bestick för Gense, möbler för Offecct, Fogia och Erik Jörgensen, en kontorsstol för Officeline formgiven för kvinnors kroppar. Handväskor för Palmgrens, glas för Orrefors, och mycket mer.

Första produkten var hennes examensarbete från Beckmans, en självlysande toalettsits tänkt för vården, exempelvis för alzheimerpatienter som behöver hitta rätt i nattmörkret. Den visade både på hennes humanism och tekniska intresse, vilket resulterade i en helsida i Sköna hem 1995.

Här i studion frågar vi oss hela tiden varför, försöker hitta kärnan i det vi arbetar med

Monica påminns om hur tillåtande designklimatet är i dag i Sverige. När hon utbildade sig var minimalismen allenarådande, allt var generiskt och skulle se likadant ut. Toalettsitsen var en udda fågel och Monica har beskrivit sig som att hon var helt ”oanställningsbar”.

Men några år senare fick hon en liten liggande silikonlampa, utformad som ett par bröstinlägg i storlek D +, i produktion hos David design. Riktigt uppmärksammad blev hon snart därefter med ett mobilt uppblåsbart tält för innebruk, tänkt som ett litet rum i rummet, i en tid när de öppna kontorslandskapen bredde ut sig. Det var det nytänkande finska företaget Snowcrash som producerade, och senare togs molntältet över av Offecct.

Vid sidan om formgivning arbetar studion i dag också med inredningar. Senast färdiga projekt är ett stiligt showroom för den spanska jättekoncernen Cosentino, som tillverkar stenskivor för export över hela världen.

Monica berättar att studion arbetar med sitt första hus, ett sommarhus för en privat kund, som anpassas efter skärgårdsöns sluttande klipphällar. Det ser fint ut, att döma av renderingarna i datorn. Kanske får Unitybordet en dag sin plats i sommarhuset.

Om utmärkelsen Årets möbel:

Sköna hem har sedan 1993 delat ut utmärkelsen Årets möbel för att lyfta fram och premiera en produkt som i både form och funktion sticker ut från mängden. Formgivaren får också ett stipendium på 30 000 kronor.

Sköna hems jury: BJÖRN DAHLSTRÖM, formgivare, CILLA ROBACH, förste intendent, Nationalmuseum. DAN GORDAN, designskribent, ANNA EKDAHL, redaktör, Sköna hem.

De övriga nominerade till Årets möbel 2022 var …

Bland de fyra skulle en utses till Årets möbel, och spännvidden stor: Den elegant färgsatta vitrinen Kvintett, loungstolen Evo med 3D-stickad klädsel och det bläckdekorerade satsbordet Sumi är också de väl värda att uppmärksammas!

SIDEBOARD/ VITRIN KVINTETT, av Eva Schildt. Producent: Svenskt tenn. Foto: Svenskt tenn
LOUNGESTOL EVO, av Jonas Forsman. Producent: EFG Foto: EFG
SATSBORD SUMI, av Lukas Dahlén. Producent: EFG. Ringvide. Foto: Martijn Jansen

LÄS MER: Från A till Ö: Designklassikerna som är bra att ha koll på

LÄS MER: Loungestolen Sunny utsedd till Årets möbel 2021 av Sköna hem