Foto: Anne Nyblaeus

Ulrika flyttade från villa och började om i vindsvåning på 160 kvadrat

Inga spöken på den här vinden! Ljusa material och en kombination av elegans och välplanerade sociala ytor gör Ulrika Elzviks vindsvåning i Bromma till ett hem att bara njuta i, och av. Följ med på en rundtur!

Den 750 meter långa Ålstensgatan är en av Brommas mysigaste och populäraste gator. På 1920-talet, då den anlades, var tanken att skapa en länk mellan huvudstaden och Mälaren, pampigt kantad av popplar utmed vägen. Spårvagnsnätet skulle byggas ut och den södra delen invid Mälaren skulle strösslas med turistanläggningar och tjusiga hotell. Men de storslagna planerna blev alltför dyra att genomföra. Och tur var kanske det, så här i efterhand, eftersom området i dag är en levande liten oas med livsstilsbutiker, bageri, glassbar, sushirestaurang och blomsterbutik.

Jag lämnar hellre över själva projekteringen till en professionell person som vet vilka produkter, firmor och textilier som finns på marknaden

Här, i ett av de ljust aprikosfärgade flerfamiljshusen, har Ulrika Elzvik hittat drömbostaden åt sig och barnen Emma och Ludvig, 21 och 19 år, som båda växlar boende mellan Bromma och studieorten Linköping.

Utgång till balkongen där Ulrika gärna sitter ljumma kvällar. En svart järndörr installerades till Ulrikas arbetsrum, som en grafisk ingrediens. Tavlan med balettkjolen är av Astrid Svangren och till höger hänger ett konstverk av Matthias Van Arkel. Lampa över bordet från danska producenten Anour. Foto: Anne Nyblaeus
Detaljer som sätter prägel. Klassisk ljusstake Tre kulor från Svenskt tenn, och en turkosblå buddhaskulptur av konstnären Fredrik Wretman. Foto: Anne Nyblaeus
Det rymliga rummet i vindsvåningen i kombination med golvets breda furuplankor inspirerade Ulrika och inredaren Helene Follin att göra ett enda stort matrum tillika samlingsplats för familj och vänner. Matbordet och det gyllene barskåpet är specialdesignade av Per Söderberg på No early birds. Runt bordet står Wegners Y-stolar. Matta designad av Ami Katz för Vandra rugs, med mönster och färger som går igen i Ulrikas hem. Tavla till höger av Clay Ketter. Foto: Anne Nyblaeus

- Det är svårt att hitta sådana här stora våningar, säger Ulrika, de är så omåttligt populära just för att de ligger bra till rent logistiskt och för att det är ett mysigt område. Det är som ett villaområde i en liten stad, fast nära centrala Stockholm. Jag hade ren tur som fick tag på mitt hem innan det kom ut på marknaden.

Det krävdes en del renovering för att det här skulle bli ett hem som fungerade för mig

Vindsvåningen är 160 kvadratmeter stor och har en ljus och öppen planering, med breda golvplankor, sneda tak och en liten men ombonad balkong som vetter mot den myllrande gatan. Ljusa pastelltoner på väggarna matchas med avbrott i svart och mässing för att ge inredningen kontraster.

- Det krävdes en del renovering för att det här skulle bli ett hem som fungerade för mig, säger Ulrika, som till sin hjälp hade inredaren Helene Follin och arkitekten Peter Eriksson från firman Blueprint.

Per Söderbergs barmöbel med svarta ben tar upp det grafiska mönstret i Ami Katz matta för Vandra rugs. Foto: Anne Nyblaeus
Köket är ritat och byggt av arkitekten Peter Eriksson på Blueprint. Den ljusa stenen i köksgolvet harmonierar med de ljusa furuplankorna intill. Barpallarna är specialbeställda från Gemla och klädda i naturläder som med tiden får en vacker patina. Foto: Anne Nyblaeus
Inga ”döda” hörn hemma hos Ulrika. Lampan med vit skärm och fot av marmor är från Gubi. Foto: Anne Nyblaeus
Tv-hörnan i anslutning till samlingsrummet har även den ljusa toner. Soffan är från Meridiani, soffbord Tavolo con ruote från Fontana arte, specialdesignad matta, Sthlm mattor, och tavla, Clay Ketter. Foto: Anne Nyblaeus

- Jag älskar inredning och att inreda, säger Ulrika, som till vardags arbetar med marknadsföring och att anordna olika evenemang. Jag har en uppfattning om vad jag tycker om, men lämnar hellre över själva projekteringen till en professionell person som känner till vilka produkter, firmor och textilier som finns på marknaden. Den är en verklig djungel, och ibland kostar det mer att göra det själv och bli missnöjd men sedan få göra om det igen menar hon, och fortsätter:

- Jag flyttade från en stor villa med stort möblemang och lämnade kvar så gott som allting, berättar Ulrika. Jag började om på nytt, ville skapa ett nytt uttryck som rimmar med min personlighet. Den här vindsvåningen var precis vad jag behövde och ville ha, men väggar har flyttats för att göra några rum större och skapa smarta förvaringsytor.

Jag började om på nytt, ville skapa ett uttryck som rimmar med min personlighet

Nu har Ulrika fått tre sovrum, ett arbetsrum och - allra viktigast - ett stort gemensamt allrum som rymmer matsal, kök och vardagsrum. Köket byggdes om från grunden, och intill Ulrikas sovrum flyttades en vägg för att få ett större badrum med direkt anslutning från sängkammaren.

Fokus har varit ljusa material och färger och att uppnå en sparsmakad elegans. De breda golvplankorna som ger våningen charm och karaktär var utgångspunkt för resten av interiören.

Den lilla gästtoaletten har en guldfärgad tapet från Ralph Lauren, en specialgjord rund spegel och en inbyggd liten nisch för småsaker och färska blommor i vas. Foto: Anne Nyblaeus
Ulrikas sovrum går i milt ljusgrått och ljuv persikofärg som ger rummet en mjuk karaktär. Det persikofärgade sängöverkastet är uppsytt av tyg från Astrid, sänglamporna från Vaughan och den ljusgrå mattan är från Jacaranda. Tapeten från Zoffany. Foto: Anne Nyblaeus
Ulrikas en-suite-badrum är ritat av Peter Eriksson på Blueprint och designat av inredaren Helene Follin. Carraramarmor klär både väggar och golv. Foto: Anne Nyblaeus
Mönstrad kudde på sängen från Zoffany. Sängbordet i metall och vit sten är modellen Nati tati från Asplund Foto: Anne Nyblaeus

- Ulrika är en social person som älskar att ha vänner och familj hos sig, och det blev naturligt att det största rummet skulle bli en enda stor mötesplats med ett rymligt matbord, berättar inredaren Helene Follin, och förtydligar sitt uppdrag:

- Ulrika ville ha en elegant och kvinnlig prägel över våningen och jag har valt Per Söderbergs enkla och stilsäkra möbler för No early birds, de är grafiska och moderna men också tidlösa. Det stora matbordet som dominerar i allrummet är specialritat just åt Ulrikas hem, och vi valde lätta och luftiga Y-stolar till matbordet. Tillsammans med Ami Katz matta för Vandra rugs har nu rummet fått en stilfull karaktär där mjuka toner bryter av mot grafiska element.

Det är fantastiskt att arbeta med personer som man tycker om och som har samma öga för detaljer

Alla ljusa toner flyter harmoniskt in i varandra, och Helene och Ulrika har lagt tonvikten på olika texturer i materialen.

- Det är fantastiskt att arbeta med personer som man tycker om och som har samma öga för detaljer. Mycket bygger på ömsesidig respekt när man gör ett projekt med en kund, säger Helene Follin.

Ur Sköna hem nr 11 2021.

LÄS MER: De hittade tomt vid havet – byggde villa med magisk utsikt från alla rum

LÄS MER: Ulrika och Magnus idylliska gathus från 1863 – med synliga takbjälkar och charmiga trägolv

Aktuellt just nu