Foto: Anne Nyblaeus

Sommarparadis på västkusten med drömmig glasveranda och vill ha-inredning

Det sjönära läget till trots – när man inredde villan i den gamla fiskebyn vändes blickarna mot land. Här är inspirationen hämtad från den bohuslänska naturens slingrande grönska.

Sedan några år tillbaka är den vita trävillan i en av Bohusläns fiskebyar sommarbostad åt Rebecka, Martin och deras två barn. Ursprungligen fungerade den hundraåriga byggnaden som verkstad åt kaptenshuset strax intill, men ganska snart omvandlades den till bostadshus. 

En sommar ska Evert Taube ha hyrt ett rum på övervåningen. Han sägs ha tillbringat mesta tiden på sitt rum klagande på hur barnens skrik förvärrade hans huvudvärk efter de sena nätterna nere på turisthotellet…

Snickarglädje och spröjsade fönster – vid en första anblick tänker man inte på att glasverandan är nybyggd. Kökets matplats skymtar, med bockbord från 1800-talet och matta av Märta Måås-Fjetterström. Foto: Anne Nyblaeus

Hemmet har i dag en solig sommarkänsla med vitmålad spontpanel i köket. Det vita fortsätter i trappan till övervåningen där familjens tre sovrum finns. På nedre plan ligger sällskapsytorna, köket och ett gästrum. Boytan i huset är på cirka 100 kvadratmeter, och de tre balkongerna i olika väderstreck bjuder på ljuvlig havsutsikt.

Som accent till det ljusa går mycket av hemmets inredning i grönt i stället för blått vilket är mer brukligt i sommarhus på västkusten.

– I en by som vår är det vanliga att man blickar ut mot havet och fyller sitt hus med snäckor, måsar och andra föremål som anspelar på fiskenäring och sjöfart, säger Rebecca. Men Bohuslän är precis lika mycket vackra strandängar och strandskog med knotiga tallar, björnbärssnår, malva och kaprifol. Vi vände blicken in mot land och inspirerades av det snirkliga, knotiga, vilda och organiskt växande vi tycker är signifikativt för den bohuslänska naturen, berättar Rebecka.

Salongen är skönt grön med Morristapeten Honeysuckle och inramade växtmotiv. Det gröna får textil förstärkning i kuddarna och mattan av Märta Måås-Fjetterström.  Soffa, korgstolar och soffbord av Josef Frank, Svenskt tenn. Det lilla sidobordet är ett loppisfynd. Foto: Anne Nyblaeus
Vyn från salongen mot den nybyggda glasverandan – en favorithörna. Kakelugnen är från Rebeckas mammas barndomshem i Västergötland. Foto: Anne Nyblaeus
Glasverandan med 50-talsfåtöljer klädda i Josef Frank-tyget Celotocaulis. Även bord av Josef Frank/Svenskt tenn. Matta av Märta Måås-Fjetterström och takkrona av Erik Höglund. Foto: Anne Nyblaeus

Det var Martins förslag att de skulle ha en inredning som drar åt det gröna. Det kändes som en kärleksbetygelse från hans sida, menar Rebecka, eftersom maken tillbringat sina barndomssomrar i byn, medan hon hade sitt sommarparadis på annat håll.

Grönt är min favoritfärg, och jag har alltid varit mer orienterad in mot land än ut till sjöss.

– Han ville att jag skulle göra huset till mitt eget, låta min bakgrund ta utrymmet i besittning. Man skulle kunna uttrycka det som att min mans primära element är vatten, medan mitt är jord. Grönt är min favoritfärg, och jag har alltid varit mer orienterad in mot land än ut till sjöss, säger hon.

Från verkstad till sommarparadis. Foto: Anne Nyblaeus
Köket har öppen planering och generöst ljusinsläpp från glasgalleriet. Bockbord från 1800-talet, matta av Märta Måås-Fjetterström, och över bordet skomakarlampor från Sekelskifte. I förgrunden ljusstakarna Flow av Sissi Westerberg för Svenskt tenn. Foto: Anne Nyblaeus
Bredvid den gamla original-vedspisen står en ny Smegspis. Takarmatur Star i mässing av Jonas Bohlin, Örsjö belysning. Foto: Anne Nyblaeus
Tanken är att förmedla sommarkänsla och naturnära liv. Foto: Anne Nyblaeus

Rebecka och Martin är överens om att sommarhuset ska ha en helt annan karaktär än bostaden i stan. Det ska verkligen kännas som ett sommarnöje med ljust målade ytor, snickarglädje, spontpanel och en gammaldags känsla.

Det mesta av inredningen har Martin, som är den mest inredningsintresserade i familjen, hittat på nätet eller ropat in på auktioner. Det är ljusa rottingmöbler från Arne Jacobsen och Svenskt tenn, och dynor i vackra textiler. Det enda som känns riktigt nymodigt är takarmaturen i mässing som hänger i köket.

Vita väggar och ljusgrå trappsteg i trätrappan till övre plan. Foto: Anne Nyblaeus
Gästrummet är prytt med Ralph Lauren-tapeter och vitmålade trämöbler som understryker den ljusa och lätta sommarkänslan. Foto: Anne Nyblaeus
Sovrummet på övre plan med trasmatta på golvet och en liten fåtölj med tillhörande pall i brunt läder av Mats Theselius. Lampa Liv med tyllkjol, av Jonas Bohlin. Foto: Anne Nyblaeus



I allrummet pryds väggarna av tapeten Honeysuckle, som ritades 1883 av William Morris dotter May Morris.

– Jag vurmade mycket för Morris mönster som ung, och tycker fortfarande att många av dem är underbara. Så radikalt annorlunda mot de vita väggar som var kutym när jag växte upp. Jag är fascinerad av hur harmoniska mönstren är trots sin mångfald av färger och former, säger Rebecka.

Valet föll på just den här tapeten eftersom kaprifol är Bohusläns landskapsblomma.

Jag ville att inredningen skulle påminna om mina barndomsutflykter.

– Men den knyter också an till mina nostalgiska sommarpreferenser. Jag ville att inredningen i det här rummet skulle påminna om mina barndomsutflykter till naturreservatet Särö västerskog. Jag minns stigen genom strandskogen, över knotiga tallrötter där solen fläckvis letade sig igenom träden. Det är sommar för mig. Almrotsborden från Svenskt tenn är här av den anledningen, liksom sidobordet vid soffan.

Rotting är ett material som hör sommaren till. Foto: Anne Nyblaeus
Ovanvåningens veranda bjuder på hänförande utsikt över skäret. Foto: Anne Nyblaeus
Den bohuslänska naturens slingrande grönska har varit en stor inspirationskälla när familjen inrett sin sommarbostad. Foto: Anne Nyblaeus

Tapetens ljusgröna och rosa färger ansluter väl till kakelugnens bårder av blommor, blad och kastanjer. Tidigare stod den på gården i Västergötland där Rebeckas mamma växte upp, och sparades som tur är, nermonterad och i lådor, när huset revs på 1970-talet.

Rebecka funderar över inredningen som sammanhållande länk mellan generationer, bakåt i tiden och framåt:

– Om vi har lyckan att få barnbarn någon gång i framtiden kommer vi så småningom bara finnas kvar i just Morris-tapeten, mattorna och möblerna. Så huset är så mycket mer än bara något retreat som vi åker till på sommaren.

Ur Sköna hem nr 7, 2018

LÄS MER: Hemma hos Victoria Silvstedt: ”Det här huset är mitt happy place”
LÄS MER: Svindlande vackert tapetserade rum hemma hos tapethuset De Gournays dotter

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av Sköna hem + set från Meraki & handdukar. Köp nu!