Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Sköna hem i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Ribbor pryder Malin Bernces 50-talshus i Limham både utvändigt och invändigt. Foto: Carolina Romare

Malin förvandlade lilla 50-talsvillan till ett rymligt och tidlöst drömhus

Ett rymligt litet hus i 50-talsförpackning. Hos inredaren Malin Bernce är hög kvalitet och effektiv planlösning viktigare än stora ytor.

Sophie Lövenskiold Sperlich

Huset som Malin Bernce och hennes man Richard köpte var en praktisk och enkel villa i Limhamn i Malmö. Inte för mycket, inte för lite. Det var en 50-talssatsning som möjliggjorde att enfamiljshuset blev en tänkbar bostadsform för flera samhällsgrupper. Rationella material, standardiserad produktion och nya idéer kring en mer platseffektiv planlösning resulterade i en typ av enplansvilla som även ”vanligt folk” hade råd med.

– Ett stort hus stod aldrig på vår önskelista, säger Malin. Stora hus skapar stora avstånd, även mellan dem som bor i det, resonerade vi. I stället ville vi ha allt av högsta kvalitet och extra allt på en mindre boyta. På det här husets 110 kvadratmeter kunde vi genomgående kräma på rejält i materialval och inredning, utan att kostnaden drog i väg på sättet den lätt gör i större hus.

Huset renoverades intensivt under två år. Att taket var självbärande gjorde att alla innerväggar kunde flyttas hursomhelst och planlösningen göras om från grunden. Mycket kraft lades också på att konvertera källaren till boyta, där familjen byggde ett kontor, gästrum och spa-avdelning.

Jag kunde bli renoveringstrött och tycka att saker och ting var bra nog, men han tog alltid allting ett varv till, för att slutresultatet skulle bli perfekt.
Malin Bernce. Foto: Carolina Romare
Huset på 110 kvadratmeter ligger i Limhamn i Malmö. Foto: Carolina Romare
Taket är numera öppet upp till nock och takfönstret gör att rummet badar i dagsljus. En självbärande takkonstruktion gjorde det möjligt att flytta innerväggarna och göra om planlösningen. Den öppna spisen fungerar som en fin rumsavdelare mellan matplats och vardagsrum. Foto: Carolina Romare
Runt Erland Anderssons betongbord står Arne Jacobsens läderklädda Sjuanstolar och en karmstol i Thonetmodell. Lampan heter Decostick och tillverkas av Örsjö belysning. Oljemålningen är signerad Fredrik Jensner, och på loftet knäskurar en städerska av papier mache. Innan Malin köpte den på auktion dekorerade den en hotellobby. Foto: Carolina Romare

Medan vännerna letade inspiration till bröllopsklänningar, letade Malin inspiration till design- och materialval. Hon och Richard sprutade idéer och en god vän i byggbranschen hjälpte till att förverkliga dem.

– Den tydligaste utsvävningen kanske är ribbväggarna med integrerad belysning. I samband med att vi planerade dem gick Richard på ljusseminarier, för att designen och ljusgenomsläppet skulle bli helt rätt. Jag kunde bli renoveringstrött och tycka att saker och ting var bra nog, men han tog alltid allting ett varv till, för att slutresultatet skulle bli perfekt. Sådan var han, så dedikerad och intresserad av att lära sig nya saker. Tyvärr lever han inte längre, han var den mest begåvade människa jag träffat.

Hög kvalitet blir inte omodernt. Att inte haka på trenderna är för mig en hållbar strategi inom både renovering och inredning.

Resultatet av renoveringen är ett modernt och personligt hem, tidlöst nog att vara troget sin historia, och som med gedigna, högkvalitativa material och klassisk design gjorts okänsligt för trender. 

Inspirationen till ribb­ väggen med inbyggd bokhylla är hämtad från museet Louisiana i Danmark. Foto: Carolina Romare
Draperier, växter och bokhyllor ramar in sittgruppen med Arne Jacobsens Svanen, t v, och Andreas Engesviks Bollo i huvudrollerna. Bokhyllor från Montana. Soffbordet med marmorskiva och stålunderrede är hemmagjort. Mattan och taklampan kommer från Ikea. Foto: Carolina Romare
Harmonisk färgskala med väl valda accentfärger. I soffan från Eilersen finns kuddar från Chhatwal & Jonsson, Tine K Home, H&M Home och Tell me more. Litografin på väggen har köpts på en konstmässa. Ovanför det hemmabyggda soffbordet hänger en pendel från Ikea. Foto: Carolina Romare
"Man ska tänka på att paneler tar mycket ljus, men det tycker jag bara är mysigt", säger Malin Bernce. Husets senaste tillskott är Ballingslövskökets panel i valnöt. Foto: Carolina Romare
Den gröna läderfåtöljen har Malin köpt på antikmarknad i Köpenhamn. Sittdynan kläddes om i ett kontrasterade tyg från Lelièvre. Foto: Carolina Romare

Att interiören – trots att över tio år har passerat sedan det mesta av renoveringen gjordes – inte känns det minsta daterad, tror Malin kan förklaras av att man inte försökt göra huset till något det inte är. I stället för att följa någon nutida trend har man tagit avstamp i husets ursprungliga karaktär och utvecklat dess formspråk till något som känns rätt i samtiden. Stilrena, enkla former, funkis med en modern twist, och ständigt med fokus på kvalitativa, naturliga material och ett gott hantverk.

– Hög kvalitet blir inte omodernt. Att inte haka på trenderna är för mig en hållbar strategi inom både renovering och inredning. Trendiga möbler som alla vill ha blir lätt förknippade med en viss tid, och kommer därför också efterhand att kännas daterade. Jag väljer hellre något klassiskt som varit omtyckt i decennier.

Skulle allting i inredningen vara nytt, lokalt eller ha hög igenkänningsfaktor skulle hemmet bli ganska platt

Med väl placerade möbler, mattor och växter skapas rum i rummen. Hemmet har inretts med möbler ritade av några av den moderna tidens främsta designernamn. Personligheten lägger Malin till med udda detaljer och äldre möbler med patina och charm. Saker som sticker ut, stör och skaver precis lagom mycket för att underhålla blicken. Ofta passar hon på att köpa inredning utomlands.

– Varje land har sin designhistoria, så naturligt nog springer man ofta på helt andra typer av saker under en utlandsvistelse. Då är jag dessutom generellt lite mindre priskänslig eftersom föremålet jag hittat utomlands också bär med sig ett minne från resan. Skulle allting i inredningen vara nytt, lokalt eller ha hög igenkänningsfaktor skulle hemmet bli ganska platt, tror jag. Att skapa en personlig inredning tar tid och är en ständigt pågående process.

Bordslampan från Fornasetti köptes under en resa i Italien. Foto: Carolina Romare
I sovrummet är väggen klädd med ekribbor med integrerad belysning. Foto: Carolina Romare
Som läslampor används Louis Poulsens AJ. Foto: Carolina Romare
Den illuminerade ribbväggen fortsätter in i garderobsinredningen Foto: Carolina Romare

Även om arbetet med renoveringen var utdraget och stundvis tärande är Malin glad att de gjorde den på ett så grundligt sätt. Att veta att huset är gediget och fungerar som det ska, tillåter att hon i dag med gott samvete kan ägna sig åt att fullända detaljerna. Små justeringar som gör att rummen fått nytt liv. Ibland räcker det att byta soffkuddar eller beslag, senast blev det en köksvägg som kläddes i valnötspanel.

Det blev mitt drömhus och är det fortfarande, även nu, tio år senare.

– Richard är med mig i tankarna när jag gör förändringar här, och jag vet att han hade älskat valnötsväggen. Plötsligt blev det mysigt att laga mat, säger Malin och fortsätter:

– Jag förespråkar den här typen av boende, ett i grunden kvalitativt hus som är överblickbart, hanterbart och där de boende är i kontakt med varandra. Det blev mitt drömhus och är det fortfarande, även nu, tio år senare.

Altanens möblemang är platsbyggt av ribbor i teak. Den japanskinspirerade trädgården är baserad på den ursprungliga funkisträdgårdens uppväxta tujor, och följer samma designfilosofi som interiören. Även här har man tillvaratagit och byggt vidare på husets ursprung, för att sedan lägga på ytterligare lager som gör helheten intressantare i dag. Foto: Carolina Romare

Ur Sköna hem Skapa stilen nr 2, 2021.

LÄS MER: Så fick småbarnsfamiljen till lyxhotellkänsla à la Upper East Side

LÄS MER: ”Husdrömmar”-parets vackra Villa Björkhaga – blev deras efter brev till ägarna 

LÄS MER: Börje Salmings nya liv: Från sjötomt till minimalistisk trea