Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa skonahem i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Christina ville bygga en villa med havsutsikt, det skulle visa sig svårare än de tänkt. Men nu står äntligen huset på plats och bjuder på magiska solnedgångar.Christina ville bygga en villa med havsutsikt, det skulle visa sig svårare än de tänkt. Men nu står äntligen huset på plats och bjuder på magiska solnedgångar.Christina ville bygga en villa med havsutsikt, det skulle visa sig svårare än de tänkt. Men nu står äntligen huset på plats och bjuder på magiska solnedgångar.
Christina ville bygga en villa med havsutsikt, det skulle visa sig svårare än de tänkt. Men nu står äntligen huset på plats och bjuder på magiska solnedgångar. Foto: Martin Sølyst/Living Inside

Mäklaren Christina byggde villan för fina havsutsikten

Med utsikt över Roskildefjorden byggde Christina sitt hem. Allt i huset är ritat, byggt och inrett med respekt för naturens former, ytor och material. 

– Jag gillar hur man ser årstidernas växlingar här, säger Christina.

När vi fångar danska Christina Lindsgren vid köksbordet är det ett sällsynt tillfälle. Hennes energi är tydlig, rörelserna precisa, faktiskt så precisa att hon tre gånger vunnit VM i hinderlöpning i sin åldersgrupp. När hon väl satt sig ner berättar hon att det är just naturen runt Roskildefjorden på Själland som kan få ner hennes puls.

– Förut bodde vi i närheten och gick på promenad här nästan varje dag. Då låg det ett litet hus här som inte var så spännande. Vi tyckte om huset vi bodde i då, men utsikten här ger oss i stället så mycket ro. Jag gillar också hur man ser årstidernas växlingar här, de nakna grenarna och kontrasten mot sommarens frodiga grönska, säger Christina.

Här flödar ljuset in, både från den långa fönsterraden mot fjorden och från takfönstret.Här flödar ljuset in, både från den långa fönsterraden mot fjorden och från takfönstret.Här flödar ljuset in, både från den långa fönsterraden mot fjorden och från takfönstret.
Här flödar ljuset in, både från den långa fönsterraden mot fjorden och från takfönstret. Foto: Martin Sølyst/Living Inside
Uppdelningen mellan soffhörnan och utrymmet bakom, som Christina använder som hemmakontor, är mer en grafisk finess än en egentlig rumsindelning. Soffa från Bolia, taklampa från 101 Copenhagen, lurvig fåtölj från Fjord interior, betongbord från DBA. Tavlan med pojkarna av Siri Gindesgaard.Uppdelningen mellan soffhörnan och utrymmet bakom, som Christina använder som hemmakontor, är mer en grafisk finess än en egentlig rumsindelning. Soffa från Bolia, taklampa från 101 Copenhagen, lurvig fåtölj från Fjord interior, betongbord från DBA. Tavlan med pojkarna av Siri Gindesgaard.Uppdelningen mellan soffhörnan och utrymmet bakom, som Christina använder som hemmakontor, är mer en grafisk finess än en egentlig rumsindelning. Soffa från Bolia, taklampa från 101 Copenhagen, lurvig fåtölj från Fjord interior, betongbord från DBA. Tavlan med pojkarna av Siri Gindesgaard.
Uppdelningen mellan soffhörnan och utrymmet bakom, som Christina använder som hemmakontor, är mer en grafisk finess än en egentlig rumsindelning. Soffa från Bolia, taklampa från 101 Copenhagen, lurvig fåtölj från Fjord interior, betongbord från DBA. Tavlan med pojkarna av Siri Gindesgaard. Foto: Martin Sølyst/Living Inside
Christina Lindsgrens stora intresse är hus, både i jobbet och privat. Hon är fastighetsmäklare och har själv ritat generationshuset hon bor i med sin familj och sin mor.Christina Lindsgrens stora intresse är hus, både i jobbet och privat. Hon är fastighetsmäklare och har själv ritat generationshuset hon bor i med sin familj och sin mor.Christina Lindsgrens stora intresse är hus, både i jobbet och privat. Hon är fastighetsmäklare och har själv ritat generationshuset hon bor i med sin familj och sin mor.
Christina Lindsgrens stora intresse är hus, både i jobbet och privat. Hon är fastighetsmäklare och har själv ritat generationshuset hon bor i med sin familj och sin mor. Foto: Martin Sølyst/Living Inside
Skjutdörrarna öppnas ut mot trädgården och terrassen som löper längs huset från väster till norr. Utemöblerna är från Encoded och tål att stå ute hela vintern.Skjutdörrarna öppnas ut mot trädgården och terrassen som löper längs huset från väster till norr. Utemöblerna är från Encoded och tål att stå ute hela vintern.Skjutdörrarna öppnas ut mot trädgården och terrassen som löper längs huset från väster till norr. Utemöblerna är från Encoded och tål att stå ute hela vintern.
Skjutdörrarna öppnas ut mot trädgården och terrassen som löper längs huset från väster till norr. Utemöblerna är från Encoded och tål att stå ute hela vintern. Foto: Martin Sølyst/Living Inside
Matplatsen har utsikt mot havet. De vackra yllegardinerna och den stora väven av Tine Whitta mjukar upp det rätlinjiga och hårda i inredningen. Matbordet av betong är från Eberhart furniture. Gardiner från And drape.Matplatsen har utsikt mot havet. De vackra yllegardinerna och den stora väven av Tine Whitta mjukar upp det rätlinjiga och hårda i inredningen. Matbordet av betong är från Eberhart furniture. Gardiner från And drape.Matplatsen har utsikt mot havet. De vackra yllegardinerna och den stora väven av Tine Whitta mjukar upp det rätlinjiga och hårda i inredningen. Matbordet av betong är från Eberhart furniture. Gardiner från And drape.
Matplatsen har utsikt mot havet. De vackra yllegardinerna och den stora väven av Tine Whitta mjukar upp det rätlinjiga och hårda i inredningen. Matbordet av betong är från Eberhart furniture. Gardiner från And drape. Foto: Martin Sølyst/Living Inside

Att det dessutom gick att bygga ett generationshus här, det var avgörande för tomtköpet. Christinas familj ville nämligen dela hus med hennes mamma. Christina ritade själv huset med hjälp av ett par arkitekter. Men det fanns några utmaningar, bland annat att ge båda hushållen utsikt över fjorden.

– Det var inte lätt att få det här med fjordutsikten att gå ihop, eftersom det finns regler för hur nära tomtgränsen man får bygga. Jag löste det genom att förskjuta planlösningen både horisontalt och vertikalt. Vår del av huset ligger lite tillbakadragen på tomten och ser nästan ut som ett stort trappsteg. Det är 1,4 meter högre än min mors del av huset.

Christina har själv ritat industriglasväggen. Hon ville åstadkomma ett nästan helt öppet uttryck, bara avbrutet av tunna järnramar. I fönsternischerna finns inbyggda bänkar av douglasgran med specialgjorda läderdynor. Golv av polerad betong.Christina har själv ritat industriglasväggen. Hon ville åstadkomma ett nästan helt öppet uttryck, bara avbrutet av tunna järnramar. I fönsternischerna finns inbyggda bänkar av douglasgran med specialgjorda läderdynor. Golv av polerad betong.Christina har själv ritat industriglasväggen. Hon ville åstadkomma ett nästan helt öppet uttryck, bara avbrutet av tunna järnramar. I fönsternischerna finns inbyggda bänkar av douglasgran med specialgjorda läderdynor. Golv av polerad betong.
Christina har själv ritat industriglasväggen. Hon ville åstadkomma ett nästan helt öppet uttryck, bara avbrutet av tunna järnramar. I fönsternischerna finns inbyggda bänkar av douglasgran med specialgjorda läderdynor. Golv av polerad betong. Foto: Martin Sølyst/Living Inside
De stora glasfönstren gör att man kan sitta på södra sidan av huset och genom fönsten följa med i vad som händer på norrsidan. Utemöbler från Encoded.De stora glasfönstren gör att man kan sitta på södra sidan av huset och genom fönsten följa med i vad som händer på norrsidan. Utemöbler från Encoded.De stora glasfönstren gör att man kan sitta på södra sidan av huset och genom fönsten följa med i vad som händer på norrsidan. Utemöbler från Encoded.
De stora glasfönstren gör att man kan sitta på södra sidan av huset och genom fönsten följa med i vad som händer på norrsidan. Utemöbler från Encoded. Foto: Martin Sølyst/Living Inside
Speciellt för huset är de höga smala dörröppningarna. Christina ville att de skulle kännas skulpturala och hon ritade dem i samarbete med arkitekten Lars Vejen. Trappan av douglasgran används ofta som sittplats.Speciellt för huset är de höga smala dörröppningarna. Christina ville att de skulle kännas skulpturala och hon ritade dem i samarbete med arkitekten Lars Vejen. Trappan av douglasgran används ofta som sittplats.Speciellt för huset är de höga smala dörröppningarna. Christina ville att de skulle kännas skulpturala och hon ritade dem i samarbete med arkitekten Lars Vejen. Trappan av douglasgran används ofta som sittplats.
Speciellt för huset är de höga smala dörröppningarna. Christina ville att de skulle kännas skulpturala och hon ritade dem i samarbete med arkitekten Lars Vejen. Trappan av douglasgran används ofta som sittplats. Foto: Martin Sølyst/Living Inside
Från det största av de två badrummen kan man kliva ut direkt på terrassen. Dusch från Vola och handfat från Kasa unika.Från det största av de två badrummen kan man kliva ut direkt på terrassen. Dusch från Vola och handfat från Kasa unika.Från det största av de två badrummen kan man kliva ut direkt på terrassen. Dusch från Vola och handfat från Kasa unika.
Från det största av de två badrummen kan man kliva ut direkt på terrassen. Dusch från Vola och handfat från Kasa unika. Foto: Martin Sølyst/Living Inside
I det lite mindre badrummet är badkaret klätt med microcement som fungerar i våtrum. Det avlånga handfatet är från Bad & stil.I det lite mindre badrummet är badkaret klätt med microcement som fungerar i våtrum. Det avlånga handfatet är från Bad & stil.I det lite mindre badrummet är badkaret klätt med microcement som fungerar i våtrum. Det avlånga handfatet är från Bad & stil.
I det lite mindre badrummet är badkaret klätt med microcement som fungerar i våtrum. Det avlånga handfatet är från Bad & stil. Foto: Martin Sølyst/Living Inside

En annan viktig sak i bygget handlar om detaljerna, materialen och sättet som de används på. Christina tänker mycket på hur ytor ser ut och känns i naturen, och använder kontrasten mellan former och ytor för att skapa spänning i arkitekturen. Betong, trä, järn och glas är de viktigaste materialen i huset, och så, för att det inte ska kännas alltför avskalat och rått, mjukar Christina upp inredningen med konst, textilier och möbler i kurviga former.

Christina förklarar att naturens inflytande på huset varit viktig för både hennes familj och hennes mor.

– Vi vill spegla det vi ser utanför fönstren, som trädgården, himlen, markerna och skogen. Men allt härinne blir överträffas ändå av naturen själv, som bjuder in oss med solnedgångarna vi njuter av från terrassen, och fjordutsikten som vi har från flera våningar.

Se även: