Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Sköna hem i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Foto: Christoffer Regild / Living Inside

Magnifik utsikt mitt i stan – så bor stjärnkocken

Location, location, location. Det är läget som sätter tonen, tyckte stjärnkocken Bo Bech, och flyttade in i en av dansk arkitekturs mest ikoniska byggnader, Vestersøhus, ritad av arkitekten Kay Fisker.

Det är bara ett fåtal av Köpenhamns invånare som har privilegiet att bo med utsikt över stadens sjöar och takåsar. Nya hus byggs nästan aldrig i sådana lägen, och de flesta köpenhamnare får nöja sig med utsikten mot grannhuset mittemot.

När den världsberömda danska arkitekten Kay Fisker ritade Vestersøhus i mellankrigstiden, tillsammans med arkitekten C F Møller, var det en omvälvande tid för arkitekturen. Byggnaden togs emot som ett banbrytande exempel inom funktionalismen och satte tonen för ett helt nytt sätt att bygga i Danmark, med fokus på funktion och avskalad enkelhet.

Vestersøhus ligger vid en av Köpenhamns tre centralt belägna sjöar, kända som søerne. Det 500 meter breda huset längs Sankt Jørgens sø är älskat av köpenhamnarna för mixen av symmetri och asymmetri, och fasaden av handslaget tegel med vita balkonger som ger byggnaden ett speciellt uttryck.

Varje trappuppgång i Vestersøhus har en egen takterrass. Här ser man ut över Sankt Jørgens sø och Köpenhamns och Frederiksbergs takåsar. Foto: Christoffer Regild / Living Inside
Vestersøhus byggdes på 30-talet och anses vara ett av de viktigaste verken i dansk arkitekturhistoria. Foto: Christoffer Regild / Living Inside
Bo Bech är stjärnkocken som lämnade över sitt livsverk Geist vid Kongens nytorv till sina medarbetare för att göra något helt annat – vad vet han inte ännu. ”Det jag saknar med att inte vara på restaurangen varje dag är alla människor jag hade omkring mig, alla entusiaster som la ner sin själ i arbetet varje dag.” Foto: Christoffer Regild / Living Inside
Arkitekten Kay Fiskers originalinredning i trapphuset. När den första delen av huset stod klar 1936 blev succén så stor att man fortsatte bygga. Vestersøhus blev till slut 500 meter brett, och sedan år 1994 byggnadsminne. Foto: Christoffer Regild / Living Inside

Men att få se insidan av huset och uppleva den unika kombinationen av ljus, luft och människovänlig arkitektur är inte så lätt. Det krävs att man känner någon som bor här, eller att någon öppnar sitt hem för fotografering, som Bo Bech. Hans lägenhet ligger på sjätte våningen, och från de stora fönstren i vardagsrummet ser man mycket riktigt ut över sjöarna. Eftermiddagsljuset kastar långa skuggor på väggarna.

– Det första alla gör här är att gå ut på balkongen, säger Bo och öppnar balkongdörren.

Ljuden från H C Andersens boulevard hörs på avstånd, men det är överraskande lugnt häruppe, där vardagsrummet och balkongen flyter ihop till ett enda rum.

Året innan jag flyttade hit var jag på en fest här i huset och blev väldigt inspirerad av arkitekturen

Det är magnifikt här på många sätt. Bo har tagit hjälp av snickaren Malte Gormsen som inspirerades av Kay Fiskers kombination av organiska former och funktion när han designade alla speciallösningar i hemmet, som köksinredning och garderober. Malte Gormsen har också inrett Bo Bechs restaurang Geist på Kongens nytorv i centrala Köpenhamn, tillsammans med arkitektstudion Space Copenhagen. Bo Bech har nu lämnat över livsverket Geist till sina medarbetare och börjat ett nytt kapitel i sitt liv.

Han har ingen brådska med att komma på vad han ska göra härnäst, och lägenheten i Vestersøhus är en utmärkt utgångspunkt.

Köksön är byggd av ek och stål och dess rundade kanter är inspirerade av de former som husets arkitekt Kay Fisker använde i trapphus, hisschakt, fönsterkarmar och balkonger. De gömda lådorna är både estetiska och praktiska och innehåller alltifrån Bos samling silverbestick till japanska köksredskap i trä. Blandaren är från Toni Copenhagen och de inbyggda vitvarorna från Gaggenau. Den skulpturala taklampan är designad av Michael Anastassiades och kommer från Anker & co. Ballongen i taket i hörnet är från Jeppe Heins serie Mirror balloons. Foto: Christoffer Regild / Living Inside
Köket är byggt av Bo Bechs favoritsnickare Malte Gormsen som också gjorde allt snickeriarbete på Bo Bechs restaurang Geist. När Bo flyttade in i lägenheten bestämde han sig för att flytta köket från den ursprungliga placeringen mot baksidan av huset till det stora rummet med utsikt över Sankt Jørgens sø och Köpenhamns takåsar.På piedestalen står en blomsterskulptur av Livia Cetti från The apartment. På golvet bredvid står en bronsurna formad som en sovsäck. Verket heter Utøya och konstnären är Christian Lemmerz. Foto: Christoffer Regild / Living Inside
Bo Bechs intresse för konst började när han drev restaurangen Paustian i Nordhavn. Där var väggarna kala och vita och Bo Bech började köpa konst för att fylla dem. På hans hemmakontor sätter randiga tavlor av Evren Tekinoktay tonen. Skrivbordet i bambu kommer från We do wood, skrivbordsstolen är av Charles och Ray Eames. Foto: Christoffer Regild / Living Inside
Gul stol från Muuto på hemmakontoret. Här samlar Bo Bech sin kulturella historia, med böcker och föremål från sina resor jorden runt. Foto: Christoffer Regild / Living Inside

Bo vill gärna hålla sig i god fysisk form och här runt sjöarna passar det perfekt att löpträna och cykla. Han funderar till och med på att ta upp ridningen igen efter många års uppehåll.

– Det jag saknar med att inte vara på restaurangen varje dag är alla människor jag hade omkring mig, alla entusiaster som la ner sin själ i arbetet varje dag.

Han vill gärna öppna en ny restaurang så småningom. Det viktigaste är miljön, alltså var restaurangen ligger.

– Jag har tittat på ett ställe i Kødbyen som skulle kunna bli ett barbecueställe eller en yakitorirestaurang, ett ställe där man bara grillar kyckling, på hundra olika sätt. Jag har också tittat på Vesterbro city museum, där man skulle kunna ha en restaurang som får två tre Michelinstjärnor. Det skulle också kunna bli något i en mindre stad eller kanske ett värdshus på landet.

Det stora spegelkonstverket av Erik A Frandsen från galleri Hans Alf var egentligen avsett för köket men passade bättre i andra änden av rummet, ovanför den polkagrisrandiga soffan Raffles från De Padova. Bordet Noguchi coffee table och den stora rislampan är formgivna av Isamu Noguchi. Kuddarna är från The apartment och Studio Oliver Gustav. Foto: Christoffer Regild / Living Inside
När Bo Bech är ensam hemma släcker han alla lampor och använder levande ljus i kandelabrar som ljuskällor.På väggen en tavla av Thorsten Brinkmann. Foto: Christoffer Regild / Living Inside
Övergången från vardagsrum till sovrum märks knappt eftersom alla väggar och en del av snickerierna är målade i en varm grågrön kulör, som hjälper till att binda ihop de olika delarna av lägenheten. Bakom därren står en piedestal från Tage Andersen. På den, en kruka från en italiensk marknad, och på golvet en vas från Malte Gormsen. Foto: Christoffer Regild / Living Inside

Varför ville du flytta till just det här huset?
– Året innan jag flyttade hit var jag på en fest här i huset och blev väldigt inspirerad av arkitekturen. Kort därefter var den här lägenheten till salu, men den var alldeles för dyr. Men efter ett tag kom jag överens om ett bättre pris med säljaren, och åkte direkt för att skriva på kontraktet.

– Tyvärr var lägenheten totalt kvaddad och hade grekiska kolonner, nedsänkt tak och allt möjligt annat klaustrofobiskt och estetiskt obalanserat. Det var inte så mycket Kay Fisker kvar. Min plan var därför att höja upp lägenheten till den nivå av luftighet och uttryck som arkitekten avsåg. Men jag har petat en del i hans planlösning. Jag har gäster flera gånger i veckan och när jag lagar mat vill jag inte behöva röra mig från rum till rum. Köket låg på baksidan av huset, men varför vara på B-sidan när du kan välja A? Det var logiskt för mig att köket skulle vara i det stora rummet mot sjön.

Jag erkänner att jag också använder konsten som en sorts inredning

Bo Bech gillar de många sakerna han samlat på sig.

– På mitt hemmakontor finns min kulturella historia med böcker och föremål från resor jag gjort. I köksskåpen finns min gastronomiska historia. När jag öppnar dem känner jag doften av kryddor från hela världen.

Det fristående handfatet i klassisk stil från Imperial blir en motpol till de grå betongväggarna. Golvmaterialet är så kallad mikrocement. Blandaren kommer från Toni Copenhagen. På väggen lampan White porcelain series av Michael Anastassiades från Anker & co. Den stora krukan är från Zambia. Foto: Christoffer Regild / Living Inside
Konsten spelar en intressant roll i badrummet. Det stora fotokonstverket från serien Within the landscape av konstnären Astrid Kruse Jensen är en poetisk kontrast till betongväggarna och golvet. Foto: Christoffer Regild / Living Inside
Den fristående ekväggen mellan sovrummet och garderoben är formgiven av snickaren Malte Gormsen som byggt vidare på arkitekten Kay Fiskers rundade former överallt i huset. Malte Gormsen har också konstruerat de gråmålade panelerna med inbyggd förvaring. Sängen från Illum, bäddset från Aiayu. Gardinen är sydd av överkast, också det från Aiayu. Foto: Christoffer Regild / Living Inside

Här finns också keramik och porslin som Bo köpt på olika håll i världen. Och på väggar och golv syns konstföremål som han har förvärvat under lång tid. En bronsurna av Christian Lemmerz, konst av John Kørner, Erik A Frandsen och även Francis Bacon.

Vad betyder konst för dig?
– Det är min kulturella ”föda”, men jag erkänner att jag också använder den som en sorts inredning. Jag gillar när det finns olika material med olika textur i ett rum. Det går också att applicera på konst. Lamporna är också köpta för att matcha och balansera skuggor och ytor, hur det ser bäst ut. Särskilt den stora Michael Anastassiades-lampan över köksön, den är nästan gjord för att hänga precis där. Saker måste passa ihop. När jag väljer konst måste jag anstränga mig. Jag kommer inte från någon välbärgad familj utan har arbetat mig upp. Min konstkollektion har utvecklats med mig.

Jag gillar att man måste använda sakerna, om de går sönder är det priset man får betala

Det är tydligt att allt i lägenheten är personliga val in i minsta detalj, och reflekterar hur Bo Bech uppfattar sig själv.

– Jag gillar att man måste använda sakerna, om de går sönder är det priset man får betala. Om du bor i ett hem där du inte törs ta i något är du bara en besökare. Jag har till exempel en låda silverbestick, och en låda japanska köksredskap i trä. Men inget sparar jag för finbesök, utan allt används dagligen.

Du refererar ofta till ditt yrke när du pratar om inredning. Är inredningen en förlängning av dig som kock?
– Jag skulle snarare säga, som människa. Nyfikenheten, rastlösheten. Jag är glad att mitt kök inte är så ”kockaktigt”. Då hade det varit många öppna hyllor, skåp upp till taket och hela väggen hade varit ett minutiöst rent kökstempel, och det är liksom inte ”jag”.

– Det är här hemma jag finner lugn och glädje. Jag är djupt tacksam för att bo här, där det finns så många uttryck för enorm talang, oavsett om det är snickeri, arkitektur eller konst. Man får inte till ett perfekt hem bara för att man shoppar loss i en månad. Här hos mig hittar man saker som jag har samlat på mig i många år, och som berättar min personliga historia. Men för att kunna göra de rätta valen måste man också välja bort något. Jag tycker att jag har lyckats med det här.

Av: Maja Regild
Översättning: Johanna Ankarcrona