Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Sköna hem i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Foto: Alice Johansson

Köpte knarrande kråkslott – fick hypermodern villa

Familjen Amiris spetsiga hus tornar upp sig som en svart hypermodern skulptur i villakvarteret i Göteborg. Men allt började med ett gammalt knarrande kråkslott.

Anna Bjelkholm

Mitt i Mölndals brokiga villakvarter bor Arlena och Farshad Amiri i en nybyggd arkitektritad svart villa. Att familjen skulle bygga ett helt nytt hus var inte planen från början, eftersom de redan hade funnit sitt drömhus på samma tomt.

– När vi hittade det gamla sekelskifteshuset i Mölndal kändes det som att vi hittat precis det vi sökte. Ett renoveringsobjekt i Villa Villekulla-stil med knarriga golv och vackra fönster, och en stor och vildvuxen trädgård. Lugnet och grönskan, men ändå nära stadens puls, berättar Arlena.

Vi har jobbat med material, färger och former som reflekterar den omgivande naturen

Den vackra sekelskiftesvillan var k-märkt och behövde mycket kärlek. Paret ringde därför sin vän Johan Olsson, arkitekt på Bornstein Lyckefors, för att få hjälp med renoveringen.

– Farshad och Johan hade lärt känna varandra genom olika samarbeten. Johan är en optimist, visionär och sprudlar av energi. Detta, i kombination med att han är en fantastiskt duktig arkitekt och en underbar person, gjorde honom perfekt för uppdraget, berättar hon.

Köket har luckor i valchromat som är genomfärgad mdf. Rör och förvaring ryms i en dekorativ pelare/avgränsare. Foto: Alice Johansson
Köksön är klädd i ändträ och för tankarna till en rejäl slaktarbänk, vilket passar bra eftersom herrn i huset, Farshad, älskar att laga mat. Foto: Alice Johansson
Den svarta platsbyggda volymen i valchromat innehåller såväl bärande element som olika typer av rördragning. Förutom sittplats under trappan är den även bänk för tv-tittande i vardagsrummet. Foto: Alice Johansson
Trappan i perforerad stålplåt löper genom de tre våningsplanen och släpper fram ljuset från de tre takfönstren ända ner till bottenvåningen. De sociala ytorna ligger på första plan, familjens sovrum på andra och högst upp finns ett stort allrum. Foto: Alice Johansson

Våren 2016 påbörjades renoveringen invändigt men ganska snart stötte de på oanade svårigheter.

– Vi fann fukt- och rötskador i bjälklag och stomme, och vi hittade även skador efter en brand som aldrig hade åtgärdats. Till visningen hade huset plåstrats om skickligt, och vi, som ändå var inställda på en stor renovering, reagerade aldrig på någon lukt.

Plötsligt tvärvände renoveringsresan.

Vi ville ha något harmoniskt och stilrent, men ändå varmt. Inget tjafs!

Det vackra huset gick inte att rädda, och strax därefter togs beslutet att det i stället måste rivas.

– Att ställa om från renovering till nybyggt hus så snabbt som vi gjorde, måste vi tacka Johan för. Han peppade oss med ”Vi klarar detta, nu kör vi”, berättar hon och fortsätter:

– Johan visste precis vad vi ville ha. Något harmoniskt och stilrent men ändå varmt. ”Inget tjafs” som han uttryckte det på ett planeringsmöte.

Utanför sovrumsfönstret sitter tunna träribbor som fungerar som insynsskydd men blir också en snygg detalj, som förstärker känslan av privat atmosfär i föräldrarnas rymliga sovrum. Foto: Alice Johansson
Fasaden är, liksom taket, täckt med furupanel behandlad med Auson svarttjära. Avsaknaden av takfot och hängrännor skapar en förenklad stilren volym. Foto: Alice Johansson
Arlena trivs i sitt nya hem trots att slutresultatet blev ett helt annat än de först planerat. Foto: Alice Johansson
Dotterns rum går i en varm färgskala där gardinerna ramar in och skapar en ombonad känsla. Foto: Alice Johansson / Alice Johansson

Sagt och gjort. Johan Olsson ritade ett modernt hus ”utan tjafs” och Arlena och Farshad nappade på första förslaget; en effektfull svart skulptur där den avskalade arkitekturen förstärker husets traditionella form. Tunna träribbor ger insynsskydd vid badrum, och de större fönstren ramas in av perforerad stålplåt. Fasader och tak är klädda med svarttjärad furuträpanel utan takfötter och med invändig takavvattning.

– Vi älskar doften av tjäran och att vi på ett elegant sätt kunnat skala bort allt onödigt, och på så vis skapat en förenklad volym. Det ser så enkelt ut, men ack, så många diskussioner och beräkningar det blev innan vi nådde det vi anser är perfektion, säger Arlena.

Vi älskar doften av tjäran och att vi på ett elegant sätt kunnat skala bort allt onödigt

– Huset påminner om ett traditionellt sadeltakshus och är en abstrakt tolkning av den brokiga sammansättning av villor som omger det. I grund och botten handlade det om att förverkliga familjen Amiris dröm om en bostad där familj, släkt och vänner kan umgås, säger arkitekten Johan.

Lika stor omsorg som Johan lagt vid husets arkitektoniska gestaltning, lika mycket omtanke har han lagt vid interiören och dess spännande planlösning.

– Entréplanet är öppet mellan kök och vardagsrum med tydliga utblickar mot den omgivande trädgården, förklarar han.

Entréplanet är öppet mellan kök och vardagsrum och glaspartierna ger tydliga utblickar mot den omgivande trädgården. Foto: Alice Johansson
Ovan: Orangeriet har paret byggt själva med stommar av reglar och specialbeställda glaspartier. De svarta profilerna och den enkla formen harmonierar med huset och blir som ett smycke i trädgården. Foto: Alice Johansson
Badrumsmöbeln är byggd i valchromat. Spegeln med upphängning av stål har Arlenas pappa svetsat. Foto: Alice Johansson

En rak trappa i perforerad plåt löper genom hela husets höjd och skapar med sin placering variation: från enrumshöjd, till dubbel och trippel takhöjd helt beroende på var man befinner sig. Greppet med den centrala raka trappan innebär att ljus från takfönster på översta planet når hela vägen till entréplanet i husets mörkaste del.

Trappan i svart plåt blir ett skulpturalt element som definierar hela Villa Amiri. Stora glaspartier och en öppen planlösning på bottenvåningen ger en ljus och luftig miljö, och de få men väl valda materialen skapar en enhetlig och personlig atmosfär.

Det bästa med huset är att det är vår fristad. Fast man får ju alltid kompromissa lite mellan design och funktion

– Vad gäller husets interiör har vi jobbat med material, färger och former som reflekterar den omgivande naturen, säger Arlena. Harmoniska kulörer som ger värme och ett lugn men också maximalt med ljusinsläpp. Det är högt i tak och generösa sällskapsytor, eftersom vi älskar att ha vänner på besök, laga mat ihop och umgås.

Bottenvåningen är det sociala planet med kök, vardagsrum och gästrum och en trappa upp ligger familjens tre sovrum.

Badrummet är placerat mitt i huset och ett stort fönster mot trapphuset ger inte bara ett vackert ljusinsläpp utan även fin utsikt över villakvarteret. Den mossgröna mosaiken kommer från CC Höganäs. Foto: Alice Johansson
Överst i huset ligger ett stort allrum som i dag mest används av barnen för diverse bollsporter. Foto: Alice Johansson
Runt de större fönstren sitter perforerad stålplåt som en dekorativ inramning. Foto: Alice Johansson
Från en altandörr i köket når man en av trädgårdens många uteplatser. Ett prydnadskörsbär i kruka bryter av fint mot den svarta fasaden. Utemöbler från Hay. Foto: Alice Johansson

På tredje våningsplanet ligger ett stort allrum som, om barnen får bestämma, helst används som tennisbana.

– Det bästa med huset är att det är vår fristad. Fast man får ju alltid kompromissa lite mellan design och funktion, medger Arlena. Den perforerade trappan i plåt ger ett fantastiskt ljusinsläpp. Däremot är det fritt fram för ljudet mellan de olika våningsplanen. Spelas musik en fredagskväll i köket blir det automatiskt konsert för hela familjen på alla våningsplan.

Arlena och Farshad delar intresset för design och inredning, och inspireras av allt från inredningstidningar till modern konst och arkitektur. Arlena jobbar som gruppchef på Polestar och Farshad är egenföretagare.

Vi älskar att gå på konstutställningar tillsammans, och på väggarna hänger såväl abstrakt som modernistisk konst.

– Från mitt yrke har jag med mig koordinering, ordning och struktur, säger Arlena. Som tur är kompletterar vi varandra då Farshad, som är mer av en levnadskonstnär, sätter perspektiv på saker. Vi älskar att gå på konstutställningar tillsammans, och på väggarna hänger såväl abstrakt som modernistisk konst. Konst, där livets festligheter också möter ett djup.

Något annat som ligger paret varmt om hjärtat är smart teknik och hållbar utveckling. I hemmet har de låtit installera ett KNX-system, ett helt nytt sätt att styra värme, ventilation och belysning, som ökar säkerheten och effektiviteten. Villa Amiri är därför inte bara modernt och snyggt, utan även ett smart och energieffektivt hus.