Arkitekten Simons kunder sa ja till allt: ”Unikt!”
Önskelistan var kort: Gör vad ni vill, men integrera fyra tavlor i inredningen.
– Så vi skapade lägenheten runt dem, säger arkitekten Simon Caudéran.
I uppgiften ingick, förutom att inreda, också att hitta själva lägenheten. Så Simon Caudéran och hans chef Per Öberg på arkitektfirman Per Öberg arkitekt gick på ett antal visningar i Stockholm förra våren.
– Lägenheten skulle vara på 100–150 kvm, ligga fint, ha bra potential, säger Simon. Vissa vi såg var väldigt färdiga, det fanns inte så mycket möjlighet till utveckling. Men sedan kom vi hit. Här var lite mörkt i korridoren i entrén, och sedan kom man in i en hall som var helt stängd. Man behövde alltså gå igenom två rum för att se dagsljus. Men här fanns mycket potential.
Kunderna som letade lägenhet i Stockholm är ett svenskt par bosatt i Los Angeles. De kom över hit sommaren 2021 och bestämde sig för att köpa den.
– När de såg lägenheten var jag på semester, och sedan åkte de tillbaka, så jag träffade dem inte förrän vi var mitt i bygget. Vi visade våra skisser på Teamsmöten, säger Simon, firmans ansvariga arkitekt för renoveringen och inredningen.
Huset är från 1866 och byggdes om och till på 30-talet. Stilen är 20-talsklassicism och det finns inget kvar i huset som för tankarna till det sena 1800-talet. Nu påminner inte heller planlösningen om hur lägenheten såg ut vid köpet.
– Vi rev och började om på nytt. Det enda vi bevarat, förutom några väggar, är fiskbensparketten och fönstren, annars är allt nytt. Men idén var att man inte skulle tro att allt är supernytt.
20-talsklassicismen fångas bland annat upp av pelarna som sattes in när väggen mellan hallen och vardagsrummet togs bort.
– Jag ritade också bröstningslister, spegellister och tavellister som skulle kännas som 20-tal, säger Simon.
Hur var det egentligen att få så fria händer och ha kunderna på långdistans?
– Vi började med en handskiss och tog det därifrån. Vi kände inte riktigt till deras stil, så jag sa att jag skulle vilja se hur de bor nu. Så de gick runt med mobilen och skickade videor på inredningen i huset i Los Angeles. Då förstod man att de är väldigt eklektiska, är öppna och vågar. De vill inte bo i ett skandinaviskt hem där allt är beige. Kravet var att det skulle vara färg. Vi bestämde oss för en internationell stil, och de blev peppade.
Det var här de fyra tavlorna kom in. Kunderna hade hittat några ganska färgrika tavlor på Bukowskis som de gillade.
– De sa: ”försök att integrera dem i inredningen”. Så det var där jag började, säger Simon.
Ett lite speciellt sätt att planera en inredning på, onekligen. Simon försökte att inte låsa sig för mycket och att inte matcha allt med tavlorna.
– Men jag har medvetet valt vissa detaljer och tyger för att spegla konsten. Till exempel tyget på pallen i entrén, som har ett lite abstrakt grönt mönster, inspirerat av tavlan som hänger ovanför. Man förstår det kanske inte direkt men det är en sådan detalj man märker efterhand.
Detsamma gäller den röda tavlan i den inre hallen som nu är matsal. Kuddarna på stolarna tar upp lite av färgen och det gör även kanten på mattan.
Omgivningarna fick också inspirera. Huset ligger högt med utsikt över en park och har grannhus med vackra tak. Trädens grönska tas upp i de gröna tonerna i vardagsrummet, och det tegelröda från husen plockas upp i sovrummets fondvägg.
Vad var den svåraste utmaningen med projektet?
– Den här typen av inredning är inte så vanlig i Sverige. Kunderna var öppna för allt, men de är ändå svenskar, så jag undrade ”blir det för mycket?”, säger Simon, som själv är från Frankrike och utbildade sig till arkitekt både där och i Sverige och Schweiz.
– Jag var till exempel lite orolig när jag valde tyget till sofforna i vardagsrummet. Jag gillar det raka mönstret i sammetstyget som kontrasterar mot bokhyllorna som är lite rundade och det organiska mönstret på gardinerna.
Men det var inga tveksamheter från kundernas sida.
– Det är inte unikt att vi gör både planlösning och inredning. Det unika var att ha kunder som sa ja till allt.
Det Simon är allra nöjdast med är att han lyckades lösa en byggfråga som var minst sagt klurig. Han ville ha två dörröppningar in mot köket från vardagsrummet. Från början fanns bara den som ligger närmast fönstren och det gjorde att flödet i planlösningen inte blev så bra.
– Projektet skulle inte hålla ihop med bara den gamla dörröppningen, vi ville ha en till. Först ville bostadsrättsföreningens styrelse inte att vi skulle röra någon bärande vägg, men jag kollade på gamla ritningar och såg att det hade funnits ett fönster där, så till sist fick vi göra det.
Effekten uteblev inte.
– När man står vid spishällen i köksön ser man ut mot vardagsrummets fönster, mot grönskan utanför och det gröna i rummet. Och genom den nya dörröppningen ser man den röda tavlan i hallen, de röda tonerna i inredningen och de 20-talsinspirerade pelarna.
Färgerna, ja. Blev det så mycket som ägarna ville?
– Det som gick emot deras önskan var faktiskt att vi målade nästan alla väggar beige. Det gjorde vi för att ge plats åt möblerna. Jag tycker att det blev fin harmoni, säger Simon.
Arr: Gill Renlund/Living Inside
LÄS MER: Inredaren: Här är årets 3 hetaste inredningstrender
LÄS MER: Joakim skulle bara byta matbord – renoverade hela huset