Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa skonahem i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

60-talsteak, Svenskt tenn och magisk utsikt – se arkitektens skärgårdsdröm

Per Öberg har ritat hem, möbler och inredningar åt andra i decennier. Med sommarhuset på Tynningö vände han blicken inåt, och fann sin egen själ i 60-talsteak, Svenskt tenns rika textilskatt och enkelheten som hör sommarlivet till. Följ med in!

Utsikten från den kuperade naturtomten etthundra meter från farleden in mot Stockholm är makalöst vacker, och anledningen till att arkitekten Per Öberg tillsammans med sin make Lars Sandberg valde att köpa sommarstället på Tynningö. Det dåvarande huset, komplett med unket källarplan som i dag rymmer gästrum bastu och en fräsch tvättstuga, var sannerligen inte något lockbete vad gällde charm och arkitektonisk finess.

Uteplatsen närmast vattnet klänger fast vid berget och bjuder på rofylld utsikt mot Marsviken.Uteplatsen närmast vattnet klänger fast vid berget och bjuder på rofylld utsikt mot Marsviken.Uteplatsen närmast vattnet klänger fast vid berget och bjuder på rofylld utsikt mot Marsviken.
Uteplatsen närmast vattnet klänger fast vid berget och bjuder på rofylld utsikt mot Marsviken. Foto: Johan Sellén/Living Inside
För att ”lösa upp hörnen” på det nya annexet har Per ritat fönster som helt omsluter husknuten. Kuddar med Josef Franks mönster Nippon, keramikskål med lock från 60-talet, ”möjligen av Stig Lindberg”, från Lars föräldrahem.För att ”lösa upp hörnen” på det nya annexet har Per ritat fönster som helt omsluter husknuten. Kuddar med Josef Franks mönster Nippon, keramikskål med lock från 60-talet, ”möjligen av Stig Lindberg”, från Lars föräldrahem.För att ”lösa upp hörnen” på det nya annexet har Per ritat fönster som helt omsluter husknuten. Kuddar med Josef Franks mönster Nippon, keramikskål med lock från 60-talet, ”möjligen av Stig Lindberg”, från Lars föräldrahem.
För att ”lösa upp hörnen” på det nya annexet har Per ritat fönster som helt omsluter husknuten. Kuddar med Josef Franks mönster Nippon, keramikskål med lock från 60-talet, ”möjligen av Stig Lindberg”, från Lars föräldrahem. Foto: Johan Sellén/Living Inside
Per i arbetsrummet i annexet varifrån han har en vidunderlig utsikt mot vattnet. I bakgrunden, en 50-talstypisk lampa från Luxus.Per i arbetsrummet i annexet varifrån han har en vidunderlig utsikt mot vattnet. I bakgrunden, en 50-talstypisk lampa från Luxus.Per i arbetsrummet i annexet varifrån han har en vidunderlig utsikt mot vattnet. I bakgrunden, en 50-talstypisk lampa från Luxus.
Per i arbetsrummet i annexet varifrån han har en vidunderlig utsikt mot vattnet. I bakgrunden, en 50-talstypisk lampa från Luxus. Foto: Johan Sellén/Living Inside
Det äldre huset till vänster och annexet till höger förenas i en uteplats mitt emellan. Från den gamla byggnaden leder en gjuten bro till ännu en uteplats, allra närmast vattnet.Det äldre huset till vänster och annexet till höger förenas i en uteplats mitt emellan. Från den gamla byggnaden leder en gjuten bro till ännu en uteplats, allra närmast vattnet.Det äldre huset till vänster och annexet till höger förenas i en uteplats mitt emellan. Från den gamla byggnaden leder en gjuten bro till ännu en uteplats, allra närmast vattnet.
Det äldre huset till vänster och annexet till höger förenas i en uteplats mitt emellan. Från den gamla byggnaden leder en gjuten bro till ännu en uteplats, allra närmast vattnet. Foto: Johan Sellén/Living Inside

- Nej, det var nog det fulaste hus vi någonsin sett, skrockar Per glatt åt minnet som ligger mer än 20 år tillbaka i tiden.

Och mycket har hänt sedan dess.

En stor inspirationskälla till inredningen är det rosa envåningshuset granne med Millesgården på Lidingö - ”Annes hus”- som byggdes 1951 åt Carl Milles sekreterare Anne Hedmark. Inredningen i huset, från Svenskt tenn, och då särskilt stoppmöblerna klädda i Josef Franks textil La Plata gjorde stort intryck på Per som kände att mönstret i blåvitt skulle få även hans hem på ön att komma i rätt sommarstämning. I ”Annes hus” hade möblerna först klätts i en annat textil, men Carl Milles ville att hans sekreterare skulle få känslan av att befinna sig på en vit molntapp på en blå himmel, och möblemanget kläddes om.

Materialmöten i köket med teak, skiffer, kakel och rostfritt. Enkelt och tidlöst vackert.Materialmöten i köket med teak, skiffer, kakel och rostfritt. Enkelt och tidlöst vackert.Materialmöten i köket med teak, skiffer, kakel och rostfritt. Enkelt och tidlöst vackert.
Materialmöten i köket med teak, skiffer, kakel och rostfritt. Enkelt och tidlöst vackert. Foto: Johan Sellén/Living Inside
Köksmöbel i massiv odlad teak, tillverkad av ett snickeri och perfekt att duka upp en buffé på. Offerdalsskiffret på delar av golvet har fått följa med upp på väggen, som stänkskydd i köket.Köksmöbel i massiv odlad teak, tillverkad av ett snickeri och perfekt att duka upp en buffé på. Offerdalsskiffret på delar av golvet har fått följa med upp på väggen, som stänkskydd i köket.Köksmöbel i massiv odlad teak, tillverkad av ett snickeri och perfekt att duka upp en buffé på. Offerdalsskiffret på delar av golvet har fått följa med upp på väggen, som stänkskydd i köket.
Köksmöbel i massiv odlad teak, tillverkad av ett snickeri och perfekt att duka upp en buffé på. Offerdalsskiffret på delar av golvet har fått följa med upp på väggen, som stänkskydd i köket. Foto: Johan Sellén/Living Inside
Josef Franks blåvita textilmönster La Plata följs upp i färg av mattan från Chhatwal & Jonsson. Soffan är en av de första möbler Per ritade, soffbordet gjorde han år 2000 för Svenskt tenn. I förgrunden, pall 2156 som Josef Frank ritade på 50-talet.Josef Franks blåvita textilmönster La Plata följs upp i färg av mattan från Chhatwal & Jonsson. Soffan är en av de första möbler Per ritade, soffbordet gjorde han år 2000 för Svenskt tenn. I förgrunden, pall 2156 som Josef Frank ritade på 50-talet.Josef Franks blåvita textilmönster La Plata följs upp i färg av mattan från Chhatwal & Jonsson. Soffan är en av de första möbler Per ritade, soffbordet gjorde han år 2000 för Svenskt tenn. I förgrunden, pall 2156 som Josef Frank ritade på 50-talet.
Josef Franks blåvita textilmönster La Plata följs upp i färg av mattan från Chhatwal & Jonsson. Soffan är en av de första möbler Per ritade, soffbordet gjorde han år 2000 för Svenskt tenn. I förgrunden, pall 2156 som Josef Frank ritade på 50-talet. Foto: Johan Sellén/Living Inside
Verandan på annexet ger skydd mot både sol och regn. De stora glaspartierna i dörrarna medger obehindrad utsikt.Verandan på annexet ger skydd mot både sol och regn. De stora glaspartierna i dörrarna medger obehindrad utsikt.Verandan på annexet ger skydd mot både sol och regn. De stora glaspartierna i dörrarna medger obehindrad utsikt.
Verandan på annexet ger skydd mot både sol och regn. De stora glaspartierna i dörrarna medger obehindrad utsikt. Foto: Johan Sellén/Living Inside

Även andra detaljer från Svenskt tenn, bland annat det svarta, runda soffbordet som Per själv ritat för firman, står i sommarhusets vardagsrum. Även klassiker av bland andra Børge Mogensen och Kay Bojesen har fått permanenta hem här hos Per och Lars.

Intill den ursprungliga byggnaden ligger sedan några år ett 40 kvadratmeter stort annex som rymmer arbetsrum, badrum och sovrum. Det uppfördes när ytorna inte längre räckte till för ett socialt liv med middagar och övernattande vänner. Dessutom hade alltmer av kontorstiden, även innan pandemin slog till, flyttats ut till friden på Tynningö, en timme med bil eller Vaxholmsbåt från hemmet vid Odenplan.

Glasverandan är i dag matrum, med stolar av Karl-Axel Andersson, ritade på 60-talet och producerade av Gärsnäs. Bordet av Børge Mogensen har snillrikt placerade ben, så att två stolar utan problem ryms intill varandra på långsidorna.Glasverandan är i dag matrum, med stolar av Karl-Axel Andersson, ritade på 60-talet och producerade av Gärsnäs. Bordet av Børge Mogensen har snillrikt placerade ben, så att två stolar utan problem ryms intill varandra på långsidorna.Glasverandan är i dag matrum, med stolar av Karl-Axel Andersson, ritade på 60-talet och producerade av Gärsnäs. Bordet av Børge Mogensen har snillrikt placerade ben, så att två stolar utan problem ryms intill varandra på långsidorna.
Glasverandan är i dag matrum, med stolar av Karl-Axel Andersson, ritade på 60-talet och producerade av Gärsnäs. Bordet av Børge Mogensen har snillrikt placerade ben, så att två stolar utan problem ryms intill varandra på långsidorna. Foto: Johan Sellén/Living Inside
Kaminen ger extra värme när det behövs. Fåtöljen som klätts i tyget La Plata ritade Per för hotell Diplomat i Stockholm.Kaminen ger extra värme när det behövs. Fåtöljen som klätts i tyget La Plata ritade Per för hotell Diplomat i Stockholm.Kaminen ger extra värme när det behövs. Fåtöljen som klätts i tyget La Plata ritade Per för hotell Diplomat i Stockholm.
Kaminen ger extra värme när det behövs. Fåtöljen som klätts i tyget La Plata ritade Per för hotell Diplomat i Stockholm. Foto: Johan Sellén/Living Inside
I gästsovrummet i det äldre huset har hela nischen tapetserats med Josef Franks mönster Eldblomman, som också kamouflerar garderoben i väggen. Överkast från Ikea.I gästsovrummet i det äldre huset har hela nischen tapetserats med Josef Franks mönster Eldblomman, som också kamouflerar garderoben i väggen. Överkast från Ikea.I gästsovrummet i det äldre huset har hela nischen tapetserats med Josef Franks mönster Eldblomman, som också kamouflerar garderoben i väggen. Överkast från Ikea.
I gästsovrummet i det äldre huset har hela nischen tapetserats med Josef Franks mönster Eldblomman, som också kamouflerar garderoben i väggen. Överkast från Ikea. Foto: Johan Sellén/Living Inside
Sovrummet i annexet har intilliggande badrum, och därefter följer Pers arbetsrum. Sängbordet, Pers design, går att vrida åt sidan för att nå fönstret bakom ordentligt. Säng klädd i utomhustyg från Kravet, kuddar från Svenskt tenn.Sovrummet i annexet har intilliggande badrum, och därefter följer Pers arbetsrum. Sängbordet, Pers design, går att vrida åt sidan för att nå fönstret bakom ordentligt. Säng klädd i utomhustyg från Kravet, kuddar från Svenskt tenn.Sovrummet i annexet har intilliggande badrum, och därefter följer Pers arbetsrum. Sängbordet, Pers design, går att vrida åt sidan för att nå fönstret bakom ordentligt. Säng klädd i utomhustyg från Kravet, kuddar från Svenskt tenn.
Sovrummet i annexet har intilliggande badrum, och därefter följer Pers arbetsrum. Sängbordet, Pers design, går att vrida åt sidan för att nå fönstret bakom ordentligt. Säng klädd i utomhustyg från Kravet, kuddar från Svenskt tenn. Foto: Johan Sellén/Living Inside

I sitt yrke är Per expert på att tänka på detaljerna långt innan de kan bli ett problem, och hitta smarta lösningar för hur ett hus ska bli maximalt komfortabelt - och smakfullt. Uppvärmningen i husen till exempel sköts till stor del via golvvärmen under offerdalsskiffret. - Stilen på det nya huset anpassades för att bilda en enhet med det befintliga, men med uppdateringar.

Liggande fjällpanel i vitt, tvåkupigt taktegel och gråmålade foder har båda, men för att slippa trösklar vid glasdörrarna i det nya annexet finns försänkta dräneringshål i altandäcket, och taket som skyddar från regn gör det möjligt att sova med öppna fönster hela sommaren.

Wheated terriern Gunsan strövar helst runt på tomten och spanar efter ekorrar.Wheated terriern Gunsan strövar helst runt på tomten och spanar efter ekorrar.Wheated terriern Gunsan strövar helst runt på tomten och spanar efter ekorrar.
Wheated terriern Gunsan strövar helst runt på tomten och spanar efter ekorrar. Foto: Johan Sellén/Living Inside
Badrummet med rakspegel som inte skymmer utsikten och armatur från Metal arte. Platsbyggd möbel i massiv teak med bänkskiva i offerdalsskiffer.Badrummet med rakspegel som inte skymmer utsikten och armatur från Metal arte. Platsbyggd möbel i massiv teak med bänkskiva i offerdalsskiffer.Badrummet med rakspegel som inte skymmer utsikten och armatur från Metal arte. Platsbyggd möbel i massiv teak med bänkskiva i offerdalsskiffer.
Badrummet med rakspegel som inte skymmer utsikten och armatur från Metal arte. Platsbyggd möbel i massiv teak med bänkskiva i offerdalsskiffer. Foto: Johan Sellén/Living Inside
Väggmosaiken i duschen är graderad från mörkt nära golvet till vitt och beige vid taket, där ett takfönster förstärker det ljusa.Väggmosaiken i duschen är graderad från mörkt nära golvet till vitt och beige vid taket, där ett takfönster förstärker det ljusa.Väggmosaiken i duschen är graderad från mörkt nära golvet till vitt och beige vid taket, där ett takfönster förstärker det ljusa.
Väggmosaiken i duschen är graderad från mörkt nära golvet till vitt och beige vid taket, där ett takfönster förstärker det ljusa. Foto: Johan Sellén/Living Inside
I farstun står Lars skrivbord med en äldre dansk stol, av Kaj Kristiansen, som följde med husköpet. Vintagelampa från Luxus, en bänk ritad av N.O. Møller 1963, och så en ”nödsäng” när sängplatserna behöver utnyttjas maximalt av gäster.I farstun står Lars skrivbord med en äldre dansk stol, av Kaj Kristiansen, som följde med husköpet. Vintagelampa från Luxus, en bänk ritad av N.O. Møller 1963, och så en ”nödsäng” när sängplatserna behöver utnyttjas maximalt av gäster.I farstun står Lars skrivbord med en äldre dansk stol, av Kaj Kristiansen, som följde med husköpet. Vintagelampa från Luxus, en bänk ritad av N.O. Møller 1963, och så en ”nödsäng” när sängplatserna behöver utnyttjas maximalt av gäster.
I farstun står Lars skrivbord med en äldre dansk stol, av Kaj Kristiansen, som följde med husköpet. Vintagelampa från Luxus, en bänk ritad av N.O. Møller 1963, och så en ”nödsäng” när sängplatserna behöver utnyttjas maximalt av gäster. Foto: Johan Sellén/Living Inside
Vid uteplatsen som förbinder de båda husen på tomten finns plats att laga mat över öppen eld. Umgänge är a och o för en härlig sommar på Tynningö.Vid uteplatsen som förbinder de båda husen på tomten finns plats att laga mat över öppen eld. Umgänge är a och o för en härlig sommar på Tynningö.Vid uteplatsen som förbinder de båda husen på tomten finns plats att laga mat över öppen eld. Umgänge är a och o för en härlig sommar på Tynningö.
Vid uteplatsen som förbinder de båda husen på tomten finns plats att laga mat över öppen eld. Umgänge är a och o för en härlig sommar på Tynningö. Foto: Johan Sellén/Living Inside

Som Tynningöbo är Per flitigt anlitad av grannar som ska bygga om och nytt på ön, då det Per skapar inte gör våld på vare sig befintlig arkitektur eller kustmiljön. Hänsyn, är viktigt i Pers bok.

- Vår trädgård är i princip den ursprungliga, och ibland växer det upp sådant vi varken planterat eller vet riktigt vad det är. Det är en utsatt och mycket torr miljö här, så iris och lavendel trivs, berättar Per, och slår fast:

- Det mest fascinerande vi har på tomten är den ensamma asken framför annexet, med rötterna stadigt förankrade långt ner i berget. I asatron är asken Yggdrasil en helig plats där gudarna samlas för rådslag.

Styling: Gill Renlund

LÄS MER: Skärgårdsdröm på 30 kvadrat – se den magiska insidan

LÄS MER: Humor och överraskningar i inredarens egna trähus