ANNONS

Inlägget innehåller annonslänkar

Mooadbordskola – verktygen

/

Mooadboardskola med Jannice Wistrand, Add Simplicity

Skärmavbild 2022-01-10 kl. 07.21.36

Igår talade vi om att moodboard fungerar som ett känslokollage. En moodboard är grunden till en lyckad, harmonisk  och hållbar inredning. Den fungerar som en grafisk profil för hemmet, som gör att du undviker felköp och håller en linje. Vad kan bli mer hållbart?

Program att göra moodboards i

Skärmavbild 2022-01-10 kl. 07.44.50

Idag tänkte jag att vi skulle gå igenom vilka program man kan använda. Många tror att jag är avancerad och kör med invecklade program, men nej, jag använder mig av hederliga Power Point eller Keynote. Smidigt för det har alla tillgång till, i dator, padda eller till och med i telefonen. Beroende på om ni har PC eller Mac dator så har ni något av programmen.

Jag använder Mac dator men kör ändå Power Point. Jag tycker den har bra och smidiga funktioner om jag exempelvis vill frilägga bilder, som underlättar när jag gör mina moodboards.

Frilägga en bild

Skärmavbild 2022-01-10 kl. 07.48.18

När du hämtat hem en bild eller kopierat från en sida, och sedan klistrat in. Dubbelklickar du på bilden i Power Point, och då tänds längst upp i vänstra hörnet en knapp som heter ”Ta bort bakgrund”. Klicka på den och då kommer det se ut så här:

Skärmavbild 2022-01-10 kl. 07.48.40

Det rosa fältet indikerar vad som ska tas bort. Här drar du i de vita kvadraterna med muspekaren för att välja vad du vill ska bort. När du är nöjd med vad som ska tas bort, trycker du var som helst utanför bilden.

Skärmavbild 2022-01-10 kl. 07.50.05

Voilá, nu har då fått en frilagd bild där ingen vit kant är runt puffen utan du kan runda av och klistra in den i ditt kollage, och därför mycket lättare se om något passar in i den inredning du tänkt dig. Nedan har jag satt den gråa puffen över den vita för att lättare kunna se vilken färg jag skulle vilja ha i mitt hem.

Skärmavbild 2022-01-10 kl. 07.56.01

Att göra på det här viset hjälper dig att lättare välja vilken färg du vill ha på en puff, soffa, matta. Eller vilken typ av form på lampa som passar rummet bäst.

Flytta fram och bak en bild

Andra verktyg som kan vara bra att kunna från  (Power Point) PPT eller Keynote är att markera produkten och sedan högerklicka för att välja om den ska ligga framför eller bakom en bild.

Skärmavbild 2022-01-10 kl. 07.57.28

Markera i detta fall puffen och välj ”Placera längst fram” eller ”Placera längst bak” beroende på vart du vill att din bild ska ha för roll i kollaget.

Användbara sidor att hämta inspiration

Andra verktyg att använda sig av för att skapa sin moodboard är de företag man känner har inspirerande möbler, dekoration, textilier, belysning och som helt enkelt har det man vill ha i sitt hem. Tips på några sidor jag använder för inspiration, möbler, textil, kulörer och dekoration är:

Mio
Ellos
Jotex
Ikea
Confindent Living
Nordsjö
Jotun
Newport
Lännamöbler
Nordic Nest
Åhléns
Lagerhaus
HM Home
Oscar Clothilde
Granit
Sköna hem

Många gör väldigt abstrakta moodboards. Men i mitt yrke har jag märkt att ju mer konkret moodboarden är, desto tydligare blir inredningen.

Kunden har lättare att se vad jag verkligen menar och hur det där matsalsbordet passar med stolarna jag valt, mattan och taklampan. Att vara konstnärlig och gör något som bara är snyggt har de som kanske inte är så vana att jobba med design, svårt att överföra till en inredning och en konkret uppfattning om rummets känsla.

Så mitt tips är att göra en övergripande moodboard för helheten i ett hem. Färgerna, känslan, träslagen, inspirationsbilder som tilltalar.

Skärmavbild 2022-01-10 kl. 08.04.57

Som ovanstående här. För att sedan göra en tydlig för respektive rum, med de produkter som ni önskar (nedanstående moodboard).

Skärmavbild 2020-03-24 kl. 10.29.30

Konkret, rum för rum… Med de möbler som ni gillar. På resans väg kan dessa ändras med tanke på tillgång, färg, kostnad osv. Men då håller ni iaf en tydlig linje och ni behöver inte göra jobbet två gånger.

••••••••••••••••••••••••

Imorgon tänkte jag gå igenom ramverken för hur man bygger en bra moodboard. Så länge kan ni som inte är lika vana, öva på att gå in på några av de sidor jag rekommenderade. Ex, Mio.

Gå in på en produkt, ställ dig på den med muspekaren, högerklicka och kopiera, gå tillbaka till PPT eller Keynote, högerklicka och klistra in. Fundera inte på hur det ser ut, utan få bara in känslan av att kunna hantera bilder genom att kopiera och klistra in från olika sidor.

Ibland kan man utgå från ett företag med mängder av inredningsprylar, och ibland kanske man vet vilket specifikt matbord man vill ha, och då googlar man det och tar den bilden man tycker passar.

Imorgon ska ni få mina vassaste tips för hur du konkret lyckas med din moodboards utförande, så den blir tilltalande, tydlig och ger den grund att stå på för en harmonisk, lyckad och hållbar inredning.

Ha en fin start på denna nya vecka! Idag är det många som börjar jobba igen kan jag tänka mig, och jag säger bara var försiktiga, håll avstånd, och använd ert förstånd, ser att vi åter igen är på väg mot toppar i pandemin som vill helst skulle vilja vara utan.

Kram på er,
Jannice

Bilder: Jannice Wistrand, Add Simplicity

.

18

Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Du som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för vad du skriver.