Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Regeringen utreder säkrare mitträcken

Foto: JOHAN NILSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: ERIK SIMANDER/TT / TT NYHETSBYRÅN / TT NYHETSBYRÅN
Trafikverket ska utreda trafikmiljön för motorcyklister och bland annat titta på hur mitträcken kan byggas säkrare.

Infrastrukturministern Tomas Eneroth vill öka trafiksäkerheten och ger Trafikverket i uppdrag att bland annat utreda hur mitträcken bör vara utformade.

– Det här är en mycket trevlig nyhet och alla motorcyklister är överlyckliga i dag, säger Sveriges motorcyklister, SMC:s, Maria Nordqvist som kämpat för säkrare mitträcken i drygt 20 år.

Mitträcken och så kallade 2+1-vägar har ökat trafiksäkerheten i Sverige på ett tydligt sätt och antalet allvarliga mötesolyckor har minskat drastiskt.

Men ända sedan räckena började byggas för drygt 20 år sedan har Sveriges motorcyklister, SMC, kämpat för bättre utformade räcken. SMC var tidigt kritiska mot att motorcyklister kan skadas när föraren glider under räcket och skadas av stolpar. Envist har SMC försökt påverka ansvariga politiker.

Och nu verkar SMC fått gehör. Infrastrukturminister Tomas Eneroth ger Trafikverket i uppdrag att se över trafikmiljön för motorcyklister och utredningen ska komma med konkreta förslag om hur vi kan förbättra trafiksäkerheten.

– När vi nu gör en stor satsning på infrastrukturen med en budget på över 900 miljarder kan vi inte och får vi inte ha en trafikmiljö som ökar riskerna för motorcykelförare, säger Eneroth till Expressen.

– Jag har varit frustrerad över det här en längre tid och nu vill jag se konkreta och tydliga förslag. Det kan handla om slätare räcken, underglidningsskydd eller att entreprenörer måste städa undan grus och verktyg på ett mycket bättre sätt än i dag.

Välkommet besked

Antalet dödsolyckor med motorcyklister har de senaste åren legat på historiskt sett låga nivåer med 28-29 döda per år.

– Det är för många. Nollvisionen måste gälla även här. Det är få trafikanter som är så välutbildade som organiserade motorcyklister och jag vill se fler motorcyklar i en säkrare trafikmiljö, säger Tomas Eneroth.

För Maria Nordqvist på SMC är det här ett välkommet besked och en utredning hon kämpat för länge.

– Att höra en svensk minister säga att han vill ha fler motorcyklar är sensationellt. Det här är så välkommet. Antalet motorcyklar har ökat världen över och motorcykeln är ett bra sätt att minska trängsel och förbättra klimatet, säger Nordqvist.

Mitträcken en symbolfråga

Mitträcken har blivit en symbol för hur satsningen på vägar och säkrare trafik prioriterat olika fordon framför andra. Det vill Eneroth ändra på.

– Det har varit viktigt att stoppa krockvåldet från tunga fordon. Det är bra men vi kan inte lägga större ansvar på motorcykelförare än på andra förare. Vi vet att förare kommer att begå misstag men det misstaget ska inte leda till en dödsolycka. Vi kan inte ha mitträcken som strimlar motorcykelförare, vi måste kunna göra bättre än så, säger Eneroth.

Eneroth ser också en ökad digitalisering och 5G-nätet som ett verktyg att förbättra informationen. Fordon kan prata med varandra och förare kan få veta att det finns vägarbeten, hala vägbanor och mötande fordon bakom en kurva. 

– Här hoppas jag att mc-branschen är med och utvecklar de verktygen. Det kan göra stor skillnad, säger Eneroth.

Trafikverkets utredning ska presenteras den 30 oktober.

– Det här är helt rätt i tiden och vi är otroligt glada över att det händer nu. Det är en trevlig dag för alla som kör motorcykel, säger Maria Nordqvist.

LÄS MER: Jan-Erik Berggren om glädjebeskedet till alla hojåkare