Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bilarna som sjunker minst i värde: ”De är slitstarka”

Volvo XC60.

Värdeminskningen är den enskilt största kostnaden för din bil under de tre första åren.

Men alla bilar sjunker inte lika mycket i värde.

Vi har tittat på de 20 bilmodeller i Sverige som sålde bäst under våren och räknat ut vilka som sjunker allra mest i värde, och som alltså är dyrast för dig att äga.

Andrahandsvärdet avslöjar bilarnas och drivlinornas attraktivitet på begagnatmarknaden. Vi bad landets ledande bilprisanalysföretag, Bilpriser.se, analysera andrahandsvärdet för de 20 mest sålda bilmodellerna i Sverige.

På grundval av prisstatistik, lagersiffror från bilhandeln och auktionspriser har de räknat ut ett troligt värde för bilarna tre år framåt i tiden, när bilarna är begagnade och har körts 6 000 mil.

I topp ligger prisvärda och förnuftiga bilmodeller. Begagnatköparna är nämligen ekonomiska och betalar bara för nyttiga egenskaper. I botten hittar vi dieseldrivna, relativt stora kombimodeller - BMW 520d och Audi A6 40 TDI.

Tesla tappar mest

Men allra mest tappar eldrivna Tesla Model 3, den enda elbilen på 20-i-topp-listan. Men trots att den tappar nästan 90 000 kronor per år i värde är inte totalekonomin dålig. Elbilen kompenserar den höga värdeminskningen med låg driftkostnad. I stället för att tanka bensin för 40 000 kronor per år köper Teslaägaren el för 6 000 kronor. Totalkostnaden blir relativt konkurrenskraftig.

Tesla Model 3
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN

Även om det bara finns en elbil på 20-i-topp-listan så finns det många laddbara bilar på topplistan. På plats tio i värdeminskningstoppen hittar vi Kia Niro Plug-In. Med ungefär samma värdeminskning och samma inköpspris som dieseldrivna Volvo XC40 (plats åtta) blir totalekonomin väsentligt mycket bättre för den laddbara Kia Niro Plug-In.

Följer inköpspriset

I stort sett följer värdeminskningen inköpspriset. En hög prislapp betyder hög värdeminskning, en låg prislapp betyder låg värdeminskning. Märket har inte så stor betydelse som många tror.

– Det är en blandad kompott bland modellerna med högst restvärden. Det går alltså inte att säga att det bara är dyra och exklusiva märken som står sig bäst, säger Markus Carlsson, analytiker på Bilpriser.se.

Absolut lägst värdeminskning blir det när ett starkt varumärke kombineras med lågt pris och bränsleekonomisk hybriddrift. Toyota Yaris ligger i topp, med Kia Ceed på andraplats. Även på tredje och fjärde plats i tabelltoppen hittar vi Toyota-modeller. Alla fyra bilar i toppen drivs med hybridteknik.

Kia Niro laddhyrid.
Foto: LASSE SWARD / Lasse Sward

Bästa totalekonomin

Notervärt är dock att laddhybridversionen av Kia Ceed ger bättre totalekonomi för de bilägare som kan utnyttja eldriftens låga energikosnad.

Privatleasingbilar som kommer ut i stora volymer efter tre år när leasingavtalet upphör kommer att påverka den framtida prisbilden på begagnatmarknaden.

- Förmånliga privatleasingerbjudanden med stora volymer formar delen av listan med högst procentuellt värdeminskning, påpekar Markus Carlsson på bilpriser.se.

Det är till exempel Volkswagen T-Cross, Skoda Octavia och Volkswagen Golf. Men eftersom de samtidigt har lågt inköpspris blir värdeminskningen relativt låg ändå.

Restvärdet för tjänstebilar är inget som bekymrar tjänstebilsförarna, men väl arbetsgivarna. I tabellen hittar vi Volvo V60 D3, Volvo V90 D4, Volvo XC60 D4 AWD, Volkswagen Passat GTE och Mitsubishi Outlander Plug-In, alla populära tjänstebilar.

- Tjänstebilsförarnas toppval har påfallande lika restvärden procentuellt sett. Det är praktiska och slitstarka bilar som passar de flesta, menar Markus Carlsson.

VÄRDEMINSKNINGEN PÅ DE 20 MEST SÅLDA BILARNA I SVERIGE

Modell/Pris/Pris efter 3 år (6000 mil)/Restvärde efter 3 år/Värdeminskning efter 3 år


Toyota Yaris 1.5 Hybrid 5dr (101 hk) 

176 000 kr / 94 400 kr / 53,6% / 81 600 kr    


Kia Ceed 1.4 T-GDi SW (140 hk)

206 000 kr / 107 700 kr / 52,3% / 98 300 kr


Toyota Corolla 1.8 Hybrid Touring Sports (122 hk)

235 000 kr / 133 500 kr / 56,8% / 101 500 kr


Toyota C-HR 1.8 HSD (122 hk)

247 000 kr / 133 900 kr / 54,2% / 113 100 kr


Volkswagen T-Cross 1.0 TSI (95 hk)

214 000 kr / 98 700 kr / 46,1% / 115 300 kr


Skoda Octavia III 1.0 TSI Combi (115 hk)

221 000 kr / 99 800 kr / 45,2% / 121 200 kr


Volkswagen Golf VII 1.0 TSI Sportscombi (115 hk) 

232 000 kr / 109 100 kr / 47,0% / 122 900 kr


Volvo XC40 D3 FWD (150 hk) 

331 000 kr / 183 300 kr / 55,4% / 147 000 kr


Volvo V60 D3 (150 hk) 

324 000 kr / 174 500 kr / 53,8% / 149 500 kr


Kia Niro Plug-in Hybrid 1.6 LCI (141 hk)

335 000 kr / 182 800 kr / 54,5% / 152 200 kr


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4MOTION (190 hk) 

377 000 kr / 192 700 kr / 51,1% / 184 300 kr


Volvo XC60 D4 AWD (190 hk) 

406 000 kr / 220 900 kr / 54,4% / 185 100 kr


Kia Optima 2.0 GDi Plug-in Hybrid SW (205 hk) 

416 000 kr / 214 200 kr / 51,5% / 201 800 kr


Volvo V90 D4 (190 hk)  

421 000 kr / 213 200 kr / 50,6% / 207 800 kr 


Mitsubishi Outlander 2.4 Plug-in Hybrid 4WD (136 hk)

425 000 kr / 214 400 kr / 50,4% / 210 600 kr


BMW 330e Sedan, G20 (292 hk)

482 000 kr / 262 300 kr / 54,4% / 219 700 kr  


Volkswagen Passat 1.4 Plug-in-Hybrid Sportscombi (218 hk)

470 000 kr / 244 000 kr / 51,9 % / 226 000 kr


Audi A6 Avant 40 TDI quattro (204 hk) 

483 000 kr / 250 900 kr / 51,9% / 232 100 kr


BMW 520d xDrive Touring G31 (190 hk) 

478 000 kr 244 300 kr 51,1 % 233 700 kr


Tesla Model 3 Long Range AWD

660 000 kr 399 300 kr 60,5 % 260 700 kr


▶ Billiga bilar har lägst värdeminskning. Den gamla sanning gäller oavsett märkets status. Högst värdefall har de dyraste modellerna på 20-i-topp, Tesla Model 3, BMW 520d, Audi A6 40 TDI. Även laddbara bilar har hög värdeminskning men de hämtar in den kostnaden genom att kunna köras på billig elkraft.

▶ Toyota Yaris har bäst andrahandsvärde av toppsäljarna. Lågt pris, snål motor och eftertraktat märke är receptet.

▶ XC60 tappar 185 100 kronor i värde de tre första åren. Ett bra andrahandsvärde i prisklassen, speciellt med tanke på att den går på diesel.

▶ Model 3, den i särklass dyraste bilen i listan, med både högst värdefall i kronor och restvärde i procent! Totalekonomin är relativt bra pga eldrift.