Sex avgörande råd: Så får du ett stabilt blodsocker

Icke-diabetiker får inte blodsockertoppar på samma sätt som diabetiker. En vanlig missuppfattning, menar dietisten Softa Antonsson. Trots det är blodsockret viktigt hos alla.
Foto: Erik Nylander/TT
Nyckeln är att låta maten ligga i magen så länge som möjligt, menar dietisten. Havre är slembildande och blir också ett bra skydd mot kolhydrater.
Fysisk aktivitet är avgörande för hälsan. Men genom att bara röra sig tio minuter direkt efter middagen, kan du stabilisera ditt blodsocker bättre.
Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN / BILDBYRÅN
Elin Östman har bedrivit preventiv livsmedelsforskning i 20 år vid bland annat Lunds universitet.
Foto: Laura Reoch
Sofia Antonsson, dietist.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Premium: Det går att förändra sitt blodsocker utan att drastiskt ändra livsstil. 

I kombination med en varierad kost kan enkla saker som ordningen på måltiden, hur ofta du äter eller hur du rör dig efter maten, nämligen ha stor betydelse.

– Det gör stor skillnad för blodsockret om du reser dig från bordet i princip direkt efter en måltid, säger forskaren Elin Östman.

Expressen Premium

Läs Premium gratis i två veckor

Alla kunder kan använda den fria provperioden en gång. Därefter är priset 79 kr/mån. Digital tillsvidareprenumeration. Ingen bindningstid. Nyhet! Nu ingår även alla artiklar på amelia.se i din prenumeration.

Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Professorn svarar: Det är bästa skyddet mot delta

Premium: Dominerar fortfarande • ”Lyckas sprida sig trots att vi vaccinerat många”

Så förlänger du livet trots kol: ”Stor effekt”

Premium: Övningar som fungerar • ”Symtomen kan lindras och sjukdomen bromsas”

Elbilsförmånerna äts upp av det skenande elpriset

Premium: TABELL: Så mycket dyrare är det att ladda bilen nu