Du har laddat din telefon fel hela tiden – så räcker ditt batteri längre

Publicerad

Det finns inget värre än att få slut på batteri i telefonen. Framför allt när man det finns meddelanden att skicka och Pokémon att fånga. Nu kan du förlänga batteritiden – om du inte upprepar de här misstagen.

Dagens mobiltelefoner dör ofta snabbare än du hinner välja filter på Instagram. Det leder ofta till irritation då det är de appar vi använder mest som är orsaken till att batteriet töms så snabbt.

The Sun har listat fyra tips på hur du kan undvika konstant mobilhaveri.

  • 1Ladda i korta perioder.

    I stället för att vänta tills batteriet är nere på noll och boosta upp det till 100 är det bättre att förekomma och ladda i små doser. Batteriet i telefonen är av litium och kan slitas ut. Så i stället för att ladda under en längre period kan det med fördel laddas då och då. 
  • 2Låt bli att ha telefonen på laddning över natten.

    Av samma skäl som ovan är det alltså en dum idé att låta batteriet ligga på laddning hela natten. Att ladda under en längre period ska alltid undvikas, eftersom det försätter batteriet i ett stadie av högt tryck och kommer att göra det slitet snabbare.
  • 3Ladda inte upp till 100 procent.

    Att gradvis toppa upp batteriet lite i taget är bättre än att låta det ladda till max. Det sätter också mycket press på batteriets prestanda, så försök hellre hålla det på till exempel 50 eller 75 procent. Naturligtvis kan man behöva extra batteritid ibland, men då kan det vara bra att ha med sig en extraladdare eller undvika de appar som drar mest ström.
  • 4Ta av mobilskalet.

    Brukar din telefon kännas varm och överhettad när du laddar den? Det är för att den inte är gjord för att laddas med ett mobilskal på. Skalet kan göra att batteriet blir överhettat och i stället för att ha det på under laddning är det bättre att ta av det en stund. Det kanske inte märks, men det kan förlänga livet på ditt batteri.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag