Niamh Gargan satte ner foten mot spådamen. Foto: Skärmdump/TwitterNiamh Gargan satte ner foten mot spådamen. Foto: Skärmdump/Twitter
Niamh Gargan satte ner foten mot spådamen. Foto: Skärmdump/Twitter
Spådamen var inte särskilt övertygande. Foto: Skärmdump/TwitterSpådamen var inte särskilt övertygande. Foto: Skärmdump/Twitter
Spådamen var inte särskilt övertygande. Foto: Skärmdump/Twitter

Spådamens pinsamma miss fick kvinnan att kräva pengarna tillbaka

Publicerad

Den här spådamen försökte onekligen med alla knep i boken.

Men hon blev synad av Niamh Gargan – som krävde sina 100 kronor tillbaka.

Niamh Gargan från Glasgow, i Skottland, betalade ungefär 100 kronor för att bli spådd av en ”synsk” person vid namn Brodie via Facebook.

Det hela började när Brodie bad Niamh skicka en bild på sig själv. Kort därpå kom den första ”spådomen”:

”Du är intresserad av skönhet och hår, du älskar att ha en naturlig solbränna, du känner dig fräsch, du älskar banan- och chokladsmoothies och du skaffar alltid tandblekningar”, skrev hon och fortsatte:

”Du vill hitta någon och bosätta dig.”

Foto: Skärmdump/Twitter

Niamh, som inte var nöjd med svaren hon fick, bad om något mer ”spirituellt” för att sedan be om pengarna tillbaka eftersom hon ansåg att det hela är "uppenbart falskt”.

Brodie förklarade att det ”kräver mycket energi” att spå och fortsatte.

Foto: Skärmdump/Twitter

Enligt Brodie ska Niamhs moster ha dött. Sedan utvecklade hon och menade att den som dött skulle vara ”någon som stått dig nära, som gav dig påskägg hela tiden. Och hårspännen”.

Foto: Skärmdump/Twitter

Niamh svarade att hon inte känner någon som gett henne påskägg eller hårspännen – men Brodie var envis.

Brodie sa att Naimh har ”gått igenom ett mörkt förflutet” och att hon ”alltid är uttråkad”.

Niamh fick nog och bad återigen om pengarna tillbaka. Trots det gjorde Brodie ett sista försök och berättade att Niamh kommer bli gravid och få barn inom en stundande framtid.

Problemet?

Niamh kan inte bli gravid.

Brodies svar?

”Du kommer adoptera”.

Foto: Skärmdump/Twitter

Här satte Niamh ner foten och krävde en återbetalning. ”Kan du snälla betala tillbaka mina £10 innan jag anmäler det här för bedrägeri?” skrev hon.

Till slut funkade det – och Niamh fick sina pengar tillbaka.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag