Mary Claire Landry anser att skyltdockan är opassande. Foto: KameraOneMary Claire Landry anser att skyltdockan är opassande. Foto: KameraOne
Mary Claire Landry anser att skyltdockan är opassande. Foto: KameraOne
Kritiker menar att dockan i butiken förespråkar våld mot kvinnor. Foto: KameraOneKritiker menar att dockan i butiken förespråkar våld mot kvinnor. Foto: KameraOne
Kritiker menar att dockan i butiken förespråkar våld mot kvinnor. Foto: KameraOne

Skyltdocka i sexbutik väcker avsky – är naken och blodig

Publicerad

En blodig och lättklädd skyltdocka på golvet i en sexbutik har fått många människor att reagera starkt.

– Jag bryr mig inte om det bara är rekvisita, det glorifierar våld mot kvinnor, säger hon en av kritikerna.

 

Varning för starka bilder.

En sexbutik, som även säljer halloween-prylar, i New Orleans i USA, har fått massiv kritik den senaste veckan.

Anledningen till detta är en blodig skyltdocka som ligger på golvet vid avdelningen för sexleksaker, skriver sajten 4WWL.

Skyltdockan föreställer en blodig kvinna som ser ut att ha blivit slagen – något som fått många människor att reagera starkt.

Dockan har fått kritik i sociala medier.Foto: KameraOne

"Illustration av våldet"

Kritiker menar att dockan i butiken förespråkar våld mot kvinnor. Mary Claire Landry jobbar med familjefrågor på Familje- och rättvisa Centrum, och är en av de som stämmer in i kritiken.

– Den representerar något som många kvinnor i landet upplever varje dag. Vi vet att kvinnor våldtagna och misshandlade varje dag, och det här är en illustration av både våldet, och hur det ser ut efteråt, säger Mary.

Mary Claire Landry anser att skyltdockan är opassande.Foto: KameraOne

Butikchefens förklaring

En bild på skyltdockan har spridits i sociala medier där många människor har uttryckt protester.

Men butikschefen anser att kritiken är obefogad. Han hävdar att skyltdockan ingår i halloween-skyltningen, och att den endast låg vid sexleksakerna när personalen städade i butiken.

Butikschefen försvarar skyltningen.Foto: KameraOne

"Glorifierar våld mot kvinnor"

Winter Randall är en av personerna som har sett bilden på dockan. Hon menar att butikschefens förklaring inte är tillräcklig.

– Jag bryr mig inte om det bara är rekvisita, det glorifierar våld mot kvinnor, säger hon till 4WWL.

Hon berättar även att människor har kallat skyltdockan "triggande", "traumatiserande", och "smaklös".

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag