”Hon lurade mig i 8 månader" – Hör Petter & Mohamed berätta om när de blev catfishade

Publicerad

I nästan ett år hade Petter en relation med Filippa, en tjej han aldrig träffat. Förälskelsen uppstod snabbt men det var något som inte stämde; hon hade alltid ursäkter till att hon inte kunde ses IRL. 
– Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv, berättar komikern Petter Bristav i det senaste avsnittet av Singelrådet. 

Catfish – en person som låtsas vara någon annan på nätet genom att skapa en fejkad identitet. Det är den kortfattade beskrivningen av begreppet och fenomenet som Petter Bristav, Mohamed Touzari och många andra råkat ut för. 

Det började våren 2013 när Petter fick ett meddelande från en främmande tjej på Facebook. Personen, som kallade sig Filippa, hade lyssnat på hans podd och lämnade några kommentarer om avsnittet i hans inkorg. Snart gick de över till sms där de hördes flera timmar om dagen. Efter några veckor föreslog Petter att de skulle ses, vilket visade sig vara svårare än han trott.

–Hon hade alltid bortförklaringar till att hon inte kunde ses. Ena gången skulle hon operera bort en tumör och andra gången kunde hon inte träffas för att hennes hund hade dött, berättar Petter Bristav.

Efter två månders intensiv kontakt blev de ihop. "Filippa" fortsatte dock att komma med undanflykter till varför hon inte kunde ses, och skyllde ofta på att det hade att göra med att hon var inlagd.

En dag får Petter nog och köper en bussbiljett till sjukhuset i Jönköping där Filippa sagt att hon befinner sig. Hör hur det gick i avsnitt 18 av Singelrådet. 

Med: Emilie Roslund, Petter Bristav & Mohamed Touzari

  • "Hon lurade mig i 8 månader" – Hör Petter Bristav berätta om sin traumatiska catfish-upplevelse

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag