Reklamerade gran i januari – fick pengarna tillbaka

Publicerad

Börjar du också känna dig trött på julgranen nu när högtidshelgen är över?

Då är det bara att ta med den till affären och uttrycka sitt missnöje.

Det gjorde den här kvinnan. Butikens reaktion förvånar nu många. 

Officiellt dansas julen ut vid tjugondag knut men enligt vissa har den redan tagit slut.

Den fjärde januari bestämde sig en kvinna i USA för att hon tröttnat på julgran. En känsla som många nog kan känna igen i dessa dagar när barr samlas i högar på parketten.

Kvinnan tog med granen till affären i Santa Clarita norr om Los Angeles, förklarade att den var död och krävde pengarna tillbaka, skriver Indy 100.

Detta inträffade alltså långt efter att julhelgen tagit slut.

"Brist på samvete"

Händelsen uppmärksammades av en man längre bak i kön som tog en bild av spektaklet och lade upp den på Facebook tillsammans med ett meddelande:

– En kvinna i kön på affären Costco försöker helt nonchalant lämna tillbaka sin julgran "för att den har dött" den fjärde januari. Jag såg allt med egna ögon för omkring 30 minuter sedan, skriver vittnet.

Han chockerades över kvinnans fräckhet:

– Om jag inte sett det skulle jag tro på att någon kan ha så lite moral eller brist på samvete.

Mannen chockades av svaret Foto: Facebook

Handlingen bar frukt

Men trots den tveksamma legitimiteten i klagomålet så bar handlingen frukt – hon fick pengarna tillbaka. 

Vittnet lade senare upp ett inlägg med mer information:

"Hon fick pengarna tillbaka. Inte helt friktionsfritt dock. Hon blev ifrågasatt och lite skambelagd men jag tror inte det rörde henne eftersom hon inte har något samvete.

"Hon verkade inte bry sig om att jag tog ett foto av händelsen."

Alltså: en julgran som dött efter att den huggits ned går att reklamera, verkar det som. I alla fall i denna butik. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag