Paret får hem gratisprylar – från känd postordersajt

Publicerad

Paret får hem elektronikprylar och andra saker på löpande band.

Utan att de har bett om det.

Nu vädjar de till postordersajten att sluta skicka hem paket.

"Det första paketet kom i oktober.

Och när det första mystiska paketet från postordersajten Amazon kom till Kelly och Mike Gallivans dörr tyckte paret att det var ganska komiskt. 

– Jag öppnade det och sa ”varför har du köpt de här grejerna?” säger Kelly.

Grejer som ingen av dem hade beställt, men paketen fortsatte att komma och efter ett tag började det kännas olustigt. 

– Vi har inte beställt det, vi vill inte ha det, säger Mike.

Väller in paket

Oavsett om de vill ha paketen eller inte så har paret har nu fått över 50 paket med elektroniska prylar via Amazon. 

– Det här är någon handvärmare-mobilladdare-grej, säger Mike och håller upp en av alla produkter de fått. 

Allt är från Kina. Köpt med presentkort. Ingen returadress, ingen faktura, och inget uppenbart kreditkortsbedrägeri.

– Det som bekymrar mig är att mitt namn och min adress finns i den här affärsmiljön där det ofta sker olagliga saker, säger Mike.

Paret går igenom alla prylar.

Bett dem sluta

Det kan emellertid finnas en förklaring.

En del tillverkare "boostar" sin profil på Amazon genom att skicka gratisprodukter till människor, människor som Mike, och sedan skriva fejkade recensioner i personens namn. 

Paret har bett Amazon att ta bort dem från den tvivelaktiga adresslistan.

– Amazon verkar vara bra på att leverera saker, men de är inte bra på att stoppa saker, säger paret.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag