Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

VARNINGEN: Om någon ringer och frågar "hör du mig?" – lägg på omedelbart

Det är en helt ny typ av bedrägeri.

När du svarar i telefonen försöker den här personen göra allt för att du ska säga ett visst ord.

Och när du sagt det är du fast, skriver Indy100.

Telefonregistret Nix kan skydda dig från oönskade försäljare i Sverige. Är du med där ska du inte bli uppringd av företag du aldrig gjort affärer med.

Det förutsätter dock att företaget är ärligt.

Den här nya formen av bedrägerier uppmärksammades först i USA och det är den nationella myndigheten FCC, Federal Communications Commission, som slår larm.

FCC som bland annat är ansvarig för teletrafiken i USA varnar för bedragare som ringer upp dig och frågar: "Can you hear me?", eller "Hör du mig?"

– Säg nej, eller ännu hellre. Lägg på, uppmanar FCC.

Så vad kan hända?

  1. Ditt "ja" kan användas att ta dina pengar

    via GIPHY



    Jo, enligt FCC så spelas samtalet in. Och när du säger "ja", vilket är fullt förståeligt, eftersom du inte vill ljuga, så får bedrägaren din röstsignatur. Säger du ja flera gånger blir det ännu enklare för skurken att skapa ett fejkat muntligt kontrakt med dig.

    FCC säger, enligt Indy100, att bedragarna utger sig för att ringa från företag eller organisationer som verkar trovärdiga och som erbjuder tjänster som verkar förmånliga.

    Men så är det inte. De är bara ute efter att få dig att prata så att de kan redigera ihop ett bindande kontrakt där du köpt något du inte vill ha.

    ABC News berättar om ett fall där Teresa Thomas, 49, i Minneapolis, Minnesota i USA, blev uppringd av en ung kvinna som fnissade och sedan sa:

    – Oj, jag trodde inte att någon skulle svara. Hör du mig?

    Teresa Thomas berättar:

    – Om någon undrar om du hör dem, så är ju det logiska svaret: ja. Sen fortsatte hon att prata.

    Inom kort förstod Teresa att hon pratade med en förinspelad röst, så hon lade på och blockerade telefonnumret. Sen kollade hon i sociala medier vad allt det där handlade om, och hon blev väldigt oroad.

    Teresa slog larm direkt och har nu superkoll på sina konton. Och hittills har ingenting otrevligt hänt med hennes ekonomi för att hon i ett obevakad ögonblick sa "ja" till en till synes harmlös fråga.

  2. Tv-kanalen ABC rapporterar om bedrägeriet



    FCC har tre tips för hur man klarar sig från bedragarna:

    1. Svara inte på samtal från okända nummer. Låt dem tala in ett meddelande i din röstbrevlåda.

    2. Om du svarar om uppringaren (vanligen en förinspelad röst) uppmanar dig att slå olika koder på telefonen. Ja, gör det inte.

    3. Om du tar emot ett bedrägerisamtal, skriv ner telefonnumret.

    Svensk polis har lagt upp en sida på polisen.se om hur du skyddar dig mot bedrägerier. De har även en Facebooksida som uppdateras med pågående bedrägeriförsök.

    Det generella rådet till alla som rings upp är att aldrig lämna ut kontouppgifter, eller lösenord eller andra inloggningsuppgifter.

    Myndigheter som skatteverket eller banker och kreditinstitut ber dig aldrig att uppge känsliga uppgifter via telefon eller märkliga hemsidor.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!