Under arbetet med det som skulle bli "Locker room talk" träffade han och Rogerio Silva över hundra kvinnor som delade med sig av sina berättelser där de diskriminerats eller förtryckts av män. Foto: Robin VelanderUnder arbetet med det som skulle bli "Locker room talk" träffade han och Rogerio Silva över hundra kvinnor som delade med sig av sina berättelser där de diskriminerats eller förtryckts av män. Foto: Robin Velander
Under arbetet med det som skulle bli "Locker room talk" träffade han och Rogerio Silva över hundra kvinnor som delade med sig av sina berättelser där de diskriminerats eller förtryckts av män. Foto: Robin Velander
"Vi jobbar med det här långsiktigt, vissa grupper kanske inte fattar under första, andra eller tredje mötet, men långsiktigt ser man att de börjar reflektera manlighet och hur det är hemma.", säger Shanga Aziz. Foto: Robin Velander"Vi jobbar med det här långsiktigt, vissa grupper kanske inte fattar under första, andra eller tredje mötet, men långsiktigt ser man att de börjar reflektera manlighet och hur det är hemma.", säger Shanga Aziz. Foto: Robin Velander
"Vi jobbar med det här långsiktigt, vissa grupper kanske inte fattar under första, andra eller tredje mötet, men långsiktigt ser man att de börjar reflektera manlighet och hur det är hemma.", säger Shanga Aziz.  Foto: Robin Velander

Åker Sverige runt och föreläser för män – vill motverka övergrepp

Publicerad

Gymnasieeleverna Shanga Aziz, 18, och Rogerio Silva, 17, åker runt i Sverige för att träffa fotbollsklubbar.

Målet är att förhindra sexuella övergrepp genom att prata om sexism. 

I Sverige utsågs deras "Locker room talk" till årets UF-företag och i den europeiska tävlingen belönades de med en andraplats.

– Det känns helt fantastiskt. Vi hoppades att någon klubb i Finspång skulle nappa – men nu har vi träffat över 80 klubbar, säger Shanga Aziz.

I början av hösten skulle gymnasiestudenterna Shanga Aziz och Rogerio Silva på Nya Bergska gymnasiet i Finspång starta ett UF-företag. 

De satt och spånade på idéer när nyheten om en gruppvåldtäkt kom. De läste artikeln och fortsatte sedan med kommentarfältet.

– Flera män hade kommenterat saker som att "kvinnorna borde skylla sig själva", eller "kanske var de inte tydliga med att säga nej". Det var då vi kom fram till att vi borde göra något mer än att sälja doftljus eller mobilskal – något som kanske kunde göra en förändring i samhället, säger Shanga Aziz. 

Folkbladet var först att skriva om deras UF-företag.

Träffade över 100 kvinnor

Under arbetet med det som skulle bli "Locker room talk" träffade han och Rogerio Silva över hundra kvinnor som delade med sig av sina berättelser där de diskriminerats eller förtryckts av män.

– Tillsammans med dem kom vi fram till att problemen fanns bland killar i grupp, säger Shanga Aziz. 

Under tiden pågick presidentvalet i USA och samtidigt kom nyheten om Donald Trumps grova sexprat. Han ursäktade sig med att kommentarerna var "locker room talk".

– Något som det Donald Trump sa har vi aldrig hört i ett omklädningsrum, men däremot fick det oss att tänka på vår egen tid i omklädningsrummet. Där finns det ett liknande snack som vi fick höra när vi tränade med de äldre killarna, säger han.

 Shanga Aziz och Rogerio Silva förstod att de hade en utmaning som de borde ta tag i.

Tränar tillsammans med fotbollsklubbarna

De tog kontakt med andra organisationer – "Män för jämställdhet", "Machofabriken" och "Fatta Man" – som jobbar för jämställdhet. 

– Utifrån deras evidensbaserade material har vi utformat vår egen metod som fick heta "Locker room talk", säger han.

Nu träffar de lag med 10-14 år gamla killar. De ses i 15 minuter innan träningarna en gång i veckan åtta gånger. I bland tränar Shanga Aziz och Rogerio Silva tillsammans med fotbollsklubbarna.

– Vi jobbar med det här långsiktigt, vissa grupper kanske inte fattar under första, andra eller tredje mötet, men långsiktigt ser man att de börjar reflektera manlighet och hur det är hemma. 

Har träffat 80 klubbar och vunnit priser

I Sverige utsågs "Locker room talk" till årets UF-företag och i den europeiska tävlingen belönades de med en andraplats. 

– Det känns helt fantastiskt. Vi hoppades att någon klubb i Finspång skulle nappa – men nu har vi träffat över 80 klubbar, vunnit i Sverige och kammat hem ett silver i Europa.

De fotbollsklubbarna som de träffar är tacksamma för hjälpen, de vill jobba med jämställdhet men har inte verktygen för att göra det, berättar Shanga Aziz. Nu har "Locker room talk" slutat vara ett UF-företag, men arbetet fortsätter nu som en ideell förening. Nu har de bland annat inlett ett samarbete med riksidrottsförbundet. 

– Vi kommer att fortsätta på något sätt eftersom vi tycker att det är så viktigt och för att lärare, ungdomar, tycker att det här behövs i deras klubbar, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag