Foto: Colourbox, Reuters.Foto: Colourbox, Reuters.
 Foto: Colourbox, Reuters.
Foto: Colourbox.Foto: Colourbox.
 Foto: Colourbox.

Pappans smarta idé i barnvagnen – uppfinningen för alla föräldrar i storstan

Publicerad

Är du orolig för att ditt barn andas in smutsig och förorenad luft? 

När Yosi Romano blev pappa till sitt första barn bestämde han sig för att uppfinna en lösning på problemet. 

För tre år sedan blev Yosi Romano pappa till sitt första barn. När han gick ut med barnet i barnvagnen i London blev han orolig för alla utsläpp som dottern andades in, skriver Huffington Post

– Jag märkte att hon i princip var på samma nivå som fordonens utsläpp och andades in alla ångor.

Romano började undersöka saken och upptäckte att över 570 000 barn under fem år välden över dör av luftföroreningar varje år. Han bestämde sig då för att försöka uppfinna någonting för att förebygga dessa dödsfall. 

Tre år senare har han nu en färdig produkt: ”Brizi baby”.

Yosi Romano är mannen bakom Brizi baby. Foto: Reuters.

Rengör luften som barnet andas in

Brizi baby är en luftrengörare som omsluter barnet när det sitter i barnvagnen eller i ett säte. Sensorer känner av när luften når farliga nivåer av föroreningar och börjar då att filtrera och rengöra luften som når barnets inandning. 

Var tionde sekund släpper rengöraren ut 1,5 liter rengjord luft och all data levereras till en app i föräldrarnas telefon. På så vis kan de alltid ha koll på hur ren luften är omkring och hur mycket rengöraren reducerar luftföroreningen. Föräldrarna kan då upptäcka olika zoner där föroreningen är värre och undvika att befinna sig där. 

Brizi baby omsluter barnet och renar luften som det andas in. Foto: Reuters.

Väl mottagen av forskare 

Produkten har blivit väl mottagen av professor Prashant Kumar, grundare och vd för ”Global Centre for Clean Air Research.”

– När vi har testat Brizi baby reducerar den luftföroreningen med minst 49 procent och skapar en mycket renare andnings-zon för barn som sitter i barnvagn, säger Kumar. 

Men den kan rengöra luften mer än så. 

– När vi testade produkten bredvid fordon på tomgång, reducerades föroreningen med upp till 80 procent. 

I veckan har Romano startat en kampanj för att samla in 105 000 pund, vilket är strax över 900 000 kronor för att kunna börja producera produkten i stor skala, så att alla föräldrar kan köpa luftrengöraren.

– Barnen är vår framtid och vi måste skydda dem till vilket pris som helst, säger Romano. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag