Nicole hittade den här symbolen på sin dotters leksak – nu vill hon varna andra

Publicerad

Det var på ett "Monster jam"-evenemang som Nicole O'Kelly i Tampa, Florida köpte den rosa leksaksbilen till sin tvååriga dotter.

Men senare upptäckte hon att symbolen på dotterns leksak var en hemlig kod – för pedofiler.

– Jag är illamående, säger hon till den lokala tv-kanalen Wlfa.

  • Här är leksaken som Nicole köpte


    Det är en rosa leksaksbil, som Nicole O'Kelly köpte till sin två år gamla dotter. Men efter ett tag blev hon upplyst om att en av symbolerna på leksaksbilen var något helt annat än vad hon hade hoppats på.
  • "Är illamående"


    Wfla, en lokal tv-kanal i Tampa, Florida, rapporterar att den hjärtformade symbolen som sitter på leksaken är en symbol för pedofiler.

    – Jag är illamående, jag köpte den här till min tvååriga lilla dotter. Den här leksaken är gjord för svar, jag kräver svar, säger Nicole O'Kelly till kanalen.
  • FBI känner till symbolen


    Enligt flera medier ska symbolen betyda att barnet är "märkt" – och därmed i pedofilkretsar betyda att barnet går att köpa.

    I ett dokument som Wikileaks släppt från FBI står det att symbolen kallas för "GirlLover logo".

    "Den symboliserar en relation mellan en vuxen man eller kvinna med en kvinnlig, minderårig, tjej", skriver FBI i dokumentet.
  • "Ingen aning"


    Sedan Nicole O'Kelly uppmärksammat tillverkaren på symbolen har den dragits tillbaka. Tillverkarna bakom leksaken säger sig vara helt oförstående till symbolens innebörd.

    – Fram till i går hade jag ingen aning att det fanns en underliggande betydelse av den här symbolen, säger Stephen Payne, talesperson för tillverkaren Feld, till WFLA.
  • Inte i sig skadlig


    Nyheten har spridits som en löpeld i internationella medier under helgen, och faktagranskarsajten Snopes har tittat närmare på symbolens innebörd.

    De skriver att det visserligen är så att symbolen är vida känd i pedofilkretsar – men att det inte finns någonting som tyder på att symbolen i sig är skadlig för barn.

    "Det är dock möjligt att erfarna pedofiler skulle tycka att användandet av symbolen på barns kläder eller leksaker är stimulerande eller lustigt", skriver sajten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag