Foto: FacebookFoto: Facebook
 Foto: Facebook
Caitlyn avled efter operationen Foto: FacebookCaitlyn avled efter operationen Foto: Facebook
Caitlyn avled efter operationen Foto: Facebook

Mammans anklagelser efter 3-åriga dotterns tragiska död: "Hon dog inte av cancer"

Publicerad

Treåringen hade stora chanser att överleva cancern.

När läkarna kom med dödsbeskedet – förstod mamman att någonting hade gått snett under operationen.

I flera år har hon jagat den ansvarige och har nu äntligen fått upprättelse.

Sian Parry, 37, blev orolig när hennes treåriga dotters hälsa började försämras.

Dottern Caitlyns hjärta slog fortare än normalt på nätterna, hon var alltid törstig och vattkopporna efterlämnade stora blåmärken.

En månad senare avled dottern – nu anklagar mamman sjukhuset för att ha orsakat flickans död, skriver Liverpool echo.

Sian Parry Foto: Facebook

Cancerbeskedet

I februari 2010 kom chockbeskedet – Caitlyn hade en tumör i sin njure.

Men läkarna var optimistiska och när treåringens kropp reagerade bra på behandlingarna, blev även mamman hoppfull.

– Läkarna sa att hon skulle ha en 98 procents chans att bli fri från sjukdomen efter en operation och fler cellgiftsbehandlingar, berättar mamman för Liverpoolecho.

Skrek rakt ut

Flickan opererades en månad efter diagnosen.

När kirurgen kom ut från operationssalen med en dyster min, förstod Sian att någonting hade gått väldigt fel.

– Jag tror att jag väckte vartenda barn på sjukhuset när jag skrek rakt ut efter dödsbeskedet, berättar mamman.

CaitlynFoto: Facebook

Omständigheterna

I rapporten som skrevs efter den misslyckade operationen stod det att två artärer hade skurits av under ingreppet.

Kirurgen som var närvarande hade precis kommit tillbaka från ett långt uppehåll och skulle därför ha en annan läkare på plats under operationen som stöd.

Men den andra läkaren var upptagen med annat, och därför låg flickans öde i en enda kirurgs händer.

Trots detta menade de anställda på sjukhuset att allting hade skötts som det skulle.

Mammans ilska

Sedan operationen för sju år sedan har Sian försökt få sjukhuset att ta ansvar för dotters död.

– Hon dog inte av cancer, hon dog av att en kirurg skar av hennes artärer, berättar mamman.

Sian har tagit hjälp av advokater för att få en full redogörelse av vad som hände den där dagen.

Och nu har mamman fått den efterlängtade ursäkten från sjukhuset.

– Vi beklagar det som hände Caitlyn och vi har bett om ursäkt till familjen för de brister som har framkommit i utredningen, berättar sjukhusets talesman.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag