Lättkränkt mamma fakturerade 5-åring som inte dök upp på sonens barnkalas

Publicerad

Femårige Alex dök aldrig upp på kompisens födelsedagsfest. Det slutade med att kompisens mamma lade en faktura på 200 kronor i Alex skolväska. Men Alex föräldrar vägrar att betala – och nu kan ärendet gå till domstol.

Femårige Alex Nash, från Cornwall, England, blev inbjuden till en kompis födelsedagskalas vid en skid- och snowboardanläggning i december 2014, och Alex föräldrar meddelade att deras son kommer att komma.

På inbjudan kunde man läsa att födelsedagsfesten kostar 200 kronor per barn, vilket bland annat skulle inkludera kälkåkning, mat, glass, ballonger och annat festligt.

Senare insåg dock föräldrarna att Alex var dubbelbokad och att det sedan tidigare var bestämt att han skulle hälsa på mormor och morfar, vilket han till slut också gjorde i stället, rapporterar BBC.

Och sedan var det inget mer med det... kan man tro.

Men för födelsedagsbarnets mamma blev Alex frånvaro för mycket.

I förra veckan upptäckte Alex föräldrar en räkning i sonens skolväska.

Räkningen – "Childs Party No Show Fee", en frånvaroavgift – var på motsvarande 200 svenska kronor.

Den omtalade räkningen. Foto: Skärmdump från inslag i BBC.

Pappan beskriver det hela som "ett skämt".

– Jag har pratat med ett par personer om det här. De är alla ganska skeptiska till det här, säger han till Daily Mail, och fortsätter:

– Jag trodde först att det var ett skämt. Jag finner inga ord.

Pappan hävdar att man inte hade mammans kontaktuppgifter och därför inte hade möjlighet att meddela att Alex, trots föranmälan, inte kommer att dyka upp på födelsedagsfesten.

Mamman hävdar dock att samtliga kontaktuppgifter fanns på inbjudan.

– Jag kan förstå att hon är upprörd över att förlora pengar. Men det är inte pengarna som är problemet, utan sättet som försöker få pengarna på, säger Alex pappa till BBC.

Pappan besökte senare mamman för att konfrontera henne om räkningen.

– Jag sa till henne att jag inte kommer att betala pengarna. Jag sa att hon borde ha pratat med mig först och inte lagt räkningen i min sons skolväska. Jag hade kunnat förstå kostnaden för att Alex inte dök upp men jag kan inte fatta hur hon har hanterat det här, säger pappan till Daily Mail.

Pappa Derek och sonen Alex. Foto: Skärmdump från inslag i BBC.

Alex föräldrar vägrar alltså att betala räkningen och enligt pappa Derek har mamman hotat med att ta ärendet till indrivning via domstol, skriver BBC.


  • Julie Lawrence, mamman som fakturerat Alex. Foto: Facebook.

    Nu avslöjar en intensiv Facebookchatt förklaringen från mamman som fakturerat pojken. Klicka här för att läsa vidare!

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag