Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

9-åringen tog en tugga av pannkakan – två dagar senare tvingades föräldrarna ta farväl

Foto: Facebook
Föräldrarna vill sprida kunskap om allergier Foto: Facebook

Pappan gjorde pannkakor till sin nioåriga dotter efter en ridtur i stallet.

En tugga senare fick flickan en så pass kraftig reaktion – att hennes liv inte gick att rädda.

Nu vill föräldrarna berätta om dotterns tragiska öde, för att rädda livet på andra.

Redan vid en tidig ålder upptäckte föräldrarna till Nainika Tikoo att flickan var allergisk mot flera olika livsmedel, skriver The Sun.

Men vad de inte visste var att en av dessa allergier – skulle leda till en dotterns död.

Nainika Tikoo Foto: Facebook

Allergierna

Familjen Tikoo, från London i Storbritannien, insåg att dottern var känslig mot mjölkprodukter när hon var sex månader gammal.

Flickan hade precis slutat ammas, och hela hennes kropp svällde upp efter de första klunkarna rismjölk. 

– Nainika fick bara ett par skedar och det orsakade en allergisk reaktion, berättar mamman för The Sun.

Pappan Vinod, 41, och mamman Lakshmi, 37, åkte då till sjukhuset direkt.

Läkaren konstaterade att dottern led av både ägg och mjölkallergi.

Foto: Facebook

Den första allergichocken

Sedan dess har föräldrarna varit försiktiga med flickans kost.

Men för två år sedan råkade hon få i sig en bit mjölkchoklad, och drabbades av ett kraftigt allergianfall.

Mamman fick då adrenalinpennor av läkaren som föräldrarna kunde använda ifall Nainika skulle hamna i anafylaktisk chock till följd av allergierna. 

– De visade mig hur vi skulle använda den, men berättade inte att man kan använda fler än en penna ifall den första inte fungerar, berättar mamman.

Nainika Tikoo och hennes mamma Foto: Facebook

Pannkakorna

Varken mamman eller pappan fick någon ytterligare utbildning och förstod därför inte riktigt allvaret i dotterns situation.

Dagen då den tragiska olyckan inträffade hade flickan varit på ridskolan och var hungrig.

Pappan hämtade Nainika och de åkte till affären för att handla ingredienser till pannkakor.

– Nainika frågade om hon kunde få köpa björnbär till pannkakorna. Hon hade aldrig ätit sådana förr och ville prova, berättar mamman.

"Hon tog en tugga"

– Min man tillagade de mjölkfria pannkakorna, precis som vi brukade göra, men med ett par björnbär i. Hon tog en tugga och reaktionen var omedelbar.

När pappan märke att dottern hade fått en kraftig allergisk reaktion, gav han henne en adrenalinspruta.

Men hennes tillstånd förbättrades inte, och han började då utföra hjärtlungräddning.

Ambulanssjukvårdarna anlände kort senare, och flickan fördes till sjukhus.

Nainika och hennes mamma Foto: Facebook

Vill sprida kunskap

Två dagar senare tvingades föräldrarna säga farväl till sin dotter, vars liv var utom räddning.

Det visade sig att flickan endast var lite allergisk mot bären, och att någonting annat i pannkakorna var orsaken till allergichocken.

– Den exakta orsaken är fortfarande okänd och det har lämnat oss med många frågor.

Föräldrarna startade en insamling och har sedan olyckan velat sprida information och kunskap om allergier, för att rädda livet på andra.

– Vi är inga experter, bara föräldrar. Vi vill få folk att ändra sin attityd kring allergier.

Foto: Facebook

 

Hur hjälper man någon som fått en anafylaktisk chock?

Om du tror att någon i närheten har fått en anafylaktisk chock är det viktigt att handla snabbt, eftersom tillståndet kan förvärras snabbt. Den här checklistan kan rädda liv: 

 

Bedöm situationen – visar personen symtom på anafylaxi? En allergisk reaktion börjar ofta med klåda i handflator och under fötterna, nässelutslag eller yrsel.

Svullna läppar, kräkningar, magsmärtor eller plötslig svaghet tyder på att reaktionen är allvarlig. Om personen blir medvetslös eller har andnöd, låg puls eller blodtrycksfall är situationen livshotande.

 

Behandla med adrenalin genom att trycka adrenalinpennan mot yttersidan av låret och hålla kvar i tio sekunder. 

 

Ring 112 – en person som har anafylaxi behöver åka till sjukhus och ska inte köra själv.

 

Lägg personen i en bekväm ställning och höj upp fötterna. 

 

Ge kortisontabletter om de finns till hands. Tabletterna ska spädas i lite vatten innan de ges.

 

Ge luftrörsvidgande medel med en inhalator, om personen har en sådan.

 

Ge ytterligare adrenalindos efter 5-15 minuter om symtomen kommer tillbaka.

 

Källa: Astma & Allergilinjen

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!