De nya bilderna på modellen har gjort många följare förvirrade. Foto: InstagramDe nya bilderna på modellen har gjort många följare förvirrade. Foto: Instagram
De nya bilderna på modellen har gjort många följare förvirrade. Foto: Instagram
Chessie är väldigt olika sig själv i de nya bilderna. Foto: InstagramChessie är väldigt olika sig själv i de nya bilderna. Foto: Instagram
Chessie är väldigt olika sig själv i de nya bilderna. Foto: Instagram

Modellens bilder skapar oro – nu berättar hon sanningen

Publicerad

24-åringen har lagt upp en rad bilder på sig själv där det ser ut som att hon har rasat i vikt och genomgått en rad skönhetsoperationer.

Men bilderna är i själva verket manipulerade – av en viktig anledning.

Modellen Chessie King, 24, har över 300 000 följare på sitt Instagramkonto. Hon har sedan ett par månader tillbaka varit väldigt öppen och ärlig med att verkligheten inte alltid stämmer överens med en stillbild i sociala medier.

De flesta av Chessies följare är stöttande och hyllar henne för det kroppspositiva kontot – men hon får även en hel del hatiska kommentarer.

Det är dessa kommentarer som är bakgrunden till de senaste bilderna i hennes flöde.

Chessie är väldigt ärlig och öppen på sitt Instagramkonto.Foto: Instagram

 

LÄS MER: Därför lägger 24-åringen upp "misslyckade" bilder 

 

Vill bevisa sin poäng

För att belysa problemet med mobbning på nätet har Chessie, från London i Storbritannien, lagt ut bilder på sig själv där hon rättar sig efter de kritiska rösterna.

Bilderna är så klart manipulerade, men de visar hur farligt det är med elaka kommentarer och hur sjuk 24-åringen skulle se ut om hon tog åt sig av alla kommentarer.

https://www.instagram.com/p/BhcSeRegSRT/?taken-by=chessiekingg

Har börjat få mer hat

Enligt modellen själv har kampanjen mottagits väl.

– Responsen har varit fenomenal och överväldigande. Det är otroligt att så många människor verkligen har tagit åt sig budskapet, berättar hon för Independent.

Sedan Chessie började lägga upp mer ärliga inlägg på Instagram har hon insett hur mycket negativ kritik detta medför.

– Det har verkligen attraherat så många troll och hatare.

Bilderna är manipulerade för att bevisa en poäng.Foto: Instagram

"Hatarna tror att de kommer undan"

Nu hoppas hon att kampanjen gör skillnad och att klimatet i sociala medier förändras.

– Mobbning på nätet är ett stort problem och hatarna tror att de kan komma undan med vad som helst för att de sitter bakom en skärm, säger hon och försätter:

– Jag känner ett ansvar att belysa det här problemet med mitt konto, men också att prata om det i verkligheten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag