Roligt men irriterande, menar mamman.Roligt men irriterande, menar mamman.
Roligt men irriterande, menar mamman.
Det här är den aktuella mössan.Det här är den aktuella mössan.
Det här är den aktuella mössan.

Mamman protesterar – mot den roliga tvättlappen

Publicerad

Roligt eller bara onödigt?

Texten på en tvättlapp fick en mamma i Storbritannien att ifrågasätta klädmärket i fråga.

– Jag förstår att de försöker varar roliga men det är mest irriterande, säger hon.

Sian Robson hade köpt en mössa till sin dotter, 13-årige Caitlin, men väl hemma upptäckte familjen en textrad på tvättlappen som de inte riktigt gillade.

På delen med tvättinstruktioner hade tillverkaren lagt till "...or give this to your mum, she'll wash it" – "eller ge den till din mamma, hon kommer att tvätta den".

Sian Robson delade med sig av tvättlappen på Twitter och skrev:

"Kanske det är möjligt för pappa att sätta i gång en tvätt också?!"

Förstår skämtet, men...

Mössan är av märket Missguided. Ett klädmärke som riktar sig till kvinnor i åldrarna 16-35. Textraden på tvättlappen är uppenbarligen tänkt som ett skämt – med anspelning på den stereotypa bild som finns, att mamma sköter tvätten och så vidare – men Sian Robson tycker att det är onödigt att skoja om. Att det bara cementerar fördomar och stereotyper. 

– Till en början kunde jag inte förstå hur ett märke för kvinnor kan sätta något sånt på en av sina produkter. Min dotter sa åt mig att titta på tvättinstruktionerna för hatten för de är så hemska. Det är inget som du förväntar dig att se, säger hon till tidningen The Sun, och fortsätter:

– Jag förstår att de försöker varar roliga men det är mest irriterande. Det landade inte riktigt rätt hos mig bara. Jag kikade på klädmärkets hemsida och såg att de jobbar för girl power.

"Jag förstår inte riktigt"

På Missguideds hemsida står det att "vi stärker kvinnor världen över till att tro på sig själva och våga vara den de vill vara".

Sian Robson menar att tvättlappen visar tvärtom.

– De verkar vara ett varumärke som vill uppmuntra unga kvinnor att krossa stereotyper så jag förstår inte riktigt varför de skulle ha något sådant här på sina kläder, säger hon till The Sun.

Hela "tvättanvisningen".

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag