Cierra hyllas för sitt föräldraskap. Foto: Facebook/Cierra Brittany ForneyCierra hyllas för sitt föräldraskap. Foto: Facebook/Cierra Brittany Forney
Cierra hyllas för sitt föräldraskap. Foto: Facebook/Cierra Brittany Forney
Sonen fick lära sig en viktig läxa i klädbutiken. Foto: Facebook/Cierra Brittany ForneySonen fick lära sig en viktig läxa i klädbutiken. Foto: Facebook/Cierra Brittany Forney
Sonen fick lära sig en viktig läxa i klädbutiken. Foto: Facebook/Cierra Brittany Forney

Mamman läxade upp sonen i klädbutiken – nu hyllas hon

Publicerad

När sonen klagade i second hand-butiken fick han en uppläxning av sin mamma.

Nu hyllas Cierra för sitt föräldraskap.

"Han är inte glad och fällde några tårar men jag tror innerligt att han kommer se tillbaka på det här och skratta om 15 år", skriver hon på Facebook.

Cierra Brittany Forney, från Georgia, USA, reagerade starkt när hennes son började klaga på att köpa kläder billigt eller i second hand-butiker.

Otacksamheten skulle botas med en livsläxa – som hamnade på Facebook.

I inlägget med tillhörande bild på sonen bärandes på några klädesplagg i en second hand-butik skriver Cierra:

"Han betedde sig som att han var för bra för att handla på Wal-Mart och fällde sarkastiska kommentarer om barn på skolan som handlar i second hand-butiker."

Sonen blev tvungen att spendera 200 av sina egna kronor i en second hand-butik och bära de kläderna hela nästkommande vecka i skolan.

Det var inga glada miner när sonen spenderade pengarna i second hand-butiken Goodwill.Foto: Facebook/Cierra Brittany Forney

"Det han hittade är vad han får klä sig i. Han är inte glad och fällde några tårar men jag tror innerligt att han kommer se tillbaka på det här och skratta om 15 år", skriver Cierra Brittany Forney.

Hyllas för uppläxningen

Uppläxningen har delats över 250 000 gånger och genererat hundratusentals reaktioner.

Fler än 160 000 personer har kommenterat inlägget, och en hel del av dem hyllar mammans initiativ.

"Andra föräldrar har lärt sig en läxa från dig. Lite ödmjukhet kan ta en person långt", skriver en person.

"Bra föräldraskap!", inflikar en annan.

"Älskar detta", skriver en tredje.

"Han har lärt sig en viktig läxa"

Uppmärksamheten och responsen överväldigade Cierra, som i ett uppföljande inlägg – där hon också förtydligar att hennes son godkände att det första inlägget skrevs.

"Jag hade ingen aning om att det här skulle hända", skriver hon.

"Jag gjorde inte det här för att bestraffa honom och inte heller för att visa honom att Goodwill skulle vara ett dåligt ställe att handla på. Jag gjorde det för att lära honom att pengar och kända märken inte förändrar vilka vi är som människor."

Enligt Cierra lyckades hon uppnå sitt mål.

"Det viktigaste är att min son är 100 procent okej med vad som hände. Han har lärt sig en viktig läxa och han bär sin tröja som han köpte på Goodwill med stolthet i dag!"

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2142500755776628&set=a.209372489089474.62468.100000501728921&type=3
Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag