Mamma Susannes klockrena skylt kommer få barnen att sköta disken för resten av livet

Publicerad

Trött på att dina ungar "glömmer" använda diskmaskinen hela tiden?

Gör som Susanne Emilsson.

Hennes skylt gav snabbt effekt.

– Disken kom ner fort som fan, säger hon.

45-åriga Susanne Emilsson från Stockholm har två barn. En 14-åring och en 18-åring. Och vi alla vet hur det är att vara tonåring.

– Ska de ha ett glas och det inte finns något i skåpet står de antingen i diskhon eller i deras rum. Typiskt tonåringar, säger Susanne.

Men en dag, för ungefär ett år sedan, fick hon nog. En snilleblixt senare plockade hon fram en bit kartong och en tuschpenna. Men budskapet på skylten blev kanske inte helt konventionellt.

– Jag tänkte att det här skulle hjälpa. Jag tröttnade på att det var disk överallt. De skulle få smaka.

  • Den börjar som en helt vanlig skylt...

  • ... och slutar såhär:

  • Geni.

    Susanne Emilsson berättar att det genast blev fart på hennes tonåringar.


    – Den fick effekt. Disken kom ner fort som fan, säger hon och skrattar.

    – De vet att morsan kommer göra vad som står på skylten. Hade de inte skött disken hade jag slängt in ett par skitiga trosor på deras tangentbord. Okej, kanske inte skitiga, men...

    Är det något du skulle rekommendera till andra föräldrar?

    – Absolut! Herregud. Disken kom ju ner. Kör på. Det är kul att se om det håller också. 
  • Susanne la ut en bild på skylten på Facebook. Sedan dess har den spridits i andra stora grupper och fått hundratals reaktioner.


    – Jag tycker det är skitkul.

    Hur reagerar tonåringarna på att skylten sprids?

    – Den äldsta tycker också det är skitkul. De bryr sig inte, de är härdade.

    Har de bättrat sig med hushållssysslorna?

    – Nej, det vill jag nog inte påstå. Kanske får de sig en påminnelse nu, då. 
  • Mamma Sussie är inte att leka med!

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag