Kunderna fick smaka på sin egen medicin av Anna-Sara. Foto: PrivatKunderna fick smaka på sin egen medicin av Anna-Sara. Foto: Privat
Kunderna fick smaka på sin egen medicin av Anna-Sara. Foto: Privat
Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica Sverige, är stolt över sin kollega. Foto: / TT NYHETSBYRÅNMats Liedholm, marknadsdirektör på Ica Sverige, är stolt över sin kollega. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica Sverige, är stolt över sin kollega. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Kunderna gick bananas på Icas Facebooksida. Foto: ANDERS YLANDER / GT/EXPRESSENKunderna gick bananas på Icas Facebooksida. Foto: ANDERS YLANDER / GT/EXPRESSEN
Kunderna gick bananas på Icas Facebooksida.  Foto: ANDERS YLANDER / GT/EXPRESSEN

Kunderna spårade när Ica ville bjuda på tårta – då gav Anna-Sara svar på tal

Publicerad

I helgen firar Ica 100 år och butikerna utlovar gratis tårta till kunderna.

Men på sociala medier har erbjudandet lett till heta diskussioner då kunderna ställt krav på bakverken som ska delas ut. 

Krav som snabbt fick svar på tal av Icas community manager Anna-Sara Nilsson, 29. 

– Jag är roligare i skrift än i verkligheten, förklarar medarbetaren som nu hyllas efter sina fyndiga svar.

På lördag firar Ica 100 år i den svenska handeln, något som kedjan vill fira med sina kunder genom att dela ut tårta. 

– Vi räknar med att serverar 825 000 bitar tårta, förklarar Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica Sverige.

Men vissa kunder är dock skeptiska – och har uttryckt en rad krav på sociala medier. En del veganer uttrycker bland annat önskemål om specialanpassade tårtor, liksom kunder med laktos - och glutenintolerans.

Ica-medarbetaren skämtar med kunderna

Personen som har besvarat önskemål och några mer eller mindre arga krav heter Anna-Sara Nilsson och är community manager på Ica Sverige. Det är hennes svar som nu uppmärksammas för att vara lite extra skojfriska.

Anna-Sara har fått fria händer i kommentarsfältet. Något som tycks uppskattas.Foto: Privat

 

Ett exempel på Anna-Saras kvicka svar.Foto: Facebook

 

Här bemöter Anna-Sara frågan – med ett helt batteri av humoristiska svar.Foto: Facebook

 

En av användarna på Facebook ville ha Mozart spelat för sig vid leverans.Foto: Facebook

 

Här riktar Anna-Sara en skämtsam pik mot sin sambo.Foto: Facebook

– Många frågor är ju på riktigt. Jag anser att de ska få ett riktigt svar, det är de värda. Alla människor vill bli hörda, och då ska de få ett svar, berättar Anna-Sara och fortsätter:

– Sedan finns det de fallen där jag skämtar till det. Man märker att en kommentar inte är helt seriös, och då är det mycket roligare att skoja. Men man måste göra det utan att förlöjliga de som faktiskt frågar på riktigt.

I kommentarsfältet hyllas Anna-Sara för sina fyndiga svar:

Den här användaren höjer Anna-Sara till skyarna.Foto: Facebook

 

Vissa användare kräver löneförhöjning och tårta för Anna-Sara.Foto: Facebook

Anna-Sara på Ica: "Roligare i skrift"

Nu förklarar Anna-Sara Nilsson hur hon arbetar:

– Om det kommer någon som skriver: "En glutenfri, vegansk, sockerfri LCHF-tårta gjord på Fairtrade-socker", då förstår vi direkt att det är någon som driver. 

Hon menar att Ica arbetar på ett unikt sätt på sociala medier:

– Där kanske andra företag blir försiktiga, och vågar inte skoja tillbaka. Där tycker jag att jag har en bra balans – så att det blir kul utan att de som faktiskt har önskemål och frågor ska känna sig kränkta.

Anna-Sara fortsätter:

– Jag har alltid varit väldigt personlig. Det står att det är från Ica, men jag lägger in något personligt i det. I dag skrev att jag växte upp med tre jobbiga bröder och att min hund älskar att kissa på mattan. Tidigare har jag även skrivit att surströmming luktar illa.

Ica-chefen: "Fantastisk medarbetare"

Det är inte bara användare på Facebook som lovordar Anna-Sara. Även Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica Sverige, stämmer in i hyllningskören:

– Förhoppningsvis har hon spridit mycket glädje. Jag är otroligt stolt över en helt fantastisk medarbetare.

Anna-Sara själv är ödmjuk inför hyllningarna:

– Jag har alltid älskat att skriva och att skoja med folk i skrift. Jag är roligare i skrift än i verkligheten, säger hon och skrattar.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag