Den autistiske pojken vägrade att bli klippt – då gjorde frisören något som gjorde mamman gråtfärdig

Publicerad

Ibland räcker det med att anpassa sig efter situationen.

Det har en frisör i Kanada visat – och nu hyllas han världen över för sin nyblivna vänskap med en 6-årig pojke.

– Alla kan göra skillnad med ett öppet sinne och lite kärlek, säger pojkens mamma.

 

6-årige Wyatt från Kanada lever med autism.

Den lille pojken avskyr även att gå till frisören och allt som vanligtvis hör de besöken till.

Nyligen besökte Wyatt och hans mamma Fauve en frisörsalong i den lilla gruvstaden Rouyn-Noranda i norra Kanada.

Wyatt, som inte alls ville sätta sig i frisörstolen, och inte alls trivdes i situationen, la sig sedan på golvet.

Och det frisören Franz gjorde då har hyllats av tusentals på Facebook efteråt.

Franz la sig helt enkelt på golvet, han också, och klippte sedan Wyatt efter bästa förmåga. En situation som passade Wyatt betydligt bättre än att sitta i stolen, och Franz anpassade sig helt enkelt efter sin kunds behov.

Foto: Fauve Lafreniere

Och för att Wyatt skulle kunna se resultatet placerade Franz en spegel på golvet.

Foto: Fauve Lafreniere

"Han var mitt första barn med speciella behov men jag kom på ett sätt att samarbete med honom, genom att lägga mig på hans nivå", skriver frisören i ett inlägg på Facebook, och fortsätter:

"De ögonblicken är väldigt speciella för mig. Jag känner oerhörd stolthet över att utföra frisering här och hela samhället sluter upp för mig".

Fler föräldrar går till salongen

Sedan mötet med Wyatt har fler och fler föräldrar till barn med särskilda behov dykt upp i frisörsalongen. 

Enligt Franz dyker de flesta upp mot slutet av dagen när det är färre kunder och mindre rörelse i salongen.

Allt för barnens bästa.

Franz berättar att besöken vanligtvis inleds med att barnet får lite godis och att de tillsammans går runt i butiken för att utforska allt som hänger på väggarna. För att bygga upp en slags trygghet. Eventuellt kanske de spelar något spel också. Totalt kan vissa besök ta uppemot 90 minuter.

"Jag är sällan drivande när jag klipper, utan jag följer barnets rörelser och beteende. Det tar mig över en timme att klippa ett barn med särskilda behov men det är värt varenda minut", skriver Jakob på Facebook.

Foto: Fauve Lafreniere

Hyllas av mamman

Även för föräldrarna är Franz bemötande och relation till barnen en lättnad.

Wyatts mamma säger till tv-kanalen CBC att hon känner sig trygg i att överlämna Wyatt till Franz, och att hon aldrig behöver lägga sig i på något vis.

– Det tar bort en del tyngd från mina axlar. Vanligtvis brukar frisörer få panik när Wyatt anländer, så det var verkligen underbart att få möta Franz, säger mamman till CBC.

– Han välkomnar in son som sin bästa vän. Att se att han inte bryr sig om deras skillnader är bara fantastiskt, fortsätter hon.

Efter besöket har mamman delat med sig av bilder från sonens frisörbesök.

– Alla kan göra skillnad med ett öppet sinne och lite kärlek, säger hon i ytterligare en intervju med tv-stationen ABC

Franz och Wyatt, som här dock sitter i stolen, även om det tar emot ibland.Foto: Fauve Lafreniere

 

En nöjd pojke!Foto: Fauve Lafreniere

Heja Franz och Wyatt!

Som välförtjänt hyllas av hundratals människor i inlägget nedan.

"Jag önskar att jag hade någon som du som kunde klippa min son. Jag har lämnat mer än en salong med både jag och min son i tårar", skriver en mamma på Facebook.

"Jag älskar hur någon som ser så 'hård' ut har det största hjärtat. Tatueringar, picerings, kedjor och så vidare gör ingen elak och hjärtlös", konstaterar en annan. 

https://www.facebook.com/lovewhatreallymatters/photos/a.710462625642805.1073741828.691679627521105/1691575120864879/?type=3

Kolla in fler bilder på Franz och Wyatt i tv-spelaren nedan!

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag