24-årige Michael fick nog av dyra rakblad: Nu tar han upp striden med Gillette

Publicerad

För ett år sedan stod Michael i sin lokala affär och kollade efter rakblad. Det fanns hur många som helst – alla otroligt dyra.

– Bara engångshyvlarna var billiga – men de är ju som tortyr att använda, säger Michael Hansen till EkstraBladet.

Nu, 14 månader senare är hans utmanare redo för att hyvla av konkurrenterna.


  • Så i stället för att betala och tjura satte Michael igång ett arbete som skulle ta honom jorden runt. Genom sitt nätverk och kontakter reste han till Sverige, Thailand och Kina.

    Vad han fick var ett hyvel som monterades i Kina, med blad från Tyskland och stål från Sverige.

    – Jag hade kontakt med några producenter i Kina, men jag tyckte inte att kvaliteten var tillräckligt bra, säger Hansen till EkstraBladet.

    För att få snurr på affärerna fick han låna en halv miljon kronor av sina föräldrar.

    – De har varit med mig hela tiden och de tror verkligen på idén, säger han.

    Efter sex veckor har Michael Hansen nu ett hundratal återkommande kunder i webbutiken Barberklingen.dk.

    Kommentarerna på företagets Facebooksida har inte väntat på sig. De flesta gillar idén. Andra ger tips:

    – Köp en razorpit (som slipar gamla blad). Det blir billigare, skriver en.

    – Vi köper blad i Spanien. Men det här är en fett bra idé, skriver en annan.

    – Dyrare än Lidl, skriver en tredje, som tycker att 125 kronor för fyra blad och ett handtag är för mycket.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag