Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kallades "missfostret" – nu varnas han av läkarna

Armarna bara växer och växer.
Så här såg 21-åringen ut tidigare.

Paralysering – och i värsta fall amputation. 

Läkare varnar nu den 21-årige ryss som av olika medier har kallats för "missfoster" efter att han injicerat olagliga preparat i armmusklerna. 

Omtalat.nu har tidigare uppmärksammat ex-soldaten Kirill Tereshin, från Pjatigorsk i Ryssland, och hans strävan efter att slå världsrekord med sina stora biceps – men nu höjer en högt ansedd läkare ett varningens finger.

21-årige Kirill Tereshin har systematiskt injicerat stora mängder av ett olagligt preparat, Synthol, i sina armmuskler.

Synthol används av kroppsbyggare för att förstora en muskel visuellt. 

Resultatet innebär alltså inte en ökad muskelstyrka, utan endast en kortvarig, kosmetisk förändring i muskelns utseende.

Preparatet är förbjudet i Sverige då det kan orsaka en rad olika hälsoproblem, till exempel hjärtinfarkt och hjärnskador.

Det är dessutom väldigt dyrt att införskaffa – varför Kirill Tereshin har tillverkat det själv hemma, på egen hand, för betydligt mindre pengar.

 

Före...Foto: Instagram

 

Och efter.Foto: Instagram

Kan vara värre än befarat

De tio första dagarna ökade 21-åringens biceps med hela 26 centimeter i omkrets.

Ett tag senare var han uppe i 60 centimeter.

I ryska medier har Kirill Tereshin kallats för "freak", och läkare har tidigare varnat för att han kan komma att bli paralyserad till följd av injektionerna.

Men nu säger en rysk toppläkare att det kan vara betydligt mer allvarligt.

Den ryske läkaren Evgeny Lilin säger nämligen, enligt brittiska Mirror:

– Kanske inte omedelbart, men det är väldigt troligt att han måste amputera sina armar i framtiden.

– En dag kommer varbölder att börja bildas, sedan inflammation och han kommer då att risker att få en stroke, fortsätter läkaren.

21-åringen delar med sig av bilder i sociala medier.Foto: VK.com

Kanske för sent

Även om Kirill Tereshin slutar injicera det förbjudna preparatet nu kan det vara för sent, säger läkaren vidare.

– Det negativa är att det Synthol som han redan har injicerat kommer att stanna kvar i hans muskler de kommande fem-sju åren, även om han slutar injicera nu, säger läkaren, enligt Mirror.

I ett inlägg på Instagram har ex-soldaten själv även uttryckt att hans "bazookaarmar är på väg att ramla av". På vissa bilder kan man dessutom se att armarna utvecklat missfärgningar. Enligt den ryske ex-soldaten planerar han att sluta med injiceringarna i armarna så fort han når drygt 69 centimeter i omkrets. För att sedan bygga upp sin bröstpartiet, ryggen och axlarna i stället.

Men frågan är om det är det estetiska eller 15 minuter i rampljuset som han är ute efter.

Kirill Tereshin strävar nämligen efter något slags kändisskap. 21-åringen har även fått ett erbjudande om att spela in porrfilmer, enligt honom själv.

– Jag skulle vilja få mer än en miljon följare på Instagram och kunna sluta jobba, säger han, enligt Mirror.

– Jag älskar att bli igenkänd, säger han vidare.

Man kan se vissa missfärgningar på armarna.Foto: Instagram

"Trodde jag skulle dö"

Kirill Tereshin erkänner att injektionerna har varit allt annat än behagliga. Under en månads tid blev det uppemot tio injektioner om dagen.

Men kroppen blev till slut van, menar han.

Även om inte läkarna skulle hålla med...

– En gång fick jag 40 graders feber efter att ha sprutat in en stor dos. Jag låg i sängen och trodde att jag skulle dö – men sedan blev det bättre, har Kirill Tereshin tidigare berättat.