"Scarf" eller strumpa? Foto: Dukyana"Scarf" eller strumpa? Foto: Dukyana
"Scarf" eller strumpa? Foto: Dukyana
Nu hånas företagets nya plagg. Foto: DukyanaNu hånas företagets nya plagg. Foto: Dukyana
Nu hånas företagets nya plagg. Foto: Dukyana
Kanske blir det årets trend – kanske inte. Foto: DukyanaKanske blir det årets trend – kanske inte. Foto: Dukyana
Kanske blir det årets trend – kanske inte. Foto: Dukyana

Halsduken får dig att se ut som en jättestrumpa – väcker starka reaktioner på nätet

Publicerad

Nu hånas företaget för sin nya "scarf".

Plagget liknas bland annat vid en stor, lurvig strumpa.

"Det här måste vara skitsnack", skriver en person.

Hatar du att frysa på vintern?

Är funktion viktigare än finess?

Har du alltid drömt om att se ut som en enorm raggsocka?

Say no more.

Ett bulgariskt klädföretag har utvecklat en typ av halsduk som nu får stor uppmärksamhet i sociala medier. Och om du gissade att plagget hånas har du helt rätt.

Det är företaget Dukyana som står bakom vad de beskriver som en "scarf". "Chunky mohair tube scarves", heter det.

Plagget, som kostar omkring 2 000 kronor, har dock inte riktigt gått hem hos kunderna. Den får kroppen att se "formlös" ut och är inte särskilt praktisk att bära när man är ute och går, menar vissa köpare.

Ok.Foto: Dukyana

Företaget hävdar bestämt att det handlar om ett mode-statement.

"Det här är en stickad tvångsjacka... för vintern", skriver en person.

"Man kan inte ens kissa när man har på sig den här", skriver en annan.

"Det här måste vara skitsnack", skriver en tredje.

Hånas av kunder på nätet

Enligt Unilad har flera lagt ut bilder i sociala medier med sina "egna mode-statements" inför vintern. På bilder har två personer exempelvis rullat in sig i orientaliska mattor och tejpat fast dem.

Dukyana har tidigare sålt sina produkter genom eBay och Etsy men skapade till slut en egen shoppingsajt på grund av "nöjda kunder över hela världen", enligt hemsidan.

"Vi blev alltmer populära, fick mer erfarenhet och självförtroende", skriver de.

Är det dags att slänga jackor, långkalsonger, ytterbyxor och fleecetröjor och skapa plats för en ny trend?

Eller ska vi behålla raggsockorna på fötterna?

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag