För Tawny Coates och hennes barn är Zoey en mycket älskad familjemedlem. Foto: YoutubeFör Tawny Coates och hennes barn är Zoey en mycket älskad familjemedlem. Foto: Youtube
För Tawny Coates och hennes barn är Zoey en mycket älskad familjemedlem. Foto: Youtube
När Tawny Coates letade efter en ny boxer hittade hon Zoey på en Facebooksida. Foto: FacebookNär Tawny Coates letade efter en ny boxer hittade hon Zoey på en Facebooksida. Foto: Facebook
När Tawny Coates letade efter en ny boxer hittade hon Zoey på en Facebooksida. Foto: Facebook
Zoey är nu tillbaka hos familjen Coates igen. Foto: YoutubeZoey är nu tillbaka hos familjen Coates igen. Foto: Youtube
Zoey är nu tillbaka hos familjen Coates igen. Foto: Youtube

Familjen trodde hunden var död – ett halvår senare fick de en chock

Publicerad

En familj trodde att deras hund var död.

Men när mamman ett halvår senare sökte på nätet efter en ny hund fick hon en oväntad överraskning.

I slutet av förra året fick boxerhunden Zoey, 10, en tumör, som familjen Coates i Farmington, Utah i USA, trodde skulle ta hennes liv.

Tawny Coates bad sin pappa att göra det hon inte kunde göra – ta hunden till djursjukhuset för att bli avlivad.

– Jag visste att det skulle bli riktigt svårt, säger Tawny Coates till KSL.

Tawny Coates.Foto: Youtube

Hittade Zoey på nätet

I juli, efter ett halvårs sörjande, var familjen redo för en ny boxerhund. Men på en lokal sida där räddade boxrar fanns att köpa hittade Tawny något minst sagt oväntat. En bild på Zoey med sin omisskännliga nos.

– Jag tänkte: "Jag måste vara knäpp". Men jag klickade på bilden och zoomade in den och blev säker: "Det är ju min hund", säger hon till KSL.

Tawny Coates hade kvitto på Zoeys avlivning och kremering men det visade sig att hunden inte hade avlivats. Veterinären Mary Smart menar att hon berättat för Tawny Coates pappa att hunden kunde räddas men att han insisterat på att den skulle avlivas, något som han dock nekar till. 

Veterinären Mary Smart tog emot Zoey och upptäckte att han kunde räddas.Foto: Youtube

Valde att operera hunden

Mary Smart valde ändå att använda pengarna som hon fått för att avliva hunden till att operera bort hundens knöl och gav hunden till en djurräddningsgrupp. 

– Jag begick helt klart ett fel och skulle ha ringt familjen. Hade jag haft minsta aning om att de ville ha hunden tillbaka så skulle jag ha ringt, säger hon till KSL och betonar än en gång att pappan sagt att hunden skulle avlivas.

Nu är Zoey tillbaka hos familjen Coates, ironiskt nog tack vare veterinärens val. Ingen anmälan har kommit in mot veterinären.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag