Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Experten: Därför ska du alltid beställa TVÅ burgare i stället för en på McDonald's

Två burgare? Ja, det kan vara bättre. Foto: VINCENT THIAN / AP
Foto: / /IBL

Vill du få din beställning på McDonald's att bli aningen hälsosammare?

Kör då två burgare i stället för en, tycker dietisten Emily Field.

Konstigt, kan man tycka – men här är hennes anledning. 

Okej, först och främst är förmodligen överens om att snabbmat rent generellt inte är människokroppens bästa vän.

Men om du trots detta envisas med att få i dig de där Big Mac-menyerna kan det finnas vissa saker du bör tänka på – i termer om blodsockernivåer.

Särskilt intressant blir följande tips om du är förtjust i de friterade rackarna som brukar serveras vid sidan av burgarna på Donken.

Emily Field, nutritionist och dietist, menar att det i så fall är bättre att beställa två hamburgare – i stället för en burgare och en portion pommes frites, enligt Business Insider.

"Förminskar mängden fett och kolhydrater"

Fields förklarar att det handlar om att balansera näringsämnena. En portion pommes innehåller nämligen höga mängder fett och kolhydrater, men minimalt med protein.

– Genom att byta ut pommes mot en till burgare dubblar du nästan ditt proteinintag samtidigt som du förminskar mängden fett och kolhydrater du äter, säger hon till sajten och fortsätter:

– Eftersom snabbmat redan innehåller mycket fett och kolhydrater och ganska låga mängder protein är det här enkla utbytet ett bra sätt att jämna ut dina blodsockernivåer.

 

LÄS OCKSÅ: Personalen avslöjar: Därför ska du alltid ta kvitto på McDonald’s

 

Två burgare må innebära alternativet med mest kalorier, men Field hänvisar till forskning som publicerat i den vetenskapliga tidskriften Nutritional Metabolism som menar att det är viktigt att balansera makronäringsämnen i en måltid för att balansera blodsockret.

Fett, kolhydrater och proteiner <-- de viktiga kompontenterna att balansera.

Protein håller dig mätt längre, så om du trycker i dig en extra burgare och dubblar ditt intag i stället för att få i dig fett och kolhydrater från pommes hjälper det dig att undvika ytterligare ett ohälsosamt mellis några få timmar senare.

 

Ett annat genialt tips för att få i dig mer hälsosam mat, som du kan tacka den här artikelns avsändare för, är ju givetvis att skippa snabbmat. Samtidigt tänker inte artikelns avsändare sticka under stol med att han på riktigt åt en portion pommes frites till frukost i dag.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!