Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vinst för Expressen för 15:e året i följd

Vd Anders Eriksson kan rapportera ett starkt resultat för Expressen. Foto: ALEX LJUNGDAHL
SportExpressen TV sänder från OS i Sydkorea.

Trafikrekord på digitala plattformar, stabilisering av papperstidningsupplagan och ökade annonsintäkter.

2017 blev ännu ett vinstår för Expressen.

– Expressen gör ett mycket starkt resultat i en period av omfattande investeringar för att accelerera vår digitala tillväxt, säger vd Anders Eriksson.

AB Kvällstidningen Expressen, som ger ut Expressen och sänder Expressen TV, redovisade vinst för 15:e året i följd när siffrorna för 2017 släpptes under ett stormöte på centralredaktionen för några minuter sedan.

Resultatet blev 37 miljoner kronor. 

Chefredaktör Thomas Mattsson:

– En stabil lönsamhet är en förutsättning för fortsatta redaktionella satsningar. 2017 belönades vår journalistik med bland annat Stora journalistpriset och en rad andra svenska och internationella utmärkelser. Vår strategi är att bli Sveriges största digitala nyhetsförmedlare och den ledande nyhetsaktören inom kommersiell tv.

Digitala intäkterna ökade

De digitala intäkterna, från annons- och läsarverksamhet, ökade med 22 procent samtidigt som intäkten från print minskade med 9 procent. Övriga intäkter ökade med 153 procent. 

Omsättningen var dryga 1,2 miljarder kronor och ökade faktiskt, jämfört med året före. 

– Vi lyckades under året öka tillväxttakten betydligt i de digitala intäkterna samt radikalt minska nedgången av printintäkterna, och därmed vinna marknadsandelar både digitalt och i print”, säger vd Anders Eriksson.

– Satsningarna har slagit väl ut på nästan samtliga fronter och den digitala tillväxten var tillräcklig för att öka totala intäkterna något, trots en minskande printaffär.

För femte året i följd lyckades Expressen dessutom öka den totala annonsförsäljningen. 

Expressens annonschef Alexander Lydecker: 

– Den totala annonstillväxten slutade på sex procent och en sådan kraftig ökning har Expressens annonsintäkter inte haft sedan 2010. Vi lyckats mer än väl i vår digitala transformation. 

– Anledningen är att vi har en enormt duktig och proaktiv säljkår som verkligen arbetar till 110 procent med rätt saker ut till våra kunder. Men också att vi har en väldigt strukturerad och målmedveten produkt och leveransorganisation, som gör att vi hela tiden ligger i framkant med vårt digitala erbjudande.

Expressen slog publikrekord

Under 2017 redovisade Expressen gång på gång nya publikrekord och i en pressrelease som nyss skickades ut konstateras: 

“Enligt senaste Sifo Orvesto för räckvidd har Expressen numera 48,4 procents marknadsandel i mobilen, som är den största kanalen. Under 2017 bromsades också det strukturella upplagetappet in, och årets sista månader hade Expressen större intäkter från papperstidningen än motsvarande period 2016.”

Expressens marknadsandel på kvällstidningsmarknaden i print, alltså papperstidningar, är enligt den senaste statistiken 54 procent. 

Chefredaktör Thomas Mattsson igen:

– 2018 blir ett riktigt kvällstidningsår med vinter-OS, fotbolls-VM och riksdagsval. Vi har redan lanserat den nya tv-kanalen SportExpressen TV som sänds via Com Hem och Boxer och under 2018 kommer vi presentera fler satsningar.

Resultatet för affärsområdet Bonnier News, som också omfattar bland annat Dagens industri och Dagens Nyheter, blev 303 miljoner kronor.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!