Vd Anders Eriksson kan rapportera ett starkt resultat för Expressen. Foto: ALEX LJUNGDAHLVd Anders Eriksson kan rapportera ett starkt resultat för Expressen. Foto: ALEX LJUNGDAHL
Vd Anders Eriksson kan rapportera ett starkt resultat för Expressen. Foto: ALEX LJUNGDAHL
SportExpressen TV sänder från OS i Sydkorea.SportExpressen TV sänder från OS i Sydkorea.
SportExpressen TV sänder från OS i Sydkorea.

Vinst för Expressen för 15:e året i följd

Publicerad

Trafikrekord på digitala plattformar, stabilisering av papperstidningsupplagan och ökade annonsintäkter.

2017 blev ännu ett vinstår för Expressen.

– Expressen gör ett mycket starkt resultat i en period av omfattande investeringar för att accelerera vår digitala tillväxt, säger vd Anders Eriksson.

AB Kvällstidningen Expressen, som ger ut Expressen och sänder Expressen TV, redovisade vinst för 15:e året i följd när siffrorna för 2017 släpptes under ett stormöte på centralredaktionen för några minuter sedan.

Resultatet blev 37 miljoner kronor. 

Chefredaktör Thomas Mattsson:

– En stabil lönsamhet är en förutsättning för fortsatta redaktionella satsningar. 2017 belönades vår journalistik med bland annat Stora journalistpriset och en rad andra svenska och internationella utmärkelser. Vår strategi är att bli Sveriges största digitala nyhetsförmedlare och den ledande nyhetsaktören inom kommersiell tv.

Digitala intäkterna ökade

De digitala intäkterna, från annons- och läsarverksamhet, ökade med 22 procent samtidigt som intäkten från print minskade med 9 procent. Övriga intäkter ökade med 153 procent. 

Omsättningen var dryga 1,2 miljarder kronor och ökade faktiskt, jämfört med året före. 

– Vi lyckades under året öka tillväxttakten betydligt i de digitala intäkterna samt radikalt minska nedgången av printintäkterna, och därmed vinna marknadsandelar både digitalt och i print”, säger vd Anders Eriksson.

– Satsningarna har slagit väl ut på nästan samtliga fronter och den digitala tillväxten var tillräcklig för att öka totala intäkterna något, trots en minskande printaffär.

För femte året i följd lyckades Expressen dessutom öka den totala annonsförsäljningen. 

Expressens annonschef Alexander Lydecker: 

– Den totala annonstillväxten slutade på sex procent och en sådan kraftig ökning har Expressens annonsintäkter inte haft sedan 2010. Vi lyckats mer än väl i vår digitala transformation. 

– Anledningen är att vi har en enormt duktig och proaktiv säljkår som verkligen arbetar till 110 procent med rätt saker ut till våra kunder. Men också att vi har en väldigt strukturerad och målmedveten produkt och leveransorganisation, som gör att vi hela tiden ligger i framkant med vårt digitala erbjudande.

Expressen slog publikrekord

Under 2017 redovisade Expressen gång på gång nya publikrekord och i en pressrelease som nyss skickades ut konstateras: 

“Enligt senaste Sifo Orvesto för räckvidd har Expressen numera 48,4 procents marknadsandel i mobilen, som är den största kanalen. Under 2017 bromsades också det strukturella upplagetappet in, och årets sista månader hade Expressen större intäkter från papperstidningen än motsvarande period 2016.”

Expressens marknadsandel på kvällstidningsmarknaden i print, alltså papperstidningar, är enligt den senaste statistiken 54 procent. 

Chefredaktör Thomas Mattsson igen:

– 2018 blir ett riktigt kvällstidningsår med vinter-OS, fotbolls-VM och riksdagsval. Vi har redan lanserat den nya tv-kanalen SportExpressen TV som sänds via Com Hem och Boxer och under 2018 kommer vi presentera fler satsningar.

Resultatet för affärsområdet Bonnier News, som också omfattar bland annat Dagens industri och Dagens Nyheter, blev 303 miljoner kronor.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag