Expressens chefredaktör Thomas Mattsson. Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Expressens chefredaktör Thomas Mattsson. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Välkommen till Expressen

Publicerad

Expressen har sedan starten levererat klassisk kvällstidningsjournalistik med bred bevakning av nyheter, nöje, sport. Opinionsjournalistiken har också alltid varit central för Expressen, som lägger stor tonvikt vid ledare, debatt, kultur och en rad starka och profilerade skribenter knutna till tidningen. 

Expressen granskar, griper in och driver debatt. 

När tidningen startade 1944 var tanken att hitta en ny typ av berättande i "bekvämt format och modern utstyrsel", som det hette. Expressen skulle också inta en utpräglad kampställning mot "nationalsocialism och befryndade våldsläror". Det uppdraget värnar vi lika mycket i dag.

I dag finns Expressen som papperstidning, tv-kanal, nyhetssajt och i mobilen. Vår journalistik syns också på flygplatser, tåg och bussar runtom i landet. Uppdraget är att berätta. Läsarna är våra uppdragsgivare. 

Expressen tillhör mediekoncernen Bonnier som en del av affärsområdet Bonnier News. Expressen består av tre editioner: Expressen som är rikstäckande, Kvällsposten i Sydsverige och GT i Västsverige.

 

LÄS MER: Chefredaktör Thomas Mattssons blogg   

 

 

 

Expressens redaktion.Foto: ANNA-KARIN NILSSON

 

 

Expressens publicistiska idé

Expressen är en klassisk kvällstidning. Expressen är också en liberal tidning. Det betyder att det för oss inte finns något viktigare än människan, hennes berättelser, drömmar och dramer.   

Vi sätter nyheterna först.   

Vi ifrågasätter makten och ogillar allt som gör tillvaron trång och tråkig.   

Vi bekämpar alla idéer som försöker krympa människan och hennes möjligheter – kvinnoförakt, klassförakt, främlingsfientlighet, fördomsfullhet.   

Vi värnar yttrandefrihet och förnuft.   

Vi tror på varje individs rätt att i frihet forma sitt liv och fylla det med mening och glädje.   

Detta är Expressens skäl och själ.   

 

 


FRÅGOR OCH SVAR OM EXPRESSEN

 

Vilken politisk färg har Expressen?  

Expressen är liberal. Det är även GT och Kvällsposten.  

 

Vilken målgrupp har Expressen?  

Målgruppen är människor i hela Sverige. Våra läsare motsvarar också ganska väl befolkningen i fråga om till exempel ålder, kön och utbildning.  

 

Programledaren Tess Ulander i Expressens TV:s kontrollrum.Foto: OLLE SPORRONG

 

Vad ger AB Kvällstidningen Expressen ut?  

Företaget ger ut den riksspridda kvällstidningen Expressen och de regionala editionerna GT i Göteborg och Kvällsposten i Malmö. Expressen.se med de regionala sajterna gt.se och kvp.se levererar nyheter, opinions- och kulturmaterial dygnet runt.

Expressen TV ses på Expressen.se, men inslagen visas också på Comhem och Youtube.  

Expressen.se bevakar nyheter 24 timmar om dygnet oavsett om det är stora nyhetshändelser, nöje eller sport. Där kan du också titta på tv, chatta med intressanta personer, följa våra bloggare eller ta del av vår live-bevakning. Där finns nischade specialsajter inom alla tänkbara intresseområden som bland annat Allt om resor, Hälsoliv, Allt om bilar, Dina pengar och mycket annat.  

SPORT-Expressen gör stora satsningar på fotboll och hockey. Nöjesredaktionen bjuder utöver alla nöjesnyheter på allt om populära tv-program, konserter och galor.  

Expressen kommer varje vecka med populära bilagor som Söndag, som är ett klassiskt magasin, Leva & Bo med inredning, trädgård och mat, TV14 med tydliga tv-tablåer för 14 dagar, den traditionella tv-bilagan med tablåer för en vecka, Korsord och Extra om kändisar och nöje. Ett antal specialmagasin kommer ut med flera nummer per år.

Avdelningen Res har en specialavdelning varje lördag i huvudtidningen, en egen sajt och ett magasin.  

Med Expressen, GT eller Kvällsposten kan du också köpa attraktiva böcker, med ämnen som hälsa, mat och trädgård.  

 

Var finns Expressens olika redaktioner?   

Expressen har sin centralredaktion i Stockholm. GT har sin redaktion i Göteborg och Kvällsposten har sin i Malmö. Tidningens fasta och frilansande reportrar och fotografer finns stationerade på flera ställen utomlands, bland annat i London, New York, Paris, Libanon och Kapstaden.  

 

Var trycks Expressen?  

Expressen trycks på fem olika platser i landet: Bold/DNEX i Stockholm, Bold/Borås Tidning Tryckeri i Borås, Bold/Sydsvenskan Tryck i Malmö samt hos Daily Print i Umeå.   

 

Expressen, GT och Kvällsposten i siffror

Expressen GT och Kvällsposten säljs i hela landet hos cirka 8 000 återförsäljningsställen (butiker, stormarknader, bensinmackar, kiosker med mera). Vår västsvenska edition GT säljs främst i Västsverige och vår sydsvenska edition Kvällsposten i Sydsverige. 

Expressen, GT och Kvällsposten når över 2 300 000 personer runtom i landet varje dag via de olika plattformarna print, desktop (dator eller läsplatta) eller mobil. 

Expressens huvudkonto på Facebook har mer än 440 000 följare. Till det har Expressen ytterligare ett 20-tal Facebooksidor. Vi finns också på Instagram, Twitter och Youtube. 

Antalet läsare avser unika personer som läser papperstidningen, webbsajten eller i mobilen.

 

PAPPERSTIDNINGEN 

Antal läsare per dag: 504 000 

Snittålder: 52 år. 

Kön: 51 % män, 49 % kvinnor  

 

På DATOR eller LÄSPLATTA 

Antal läsare per dag: 1 066 000 

Snittålder: 45 år. 

Kön: 54 % män, 46 % kvinnor 

 

I MOBILEN 

Antal läsare per dag: 1 411 000 

Snittålder: 43 år. 

Kön: 51 % män, 49 % kvinnor 

 

EXPRESSEN TV 

Antal tittare per dag: 593 000 

Snittålder: 38 år. 

Kön: 54 % män, 46 % kvinnor 

Källa: Orvesto Konsument 2017:1 och Orvesto Internet augusti 2017 

 

Bokslut

2016 års bokslut finns att läsa här: www.allabolag.se/5560254525/bokslut  

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag