Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Välkommen till Expressen

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Expressen har sedan starten levererat klassisk kvällstidningsjournalistik med bred bevakning av nyheter, nöje, sport. Opinionsjournalistiken har också alltid varit central för Expressen, som lägger stor tonvikt vid ledare, debatt, kultur och en rad starka och profilerade skribenter knutna till tidningen. 

Expressen granskar, griper in och driver debatt. 

När tidningen startade 1944 var tanken att hitta en ny typ av berättande i "bekvämt format och modern utstyrsel", som det hette. Expressen skulle också inta en utpräglad kampställning mot "nationalsocialism och befryndade våldsläror". Det uppdraget värnar vi lika mycket i dag.

I dag finns Expressen som papperstidning, tv-kanal, nyhetssajt och i mobilen. Vår journalistik syns också på flygplatser, tåg och bussar runtom i landet. Uppdraget är att berätta. Läsarna är våra uppdragsgivare. 

Expressen tillhör mediekoncernen Bonnier som en del av affärsområdet Bonnier News. Expressen består av tre editioner: Expressen som är rikstäckande, Kvällsposten i Sydsverige och GT i Västsverige.

 

LÄS MER: Chefredaktör Thomas Mattssons blogg   

 

 

 

Expressens redaktion. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

 

 

Expressens publicistiska idé

Expressen är en klassisk kvällstidning. Expressen är också en liberal tidning. Det betyder att det för oss inte finns något viktigare än människan, hennes berättelser, drömmar och dramer.   

Vi sätter nyheterna först.   

Vi ifrågasätter makten och ogillar allt som gör tillvaron trång och tråkig.   

Vi bekämpar alla idéer som försöker krympa människan och hennes möjligheter – kvinnoförakt, klassförakt, främlingsfientlighet, fördomsfullhet.   

Vi värnar yttrandefrihet och förnuft.   

Vi tror på varje individs rätt att i frihet forma sitt liv och fylla det med mening och glädje.   

Detta är Expressens skäl och själ.   

 

 


FRÅGOR OCH SVAR OM EXPRESSEN

 

Vilken politisk färg har Expressen?  

Expressen är liberal. Det är även GT och Kvällsposten.  

 

Vilken målgrupp har Expressen?  

Målgruppen är människor i hela Sverige. Våra läsare motsvarar också ganska väl befolkningen i fråga om till exempel ålder, kön och utbildning.  

 

Programledaren Tess Ulander i Expressens TV:s kontrollrum. Foto: OLLE SPORRONG

 

Vad ger AB Kvällstidningen Expressen ut?  

Företaget ger ut den riksspridda kvällstidningen Expressen och de regionala editionerna GT i Göteborg och Kvällsposten i Malmö. Expressen.se med de regionala sajterna gt.se och kvp.se levererar nyheter, opinions- och kulturmaterial dygnet runt.

Expressen TV ses på Expressen.se, men inslagen visas också på Comhem och Youtube. Expressen TV är exklusiv samarbetspartner till CNN.

Expressen.se bevakar nyheter 24 timmar om dygnet oavsett om det är stora nyhetshändelser, nöje eller sport. Där kan du också titta på tv, chatta med intressanta personer, följa våra bloggare eller ta del av vår live-bevakning. Där finns nischade specialsajter inom alla tänkbara intresseområden som bland annat Allt om resor, Hälsoliv, Allt om bilar, Dina pengar och mycket annat.  

SPORT-Expressen gör stora satsningar på fotboll och hockey. Nöjesredaktionen bjuder utöver alla nöjesnyheter på allt om populära tv-program, konserter och galor.  

Expressen kommer varje vecka med populära bilagor som Söndag, som är ett klassiskt magasin, Leva & Bo med inredning, trädgård och mat, TV14 med tydliga tv-tablåer för 14 dagar, den traditionella tv-bilagan med tablåer för en vecka, Korsord och Extra om kändisar och nöje. Ett antal specialmagasin kommer ut med flera nummer per år.

Avdelningen Res har en specialavdelning varje lördag i huvudtidningen, en egen sajt och ett magasin.  

Med Expressen, GT eller Kvällsposten kan du också köpa attraktiva böcker, med ämnen som hälsa, mat och trädgård.  

 

Var finns Expressens olika redaktioner?   

Expressen har sin centralredaktion i Stockholm. GT har sin redaktion i Göteborg och Kvällsposten har sin i Malmö. Tidningens fasta och frilansande reportrar och fotografer finns stationerade på flera ställen utomlands, bland annat i London, New York, Paris, Libanon och Kapstaden.  

 

Var trycks Expressen?  

Expressen trycks på fem olika platser i landet: Bold/DNEX i Stockholm, Bold/Borås Tidning Tryckeri i Borås, Bold/Sydsvenskan Tryck i Malmö samt hos Daily Print i Umeå.   

 

Expressen, GT och Kvällsposten i siffror

Expressen GT och Kvällsposten säljs i hela landet hos cirka 8 000 återförsäljningsställen (butiker, stormarknader, bensinmackar, kiosker med mera). Vår västsvenska edition GT säljs främst i Västsverige och vår sydsvenska edition Kvällsposten i Sydsverige. 

Expressen, GT och Kvällsposten når över 2 300 000 personer runtom i landet varje dag via de olika plattformarna print, desktop (dator eller läsplatta) eller mobil. 

Expressens huvudkonto på Facebook har mer än 440 000 följare. Till det har Expressen ytterligare ett 20-tal Facebooksidor. Vi finns också på Instagram, Twitter och Youtube. 

Antalet läsare avser unika personer som läser papperstidningen, webbsajten eller i mobilen.

 

PAPPERSTIDNINGEN 

Antal läsare per dag: 504 000 

Snittålder: 52 år. 

Kön: 51 % män, 49 % kvinnor  

 

På DATOR eller LÄSPLATTA 

Antal läsare per dag: 1 066 000 

Snittålder: 45 år. 

Kön: 54 % män, 46 % kvinnor 

 

I MOBILEN 

Antal läsare per dag: 1 411 000 

Snittålder: 43 år. 

Kön: 51 % män, 49 % kvinnor 

 

EXPRESSEN TV 

Antal tittare per dag: 593 000 

Snittålder: 38 år. 

Kön: 54 % män, 46 % kvinnor 

Källa: Orvesto Konsument 2017:1 och Orvesto Internet augusti 2017

BOKSLUT

Pressmeddelande 2018-02-13

Vinst för 15:e året i följd – och hela 21 % annonstillväxt digitalt

AB Kvällstidningen Expressen redovisar ett resultat om 37 miljoner kronor för 2017.

 ”Vi lyckades under året öka tillväxttakten betydligt i de digitala intäkterna samt radikalt minska nedgången av printintäkterna, och därmed vinna marknadsandelar både digitalt och i print”, säger vd Anders Eriksson. 

De digitala intäkterna, från annons- och läsarverksamhet, ökade med 22 procent samtidigt som intäkten från print minskade med 9 procent. Övriga intäkter ökade med 153 procent. Omsättningen var dryga 1,2 miljarder kronor och ökade faktiskt, jämfört med året före. För femte året i följd lyckades Expressen dessutom öka den totala annonsförsäljningen.

”Expressen gör ett mycket starkt resultat i en period av omfattande investeringar för att accelerera vår digitala tillväxt. Satsningarna har slagit väl ut på nästan samtliga fronter och den digitala tillväxten var tillräcklig för att öka totala intäkterna något, trots en minskande printaffär”, säger Anders Eriksson, vd för Expressen. 

Under 2017 bromsades det strukturella upplagetappet in något, och årets sista månader hade Expressen större intäkter från papperstidningen än motsvarande period 2016. Samtidigt fortsätter transformationen: enligt senaste Sifo Orvesto har Expressen numera 48,4 procents marknadsandel i mobilen, som är den största kanalen. 

”Trafikrekord efter trafikrekord, satsningar på Expressen TV och Di TV, Stora journalistpriset och en rad andra utmärkelser för vår kvalitetsjournalistik – 2017 var ett starkt år och nu har vi börjat 2018 med att lansera tv-kanalen SportExpressen TV”, säger chefredaktör Thomas Mattsson.

 

2016 års bokslut finns att läsa här: www.allabolag.se/5560254525/bokslut  

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!