Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Urstarka trenden för Expressen fortsätter

Josefina Rickardt, marknads- och analyschef på Expressen, kan glädja sig åt fina siffror från Orvesto Internet. Foto: OLLE SPORRONG

Expressen fortsätter att växa i mobilen – plus 23 procent jämfört med augusti i fjol medan huvudkonkurrenten Aftonbladet ökade med fem procent under samma tidsperiod.

– Läsare och tittare kommer till oss för att bli uppdaterade på det allra senaste som hänt, säger Josefina Rickardt, marknads- och analyschef på Expressen.

Expressens prisbelönta journalistik är en succé i mobilen. 

Nu har siffrorna för augusti kommit från Orvesto Internet, och Expressen fortsätter att befästa sin ställning som en av svenskarnas primära nyhetskällor.

I augusti hade Expressen 4 719 000 unika besökare under en genomsnittsvecka, vilket innebär en marknadsandel på 48,5 procent. Konkurrenten Aftonbladet nådde 5 016 000 unika besökare. I juli var marknadsandelen på 49,1 procent för Expressen. 

– Läsare och tittare kommer till oss för att bli uppdaterade på det allra senaste som hänt och för att läsa om tänkvärda, berörande och viktiga ämnen. Över 1,3 miljoner fullföljde Expressens valkompass inför riksdagsvalet. Ett fint exempel på när vi lyckas med vårt uppdrag att fungera som ett folkuniversitet, säger Josefina Rickardt, marknads- och analyschef på Expressen.

 

 

Når 60 procent – bara i mobilen

Expressen når drygt 60 procent av befolkningen bara i mobilen.

– Med den här trenden är vi snart Sveriges största nyhetssajt. Att vi fortsätter att växa kraftigt och snabbare än våra konkurrenter är ett tydligt tecken på att vi är den primära och mest relevanta nyhetskällan för allt fler, fortsätter Josefina Rickardt.

– Att vår starka trend fortsätter i Sifos senaste mätning Orvesto Internet är en bekräftelse på att publiken uppskattar det vi gör och att allt fler vill ta del av det.

Magnus Alselind, redaktionschef. Foto: OLLE SPORRONG

Magnus Alselind redaktionschef för nyhetsarbetet i alla kanaler: 

– Vår politiska bevakning är en stor del av att Expressen tagit så stora marknadsandelar. Enligt Kantar Sifos undersökning satte Expressen under valrörelsen agendan i sociala medier mer än någon annan genom starka röster och reportage i engagerande ämnen som lag och ordning, sjukvård och integration. Vi märker att läsare och tittare stannar länge i vår våra publiceringar där verkligheten sällan är svart eller vit. 

Han fortsätter: 

– Vår nyhetsredaktion jobbar hårt för att erbjuda de dagliga fördjupningarna där du kan skapa dig en åsikt själv utan att få den skriven på näsan, samtidigt som vi är primär nyhetskälla för dig som vill ha reda på nyheterna snabbast när de inträffar, det hörs ju på namnet - Expressen. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!