Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så använder Expressen insamlad data

Hur använder och hanterar Expressen data och personuppgifter om sina användare?

Se vanliga frågor och svar här.

För att läsa mer om hur Bonnier News hanterar annonser, cookies och persondata, gå hit.

Hur använder ni datan i analyssyften på Expressen?

Vi analyserar anonymiserad data om våra användare för att lära oss om deras beteende på våra sajter och appar. Till exempel vilka funktioner som används och vilka som inte används, hur besökare hittar innehåll, vilka tider på dygnet som olika typer av innehåll läses, vilka typer av texter som läses och vilka som inte läses. Slutsatserna använder vi i vår produktutveckling och i vårt arbete med vårt innehåll.

 

Vad är PUL och GDPR?

PUL, personuppgiftslagen, är en svensk lag baserad på EU:s dataskyddsdirektiv (95/46/EG) och reglerar hur personuppgifter får behandlas. PUL kommer den 25 maj att ersättas av EU:s nya dataskyddsförordning (EU 2016/679) som kallas GDPR, General Data Protection Regulation. Expressen följer PUL och kommer från och med den 25 maj 2018 att följa GDPR.

Vem ansvarar för dina personuppgifter?

AB Kvällstidningen Expressen, org nr 556025-4525 ("Expressen") är personuppgiftsansvarig för personuppgiftsbehandlingen på de plattformar som hör till tidningen. "Expressen har adress 105 16 Stockholm och ingår i Bonnierkoncernen ("Bonnier"). Bonnierkoncernens moderföretag är Bonnier AB, org nr 556508-3663.

 

LÄS MER: Bonnier News om annonser, cookies och persondata

 

Vilken data samlas in och sparas om mig som inte loggat in?

För dig som inte har loggat in på Expressens sajter eller appar samlar vi inte in några personuppgifter, det vill säga vi samlar ingen information som kan kopplas till dig som person. Anonymiserade data (det vill säga data som inte går att kopplas till dig) samlas in och innehåller till exempel information om vilka artiklar som läses och vilka typer av enheter som nyheterna konsumeras på. Denna information använder vi för att bygga bättre sajter och appar och skapa rekommendationer såsom "Andra har också läst" som du hittar på vår startsida. 

Vi sparar också läshistorik för att kunna ta bort artiklar som du redan har läst ur våra rekommendationslistor. Vi använder också anonymiserad data för att lära oss om läsarmönster så att vi kan förbättra användarupplevelsen för våra besökare.

 

Vilken data samlas in och sparas om mig som loggat in?

För inloggade användare samlas data som kan kopplas direkt till fysisk person och utgör därmed personuppgifter. De personuppgifter som Expressen har om dig kan du begära ut via ett registerutdrag. För information om hur datan används kring annonsering, se fråga och svar längre ner.

Följande länk går till Expressens användarvillkor för medlemstjänster:   https://id.expressen.se/terms

 

LÄS MER: Det här är nya dataskyddslagen GDPR 

 

FAQ 

Varför får jag annonser från er på Facebook? 

Expressen annonserar på Facebook på flera olika sätt. 

Poster som kan nå alla.  När vi gör en sådan annons är det Facebooks verktyg som helt styrt vilka personer som nås av annonsen. Facebooks så kallade algoritm skickar då ut annonsen till personer som den tror kommer att engagera sig med annonsen, det vill säga klicka på en länk eller titta på ett videoklipp.

Poster som riktar sig till en av oss utvald målgrupp. När vi gör en sådan annons begränsar vi målgruppen som Facebooks verktyg ska hitta personer att skicka ut annonsen till. Det kan vara en åldersgrupp, personer i ett visst geografiskt område eller med vissa specifika intressen som angivits på Facebook. Till exempel: Kvinnor i åldern 18-35 år i Stockholm som gillar Expressen på Facebook.

• Det går också att rikta annonser (eng. retargeting) med hjälp av en vanlig teknik som kallas för spårningspixel (eng. tracking pixel). Facebooks spårningspixel, eller Facebook-pixeln, ger oss möjlighet att rikta annonser mot grupper av besökare utifrån vissa beteenden ge visat när de besökt på vår sida. Vi kan till exempel rikta annonser mot Facebook-användare som besökt vår sida det senaste dygnet.  

Observera att vi inte har någon möjlighet att se vilket Facebook-konto som tillhör dig, eller någon information associerad med ditt Facebook-konto.  

Du kan läsa mer om Facebook-pixeln via Facebooks egen information här.

Om du inte vill att vi annonserar till dig på Facebook har du möjlighet att stänga av detta i Facebooks annonsinställningar.

 

Vilken persondata kan era annonsörer ta del av? 

Utifrån din tidigare läsning kan du placeras i segment vilka kan användas för marknadsföring. Ett exempel på ett sådant segment skulle kunna vara "personer med sportintresse i Stockholm". Våra annonsörer kan välja att köpa annonser som riktar sig mot ett sådant segment. De får dock aldrig någon information som kan knytas direkt till dig som person, utan annonsörer får endast ta del av ett pseudonymiserat* ID och en kod för det annonssegment som de valt att annonsera mot.  

 

Vilken persondata sparar ni om mig? 

Vilken persondata vi sparar om dig beror på vilket engagemang du har hos oss.   

Pappersprenumeration:   

För våra pappersmagasin-prenumeranter sparar vi de uppgifter som krävs för att vi ska kunna leverera tidningen till dig samt för betalning och fakturering.

Om du använder den digitala tillgången som ingår i din pappersprenumeration och är en inloggad användare på våra digitala tjänster samlas data som används för att förbättra och personalisera din digitala upplevelse och för att analysera hur tjänsten används.  Vi använder även data för att rikta relevant marknadsföring till dig.

 

Digital prenumeration/Digital inloggning: 

För inloggade användare på våra digitala tjänster samlas data som används för att förbättra och personalisera din digitala upplevelse och för att analysera hur tjänsten används.  Vi använder även data för att rikta relevant marknadsföring till dig.

Vi behandlar också de uppgifter som krävs för betalning och fakturering av den digitala tjänsten.  

 

Icke-inloggad digital besökare:  

För icke-inloggade besökare på våra sajter samlar vi inga personuppgifter – vi samlar alltså ingen information som direkt kan kopplas till en fysisk person. Anonymiserade data samlas dock in och innehåller till exempel information om vilka artiklar som läses och vilka typer av enheter som nyheter konsumeras på. Dessa uppgifter kan vi dock inte koppla till dig som person.  

 

Hur ska jag göra om jag inte vill bli kontaktad av er? 

Du kan kontakta oss och be om att vi inte ska kontakta dig i marknadsföringsärenden – kontakta kundservice så hjälper de dig. 

 

Jag surfar på er sida och ser att ni sätter flera kakor i min webbläsare. Hur hanterar ni kakor och i vilket syfte? 

På våra olika sajter inom Bonnier News används olika typer av kakor. 

Icke-inloggade besökare  

För icke-inloggade besökare på våra sajter samlar vi inga personuppgifter – vi samlar alltså ingen information som direkt kan kopplas till en fysisk person. Anonymiserade data samlas dock in och innehåller till exempel information om vilka artiklar som läses och vilka typer av enheter som nyheter konsumeras på.

Inloggade besökare  

För inloggade användare samlas data som kan kopplas direkt till fysisk person och som därmed utgör personuppgifter, dessa personuppgifter lämnar vi inte vidare till tredje part. De personuppgifter som vi har om dig kan du begära ut via ett registerutdrag.

Tredjepartskakor   

Angående tredjepartstjänster, till exempel annonsnätverk, så har inte Bonnier News tillgång till den data som samlas in via tredjepartstjänster och kan därför inte heller lämna ut sådan information. Vi har en strikt policy som reglerar hur annonsörer får placera och hantera kakor på våra sidor.  

 

Jag vill att ni raderar de personuppgifter ni har om mig  

Du har rätt att begära att vi raderar de personuppgifter som vi behandlar om dig. Det finns dock några undantag från detta: 

     1) Om du är kund/prenumerant hos oss så behöver du först avsluta ditt engagemang hos oss.  

     2) Vissa uppgifter får vi enligt rådande lagstiftning inte radera, till exempel uppgifter som vi måste behålla enligt bokföringslagen.  

Observera att om du vid ett senare tillfälle väljer att bli kund hos oss igen så kommer vi från och med det tillfället återigen behandla dina personuppgifter.

 

Delar ni mina profiler inom Bonnierkoncernen och/eller säljer till tredje part i syfte att rikta marknadsföring? 

Läsare kan placeras i segment som används för att rikta marknadsföring. När det gäller användare som loggat in inom Bonnierkoncernen kan marknadsföringssegment delas inom Bonnierkoncernen för att rikta marknadsföring.  

Vi kan också sälja annonsering till tredje part som riktar sig till utvalda annonssegment. När detta sker får tredje part ett pseudonymiserat* ID och kod för utvalda annonssegment. Vi skickar med andra ord inga personuppgifter till tredje part som de kan använda för att identifiera dig som person. Tredje part tillåts inte att lagra varken pseudonymiserat ID eller koder för annonssegment, utan får endast behandla denna information för att leverera annonsen.

 

Vem kan annonsera på er sida?  

Annonsering på vår sida kan ske på två olika sätt, antingen genom direkt annonsering eller via programmatisk annonsering*.

Direkt annonsering   

Vid direkt annonsering köper annonsörer annonsplats direkt av oss och vi placerar annonserna direkt på våra sidor. Våra annonsörer köper vanligtvis ett antal annonsvisningar riktade mot ett eller flera annonssegment.  

Programmatisk annonsering  

Programmatisk annonsering är annonsering som sker i realtid. När du laddar vår sida sker en realtids-budgivning bland våra tillåtna annonsörer där det vinnande budets annonser visas. Vid budgivningen får annonsörer tillgång till ett pseudonymiserat ID och en kod för det annonssegment som du tillhör.  

Den vinnande annonsören får visa sin annons för dig på vår sida. Annonsörer får möjlighet att säkerställa så att annonsen visas lagom ofta (frekvens) och även förhindra att de får betala för annonsvisningar som genererats av icke-mänskliga besökare (olika typer av botar eller försök till annonsbedrägeri).  

 

Kan ni se vilka artiklar jag läser?

Ja, vi använder din tidigare läshistorik för att föreslå vidare läsning som vi bedömer vara intressant för dig. Detta sker genom att artiklar är kategoriserade (till exempel sport, kultur) och/eller taggade (till exempel migrationspolitik, allsvenskan) och baserat på kategorier/taggar för de artiklar du läst så föreslås den läsning som bedöms som intressant för dig. Som exempel på detta är det sannolikt att om du läst många sportartiklar får du rekommendationer på fler sportartiklar för vidare läsning.

För icke inloggade läsare har vi ingen möjlighet att koppla denna data till en fysisk person. 

 

Hur beställer jag ett registerutdrag?   

Om du vill ha ett registerutdrag vänder du dig till kundservice via mejl och ber om att få ett registerutdrag. Kundservice kommer se till att ditt ärende behandlas av Bonnier News dataskyddsombud. Dataskyddsombudet kommer att kontakta dig inom 30 dagar. Det du kan förvänta dig i ditt registerutdrag är uppgifter om din prenumeration och/eller ditt kundengagemang hos oss. 

 

Jag vill ha ett registerutdrag med samtliga personuppgifter som ni behandlar om mig inom Bonnier News

Bonnier News är ett affärsområde inom Bonnier där bland annat HD, Sydsvenskan, DN, Di och Expressen ingår. Att dessa bolag ingår i ett affärsområde innebär att det finns ett administrativt samarbete, dock är tidningarna åtskilda redaktionellt. Din rätt till registerutdrag gäller mot den som är personuppgiftsansvarig för den tjänst du använder. 

Affärsområdet Bonnier News är inte personuppgiftsansvarig och tar därför inte emot förfrågningar om registerutdrag. Om du vill ha ut uppgifter från andra bolag inom Bonnier News behöver du rikta förfrågan direkt till dem, se kontaktinformation nedan.

 

Kontakt

För samtliga personuppgiftsansvariga är adressen till dataskyddsombudet dataskyddsombud@bonniernews.se.


Personuppgiftsansvarig DN
Dagens Nyheter AB (org nr: 556246-8172)
105 15 Stockholm
Hemsida: https://kund.dn.se/kontakta-oss/
E-post:  kundservice@dn.se
Telefon: 08-738 26 00

Personuppgiftsansvarig DI
Dagens Industri AB (org nr: 556221-8494)
105 15 Stockholm
Hemsida: https://pren.di.se/pren/min-sida/
E-post:  kundservice@di.se
Telefon: 08-573 651 00

 

Personuppgiftsansvarig Expressen
AB Kvällstidningen Expressen (org nr: 556025-4525)
105 15 Stockholm
Kundtjänstkontakt för våra magasinprenumeranter: https://expressenmagasin.prenservice.se/Kundtjanst
E-post (ej magasinprenumerant): kundservice@expressen.se
Telefon, kundtjänst prenumeration: 0770-457 195

 

Personuppgiftsansvarig HD-Sydsvenskan
Sydsvenska Dagbladets AB (org nr: 556002-7608 )
205 05 Malmö eller
Helsingborgs Dagblad
251 83 Helsingborg

Hemsida: https://www.sydsvenskan.se/kundservice/#/kontakt/ eller https://www.hd.se/kundservice/#/kontakt
E-post: kundservice@sydsvenskan.se eller kundservice@hd.se
Telefon: 040-93 41 00 eller 042-489 90 89

 

Personuppgiftsansvarig BBM
Bonnier Business Media Sweden AB (org nr: 556468-8892)
Torsgatan 21, 113 21 Stockholm
Hemsida: http://bbm.bonnier.se/kontakt/
E-post: kundservice@bbm.bonnier.se

 

Ordlista  

Pseudonymiserat: Data som inte kan kopplas till en specifik individ utan att man använder kompletterande information. 

Anonymiserat: Data som med rimliga medel inte kan kopplas till dig som person. Denna data klassificeras enligt dataskyddslagen (GDPR) inte som personuppgifter.  

Programmatisk annonsering: Annonsering som sker via realtidsbudgivning i våra tillåtna annonsnätverk.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!