Svenska folkets tv-vanor förändras snabbt. Netflix är störst bland alla strömmade tv-tjänster i Sverige med fler än en miljon abonnenter, och konsumtionen av tv-nyheter på digitala plattformar som sajter och appar fortsätter också att öka.
En aktör som växer snabbt är Expressen TV, vars direktsändningar får en större publik och som tidigare i år vann prestigepriset för "Bästa breaking news-sändning online" under Kristallen-seminariet.

Tittandet på Expressen TV på desktop, alltså dator, har ökat med 119 procent under 2016, jämfört med 2015.
Dessutom har tittandet på Expressen TV på mobilen ökat med 55 procent.
Direktsänder från Nobel
Bella Levy, chef för Expressen TV:
– Den totala ökningen i år, desktop och mobilt, är 98 procent och det är förstås fantastiskt. Senast i går offentliggjorde vi en satsning på Nobelveckan, vi direktsände presskonferensen om att Patti Smith ska sjunga i Stockholm i helgen och vi kommer att sända alla Nobelsemiarier.
– Men: vi kommer också att bevaka Nobelbanketten och direktsända en del inifrån middagen och dansen på Stadshuset, det är det bara Expressen TV och Sveriges Television som gör.
Intresset för live-tv ökar hela tiden. SVT, TV4, Aftonbladet TV – till och med lokaltidningar gör mer live-tv, på grund av en allt större efterfrågan.
Live-tv i mobilen har ökat med 83 procent, jämfört med förra året.
Live-tv på desktop har ökat med 17 procent.
– Som nyhetsmedia är det viktigt att Expressen TV snabbt kan berätta om vad som har hänt. Med två nya studior, ny Vizrt-teknik och ett samarbete med nyhetskanalen CNN utvecklar vi det som kallas för "framtidens nyhets-tv", berättar Bella Levy.
– Direktsändningarna ger oss också många inslag, som vi använde till våra olika artiklar så att publiken får ett helhetserbjudande med texter, bilder och tv-inslag.