Information om Expressens behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

Vem ansvarar för dina personuppgifter?
AB Kvällstidningen Expressen, org nr 556025-4525 ("Expressen") med adress
105 16 Stockholm, ingår i Bonnierkoncernen ("Bonnier"). Bonnierkoncernens moder-företag är Bonnier AB, org nr 556508- 3663. Expressen är personuppgiftsansvarigt för personuppgiftsbehandlingen på de plattformar som hör till tidningen.

 

Hur dina personuppgifter hanteras inom Bonnier
Expressen delar med sig av dina personuppgifter till andra företag inom Bonnier. Dessa företag kan i sin tur komma att använda uppgifter om dig för de ändamål som anges nedan. Expressen kan också komma att få uppgifter om dig från andra företag inom Bonnier för att behandla dessa för de angivna ändamålen.

För vissa tjänster och appar företag inom Bonnier erbjuder dig, kan det finnas särskilda villkor om behandlingen av personuppgifter, se avsnitt nedan om
App Store och Google Play.

 

Vilka personuppgifter samlas in av Expressen?
När du använder en tjänst som tillhandahålls av Expressen, till exempel vid registrering, prenumeration eller köp av en produkt kan du komma att lämna personuppgifter om dig själv.

Personuppgifterna avser bland annat namn, personnummer, postadress, telefonnummer, elektroniska adresser, leverans- och betalnings- och inköpsuppgifter, profilering baserad på adress, samt uppgifter baserade på användning av digitala tjänster.

 

Ändamål och rättslig grund för behandlingen
Vi behandlar dina personuppgifter för följande ändamål:

  • För att kunna fakturera dig, i de fall du köpt något
  • För att administrera ditt medlemskap vilket innefattar att kunna tillhandahålla information om leverans samt leverera produkter eller tjänster
  • För att rikta marknadsföring till dig
  • Som underlag för statistik och produktutveckling
  • För att Bonnier, och i förekommande fall våra samarbetspartners, ska kunna anpassa innehåll, annonser och erbjudanden. Personuppgifterna analyseras och grupperas inför urval, prioritering och planering av kontakter med kunden/användaren. Till uppgifterna kopplas en eller flera markörer om vilken typ av anpassning av webbtjänster och marknadskommunikation som riktas mot användaren, så kallad profilering. Detta sker för att kunna tillhandahålla en tjänst eller produkt som är anpassad till just dig och innebär att du till exempel kan komma att motta erbjudanden som speglar den information vi har om dig.

Vid användning av en tjänst som tillhandahålls av Expressen samtycker du till att behandling sker för dessa ändamål gemensamt inom Bonnier.
Du samtycker också att direktmarknadsföring får skickas till dig via e-post, sms eller annan funktion. Du har alltid rätt att tacka nej till vidare direktmarknadsföring, vilket du gör antingen på ditt konto eller genom att använda dig av svarsfunktionen i de e-postmeddelanden, sms eller andra meddelanden som vi eller våra samarbets¬partner skickar till dig. Om du är under 16 år kommer vi inte att skicka direktmarknadsföring till dig.

 

Vilka mottagare kan komma att få tillgång till dina personuppgifter? Dina personuppgifter kan lämnas ut till Bonniers samarbetspartner, framförallt för annonsering och trafikmätning. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

 

Dina rättigheter
Du har rätt att utan kostnad återkalla ditt samtycke till behandlingen. Att du återkallar ditt samtycke påverkar inte lagligheten av behandling som grundar sig på samtycke innan detta återkallas.

Du har rätt att få tillgång till vilka personuppgifter Expressen behandlar om dig, till exempel vilken typ av personuppgifter. Registerutdrag kan begäras från Expressens leveransregister, där detaljerade uppgifter finns om din prenumeration/medlemskap. Där kan du även spärra uppgifterna mot marknadsföring. Du har även rätt att begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller för uppgifter som till exempel inte längre är relevanta.

Du har även en rätt till dataportabilitet, dvs att få ut personuppgifter som tillhandahållits genom dig, i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format samt att kunna överföra dessa till annan personuppgiftsansvarig utan hinder. Vi vill uppmärksamma dig på att denna rättighet som följer av Dataskyddsförordningen (EU 2016/679) gäller från och med 25 maj 2018.

Du har rätt att när som helst invända mot att dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring inkluderat individanpassad kundanalys (profilering).

För att utnyttja någon av dina rättigheter kontakta kundservice@expressen.se.

 

Hur länge lagras dina personuppgifter?
Expressen lagrar dina personuppgifter så länge det är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen.

Dina personuppgifter sparas under tiden du har en pågående användarrelation med Expressen samt en tid därefter i enlighet med lag och god sed. Expressen har rätt att lagra dina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål under viss tid efter avslutad användarrelation. Lagringstiden beror på hur användarrelationen varit utformad. Expressen ansvarar inte för lagring för behandling av personuppgifter som sker hos andra parter.

 

APPSTORE och GOOGLE PLAY

Genom att acceptera platstjänster för Expressen i din mobil samtycker du att Expressen använder sig av geotargeting. Det betyder att du som användare kan få se platsanpassad marknadsföring riktad mot dig.

Uppgifterna används för att kunna ge dig platsanpassad information och marknadsföring via post, telefon eller elektronisk kommunikation såsom sms eller e-post. Informationen kan också komma att användas i utvecklingen av nya produkter och tjänster och för att ge dig anpassat innehåll i våra digitala tjänster, såsom artiklar och annonser som är mer relevanta för dig. Uppgifterna kan komma att lämnas ut till andra bolag inom Bonnier. Expressen sparar och kan komma att använda uppgifterna till dess ditt avgivna samtycke återkallas.

Genom att du laddar hem, alternativt uppdaterat Expressens applikation samtycker du till behandlingen enligt ovan. Om du inte längre vill att Expressen ska kunna samla in uppgifter om din geografiska position kan du när som helst slå av platstjänster på din mobiltelefon. Du kan närsomhelst genom att kontakta Expressen återkalla dit samtycke och har även möjlighet att, en gång per år, skriftligen begära vilken information som finns sparad om dig.

 

Ändring av villkor för behandling av personuppgifter
Expressen förbehåller sig rätten att ändra villkor för behandling av personuppgifter. Ändring av villkoren kommer att informeras på expressen.se där vid var tid gällande villkor finns tillgängliga.

 

Om cookies

Bonnier använder så kallade cookies och andra liknande tekniker för att se hur Bonniers digitala tjänster används och för att anpassa användarupplevelsen.

Cookies består av små textfiler och är ett mycket vanligt hjälpmedel på internet. Cookie-filerna läses och lagras av webbläsaren i den utrustning som används för att besöka webbplatserna. Bonniers kunder och registrerade användare samtycker till användningen av cookies.

Användaren kan ställa in sin webbläsare att blockera cookies och kan ta bort redan lagrade cookies. Detta kan i vissa fall försämra funktionaliteten och upplevelsen av webbplatsen. Läs mer om cookies på www.minacookies.se.

Det är också möjligt att reglera anpassad annonsering i webbläsaren, läs mer om detta på www.youronlinechoices.com

 

Kontakt
Adress:
AB Kvällstidningen Expressen,
105 16 Stockholm
E-post: kundservice@expressen.se.


Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till

Personuppgiftsombudet, Bonnier AB

113 90 Stockholm

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag