Hur vill du läsa nyheter? Var med i unik panel

Publicerad
Uppdaterad

Din röst påverkar framtidens journalistik. 

Här och nu har du chansen att göra dig hörd, och dela med dig direkt via ditt beteende. 

På uppdrag av några av Sveriges största medieföretag: Expressen, SVT, Sveriges Radio, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, DN, Upsala Nya Tidning, Norrländska Socialdemokraten, Norrbottens-Kuriren, Piteå-Tidningen, Enköpings-Posten, Norrköpings Tidningar, Östgöta-Correspondenten, Motala Vadstena Tidning, Västerviks-Tidningen, Folkbladet, Gotlands Allehanda, Gotlands Tidningar genomför nu undersökningsföretaget Nepa ett unikt projekt kring framtidens journalistik. 

Underlaget från undersökningen kommer också analyseras av forskare vid Handelshögskolan och Stockholm School of Economics Institute for Research. Projektet syftar till att ge svenska användare den bästa digitala journalistiken. 

Delta i en av Sveriges viktigaste paneler

Det handlar till exempel om vilka nyheter du tar del av, hur du tar del av dem och var du oftast befinner dig när du läser, lyssnar eller tittar på nyheter. Målet är att medieföretagen och journalisterna bättre ska svara mot dina och andras behov.

Läs mer och registrera dig här.

Vi söker därför dig som vill vara med och påverka hur mobilbaserad nyhetsbevakning ska se ut. Här och nu har du chansen att göra din röst hörd, och dela med dig direkt via ditt beteende. 

Som tack för ditt deltagande får du ett ”Superpresentkort” värde 100 SEK vid studiens avslut.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag