Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Expressen TV sänder ett specialprogram om #metoo

Ett år har gått sedan startskottet för metoo-rörelsen. Foto: JOHAN BERNSTRÖM / BILDBYRÅN
Den amerikanska skådespelaren Alyssa Milano startade metoo-rörelsen. Foto: JORDAN STRAUSS / AP TT NYHETSBYRÅN
Expressens Tomas Kvarnkullen programleder specialsändningen. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

I dagarna är det ett år sedan metoo-rörelsen startades – men vad har egentligen hänt sedan dess och vad har medierna haft för roll i bevakningen? 

I en fullspäckad specialsändning djupdyker Expressen TV i ämnet för att blicka tillbaka på året som gått.

De första gästerna i studion är genusforskarna Anneli Häyren och Tiina Rosenberg.

– Metoo har lett till ett uppvaknande och en vilja till förändring, säger Anneli Häyren i Expressen TV.

Den 15 oktober 2017 skickade den amerikanska skådespelaren Alyssa Milano, känd från bland annat tv-serien ”Förhäxad”, den tweet som blev startskottet för den världsomspännande metoo-rörelsen.

Detta var en reaktion på att Hollywoodproducenten Harvey Weinstein anklagats för våldtäkt.

https://twitter.com/alyssa_milano/status/919659438700670976

 

Harvey Weinstein. Foto: MARK LENNIHAN / AP TT NYHETSBYRÅN
Den amerikanska skådespelaren Alyssa Milano som startade metoo-rörelsen. Foto: JORDAN STRAUSS / AP TT NYHETSBYRÅN

Metoo-rörelsen spreds till Sverige

Det dröjde inte länge innan svenska kvinnor följde efter och vittnade om sexuella trakasserier och övergrepp under hashtaggen.

En av de som är starkast förknippad med uppropet i Sverige är medieprofilen och debattören Cissi Wallin, som skrev ett inlägg på Instagram vilket satte stenen i rullning.

Kvinnor i bransch efter bransch gick samman i tusental och har tillsammans rutit ifrån mot sexistiskt beteende, trakasserier och våldtäkter.

– Ingenting av det som berättas nu är nytt i sig, men det har fått nya företrädare, säger genusforskaren Tiina Rosenberg i Expressen TV som tror att metoo-upproret kom just förra året på grund av Donald Trump och andra konservativa politiska företrädares framgång. 

Jens Liljestrand. Foto: Olle Sporrong

”Det var som att leva i en revolution”

Jens Linjestrand, Expressens biträdande kulturchef, är en av gästerna i programmet.

Så här minns han hösten med metoo:

– Det var som att leva i en revolution. Dag för dag var det nya händelser och vittnesmål. 

Jens Liljestrand menar att institutioner och chefer i dag har fått en annan press på sig att agera på anklagelser om övergrepp.

– De flesta är överens om att det har blivit en förändring, i dag ser vi annorlunda på den här typen av övergrepp. Förr eller senare kommer institutionen ställas till svars. Chefer som inte agerar har fått mycket mer press på sig, säger han.

I oktober förra året skrev Liljestrand en uppmärksammad krönika om att män tjänar på kvinnoförtryck. 

– Alla män har i någon mån tjänat på förtrycket, även vi som inte har begått övergrepp, för att man som man ändå får fördelar i ett samhälle där kvinnor är rädda för att råka ut för övergrepp.

”Vi har kämpat för samtyckeslagen”

Elin Sundin, ordförande i organisationen FATTA, säger i programmet att metoo-rörelsen ökade intresset för samtyckeslagen, en fråga som hon arbetat väldigt hårt för.

– Det fanns kraft och energi bland allmänheten och allt fler män ställde sig upp för ett samhälle utan sexuellt våld mot kvinnor, säger hon.

Hon pekar på att flera europeiska länder nu börjar följa Sveriges exempel med en samtyckeslag. 

– För ett år sedan gick startskottet men vi är ännu inte i hamn. Det är nu det verkliga arbetet börjar, säger Elin Sundin i Expressen TV. 

Mediernas roll under metoo

Det har skrivits och rapporterats mycket om metoo i de svenska medierna. Pressombudsmannen Ola Sigvardsson och Jeanette Gustafsdotter på Tidningsutgivarna, diskuterar mediernas roll i revolutionen. 

– Väldigt mycket har skrivit, allt har inte varit det bästa, men mycket har varit bra, säger Jeanette Gustafsdotter på TU.

Pressombudsmannen Ola Sigvardsson:

– Kombinationen av kända personer och påståenden är en cocktail som är väldigt svår att avstå från som publicist, det är så många lockande moment i det hela. 

Sigvardsson menar att flera av mediernas publiceringar om anklagade män har varit problematiska. 

– Fokus förflyttades från det strukturella till de enskilda männen. Jag tror inte att det var bra för metoo-rörelsen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!