Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Expressen TV kan få nytt internationellt pris

Ellinor Svensson leder ”Q&A” i Expressen TV. Foto: OLLE SPORRONG
Bella Levy, chef för Expressen TV.
Jonna och Joakim Lundell gästar ”Q&A”. Foto: Expressen TV
Ellinor Svensson med Youtubern och musikern Anis Don Demina. Foto: Expressen TV
Vanessa Lindblad och Rebecca Stella gästar Q&A. Foto: Expressen TV

Återigen har Expressen TV chans att ta hem pris. Denna gång i internationella Content Innovation Awards.

Det är Expressens TV:s framgångsrika format ”Q&A” som nominerats i kategorin The YouTube Award, där programmet tävlar mot bland annat Discoverys ”TLC UK YouTube” och Endemol Shine Brazils ”MasterChef Brazil”.

I ”Q&A” möter Expressen TV:s nöjesprofil Ellinor Svensson unga influencers som bland annat gjort succé med sina kanaler på Youtube och inom andra sociala medier. De följs av hundratusentals och deras videos är bland de mest sedda i Sverige. I programmet berättar de om framgången, och hur de varje dag kämpar för att underhålla och behålla tittarna i sina kanaler. De berättar också om baksidan med framgången, hur de dagligen hanterar hot och hat online.

Ellinor Svensson vågar ställa de raka och personliga frågorna om livet som berömd, pengarna, kärlek och förluster. Och i klassisk Youtube-anda avslutas varje intervjun med en riktig ”challenge” då gästerna får välja att svara på en utmanande fråga eller äta en riktigt kryddstark sås.

”Lyfter framgångsrika profiler på sociala medier och Youtube”

Med gäster som artisten Zara Larsson, entreprenörerna Rebecca Stella Simonsson och Vanessa Lindblad och Youtube-stjärnan Therese Lindgren har ”Q&A” engagerat många. Hittills har programmen nästan 2 miljoner videovisningar totalt. 75% av tittarna är kvinnor i åldern 18-24.  Det är den målgrupp som också är en stor del av den huvudsakliga målgruppen för Expressen TV som helhet - unga och kvinnor. Och nu har programmet chans att ta hem ett internationellt pris i hård konkurrens med andra populära produktioner från Sydamerika till Europa.

– Q&A handlar om att lyfta unga framgångsrika profiler på sociala medier och Youtube. Just därför känns det extra kul att ”Q&A” är nominerat till det här priset, säger programledaren och nöjesprofilen Ellinor Svensson.

”Extra kul att det tilltalar den yngre målgruppen”

Under flera år har Expressen satsat på att förmedla de hetaste nyhetshändelser i alla våra kanaler – inte minst via TV. En satsning som betalat sig i form av uppmärksamhet från tittarna, och vinster i både svenska ”Kristallen” och nu senast i The Drum Online Media Awards.

– Expressen TV ska leverera ett högkvalitativt innehåll med en bra mix av nyheter, nöje, sport och opinion. För oss är det viktigt att lägga lika mycket fokus på ett OS som en Melodifestival eller bevakningen av ett val. Programmet ”Q&A” är därför ett bra exempel på detta. Intresset för formatet är stort och det har alltid högaktuella gäster. Det är extra kul att det tilltalar den yngre målgruppen, och funkar både på Expressens alla plattformar samt i vår YouTube-kanal, säger Bella Levy, chef för Expressen TV.

Priset delas ut i Cannes den 13 oktober.