Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Expressen rättar vecka 4

Här rättar Expressen fel, oklarheter och missförstånd av betydelse. 

Expressens policy för rättelser hittar du här.

100131

Saknad fotograf. I gårdagens tidning visar Expressen bilder på kändiseliten när

 de anländer till Björn Skifs stora premiär på Cirkus. Tyvärr saknas uppgifter

 om vem som fotograferade. Det var Stefan Söderström.

Ett "o" för mycket. Hockeyspelaren Robert Rosén blev felaktigt kallad Roberto i

 en bildtext i sportbilagan i går.


100130

Vi ber om ursäkt. I gårdagens tidning redovisade vi Expressens och Demoskops undersökning om förbud mot att bära det heltäckande klädesplagget burka på offentlig plats: 53 procent av svenska folket svarade ja till förbud, 46 procent nej. Det blev rätt i diagrammet - men vi vände på resultatet i inledningen av artikeln. Dessutom blev rubriken fel: "En majoritet av svenskarna tycker att hon har fel". Tvärtom är det så att en majoritet tycker att Annelie Enochson, riksdagsman för (KD), har rätt. Vi beklagar den felaktiga redovisningen och ber om ursäkt för rubriken.

Mary har två barn. I en artikel i torsdagstidningen om kronprinsessan Mary i Danmark påstår vi att hon är fantastisk mamma till tre barn. Hon är säkert en fantastisk mamma men hon har bara två barn. 

100129

Felstavat efternamn. Statsvetaren som i går intervjuades om duellen mellan

 Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin fick fel namn i tidningen. Han heter

 Stig-Björn Ljunggren, inte Lundgren.

Felstavad fotograf. I en bildtext i gårdagens sportbilaga stavades Bildbyråns

 fotografs namn fel. Han heter Björn Tilly, och inget annat. 


100127

Titta på fredag i dag. I en annons påstod vi att popgruppen

 Freda' skulle spela i direktsändning på vår webb-tv på onsdagen men det är i

 dag torsdag 13.00 man kan se gruppen på Expressen.se

Felstavat efternamn. Pappa Ben spelades av Lorne Greene, inte Green som vi

 skrev i en artikel på nöjessidorna om att sista Cartwrighten Pernell Roberts,

 som spelade Adam, är död.

 Pjäsen heter Medea. I Dokument tisdag om kvinnors hämnd påstods felaktigt att

 pjäsen "Medealand" hade premiär på Dramaten i helgen. Pjäsen som åsyftades

 heter Medea och går på Stockholms stadsteater. Medealand gick upp på Dramaten

 för ett år sedan.

 Fel årtal. Dokument onsdag handlade om att gå från vanligt liv till att bli

 prins och där skriver vi att drottning Margarethe gifte sig 1966. Men hon gifte

 sig den 10 juni 1967 med Henri de Laborde de Monpezat som då blev prins Henrik.

 Fel titel. Bettan Andersson, som svarade på frågor i panelen i gårdagens

 tidning, presen-terades som ordförande i boxningsförbundet. Titeln är fel

 eftersom hon avgick i höstas och därmed är före detta ordförande. 

100126

Vad är en strupstock? "Ta bort strupstocken" stod det i går i rubriken till en

 textruta där söndagens tv-debatt mellan Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt

 kommenterades. "Stupstocken", heter det.

Singel som inte finns. Lördagens guide över singlar som söker kärleken innehöll

 ett fel. Signaturen Lena1960 existerar inte. Uppgifterna kom från E-kontakt,

 som efter kontroll bekräftar att både profilen och bilden var helt felaktig.

 Expressen ber om ursäkt.

Kuballe på Tjörn. I artikeln om knäppa ortsnamn i tidiga upplagor av

 måndagstidningen påstår vi att Kuballe ligger utanför Stenungsund. Men Kuballe

 ligger norr om Rönnäng på Tjörn.

På North Beach. Det kända Miami-hotellet Fontainbleau, där man kan bo som en

 filmstjärna, vilket vi skrev om på lördagens resesidor, ligger inte i art

 decodistriktet i South Beach, utan i det som kallas North Beach, vilket är ca

 5,5 kilometer från South Beach.

Nu, inte nästa vecka. På nöjessidorna skrev vi i går om Depeche Mode och att

 syntkungarna både skulle spela den här veckan och nästa vecka. Den här veckan

 är rätt, vilket bevisas av att Sverigeturnén påbörjades i Malmö i går kväll.

Fel i bildtexten. Filmen "An Education" bygger på delar av journalisten Lynn

 Barbers självbiografi med samma namn. Nick Hornby har skrivit filmmanuset. I

 lördagens artikel blev det fel i bildtexten. 

Felupphovsman.I en artikel om Guldbaggegalan stod det att "Sång till friheten" skrevs av Björn Afzelius. Det stämmer inte. Den skrevs av Silvio Rodríguez.

100125
 

Fel motståndare. I den första upplagan av sportbilagan i går hade Halmstad fått

 fel motståndare i vinjetten till träningsmatchen i fotboll. Det stod Köge,

 rätt skulle vara Nordsjälland.

Samma ord två gånger. I den första upplagan av sportbilagan i går innehöll en

 mindre rubrik om Malmö FF ordet "med" två gånger efter varandra. Ett "med" var

 naturligtvis tillräckligt.

Fel byline. Tv-krönikan i lördagens tidning handlade om Marcus Birro i "På spåret" och

 "Let's dance". På ett ställe i texten hette han plötsligt Peter. Men det var

 inte Marcus bror Peter Birro - också författare - som hoppat in i

 handlingen, utan bara en ren felskrivning.

Fel vecka. I en tidigare version av artikeln "Depeche Mode intar Sverige" på Expressen.se stod det på ett ställe att konserterna i Sverige hålls först nästa vecka. Korrekt är att de hålls redan denna vecka.