Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Expressen rättar v. 3

Här rättar Expressen fel, oklarheter och missförstånd av betydelse. Expressens policy för rättelser hittar du här.

150122

Fel bild. I tisdags den 20 januari publicerade Expressen.se en bild som uppgavs föreställa Anna Norell, som mördades av sin fosterbror Lennart Persson.

Men bilden föreställde skådespelaren Anna Sjöö, som porträtterade den mördade Anna Norell i TV3:s nya program "Mordet". Vi ber om ursäkt för misstaget.

150118

Felstavat. Marcus Rohdén, Simon Gustafson, Nicklas Bärkroth fick sina namn felstavade i surret efter Sveriges träningsmatch mot Elfenbenskusten i fredagens tidning.

Fel efternamn. I en artikel på nöjessidorna i fredagens tidning fick Leila Dahlborg från "Sveriges mästerkock" tyvärr fel efternamn. Vi ber om ursäkt för detta.

Fel efternamn 2. På gårdagens ledarsida fick Sveriges justitieminister fel namn. Han heter Morgan Johansson.

150117

Fel efternamn. I en artikel på nöjessidorna fick Leila Dahlborg från "Sveriges mästerkock" tyvärr fel efternamn. Vi ber om ursäkt för detta.
Heter Emma. I fredagens recension av "Grotesco på Scala" fick en av skådespelarna fel förnamn på ett ställe i texten. Rätt namn är Emma Peters.
Tappad bokstav. I långläsningen om händelserna i Paris var Moulin Rouge felstavat. Där hade vi tappat ett u.

150116

Lång tjänstgöring. Vi vill förtydliga att Tommy Hansson, som intervjuades om polisens omorganisation i ett dokument om Englamordet, har arbetat 40 år som polis, varav 20 år som närpolis.
Fel namn. I förrgår skrev vi fel på Säpochefens namn på Bekantas bekanta-sidan - Anders Thornberg heter han.
Förtydligande. I onsdagens tidning hade Expressen listor på genomsnittspensionen och vad genomsnittspensionen blir efter skatt. I beräkningarna har Expressen inte räknat med det grundavdrag som pensioner får. Skattelättnaden ser olika ut beroende hur stor inkomsten är. De med låg inkomst får en större skattelättnad än de med en högre inkomst. Anledningen till att detta inte gjordes var att siffrorna som redovisades var ett snitt, vilket betyder att de innehåller både personer med hög inkomst (som inte får någon större skattelättnad) och personer med låg inkomst (som får en större skattelättnad). Expressen borde naturligtvis ha redovisat detta.
Saknas uppgifter. I rapporteringen om svensken Leo Sjöholm, som har stridit i Ukraina och nu omkommit i en trafikolycka där, uppgav Expressen i går att även nazisten Andreas Carlsson har deltagit i striderna. Det finns uppgifter om att Carlsson har varit i Ukraina för att demonstrera, men det finns inga belägg för att han varit delaktig i striderna.

150115

Fel i rubrik. På gårdagens insändarsida föll ett "inte" bort i rubriken. Rubriken skulle vara "Läkarvården var inte bättre förr" och inget annat. Expressen beklagar misstaget.

Fel stavning. I tidiga editioner av gårdagens Expressen blev prins Carl Philips namn felstavat.

Sett, inte sett. I en bildtext i gårdagens tidning stod det "sätt" i stället för "sett".

Fel namn. I onsdags publicerade vi några av läsarna härliga instagrambilder av vintervädret. Tyvärr blev användaren misshelgesson76 kallad för missholgersson76 i tidningen. Vi beklagar.

150114

Felstavade bandnamn. Banden Nickelback och Red Hot Chili Peppers fick sina namn felstavade på gårdagens Spaning-sida.

Redan opererad. I en artikel om Magnus Härenstam i gårdagens tidning, baserad på en intervju i podcasten "Värvet", påstod vi felaktigt att skådespelaren ska genomgå en ny canceroperation. Härenstam-intervjun gjordes före hans senaste operation och har redan genomförts. Alltså väntar i nuläget inget nytt ingrepp för den folkkäre underhållaren. Expressen har varit i kontakt med Magnus Härenstam och bett om ursäkt för missuppfattningen.

Fel årtal. I artikeln om kungafamiljen som frimärksmotiv i gårdagens tidning angavs att jubileumsfrimärket av kungens 40-årsdag utkom 1996. Rätt årtal ska vara 1986.

Rätt stavning. I lördagens tidning fick nationalekonomen Stefan de Vylder sitt namn felstavat på ett ställe i artikeln.

150113

Fel person på bild. I en första version av texten om den hotade decemberöverenskommelsen publicerades en bild på Ulf Nilsson, FP, och inte Finn Bengtsson, M. Finn Bengtsson ska det vara och inget annat.

150110

Magnus betalade. I torsdagens SPORT-Expressen skrev vi om rånardramat som ishockeyprofilen Magnus Nygren råkade utför. I en tidig upplaga stod: "Efter restaurangbesöket gick Martin ut på gatan när Martin betalade för maten." Det var Magnus (Nygren) som betalade för maten.

150109

Felstavning. I gårdagens tidning tappade vi ett r i ordet takterrass i en faktarubrik till artikeln om prinsessans Madeleines och Chris O'Neills lägenhet.
Förtydligande. På gårdagens spaningssida kallade artisten Zara Larsson sig för "cis". Vi borde ha förklarat ordet eftersom alla inte har hört det förut. Ordet cis fanns med på Språkrådets nyordslista för 2014 och betecknar en "person som inte är en transperson, det vill säga vars könsidentitet och könsuttryck stämmer med normen för det kön som juridiskt registrerades för personen vid födseln". Det har blivit en allt vanligare beteckning på senare tid.

150108

Fel efternamn. Violinisten vid Last Night of the Proms-konserten på nyårsdagen heter Jansen i efternamn. Inte Janine Jensen som vi felaktigt angav häromdagen.
Fel i ordflätan. Ett malltekniskt fel har smugit sig in i ordflätan på sidan 16 i Expressens korsordsbilaga. Felet upprepas vecka 1, 2 och 3. Expressen ber om ursäkt för det inträffade.

150107

Korsord. I korsordsbilagan den här veckan blev det tyvärr fel i ordflätan på sidan 16. Vi beklagar misstaget.
Kontanter. I nedryckaren till dokumentet om Arlandarånet blev det i gårdagens tidning fel. Sverige måste använda färre kontanter och ingenting annat.
Utreds ännu. I gårdagens tidning omnämndes branden i moskén i Eskilstuna som ett attentat i en bildtext på sidan 4, men det är fortfarade oklart vad som orsakade branden i Eskilstuna. Polisutredningarna kring moskébränderna i Eskilstuna, Eslöv och Uppsala fortgår.

150106

Fel resultat. I resultatrutan till Real Madrids bortamatch mot Valencia blev det omvända siffror i den tidiga upplagan i gårdagens tidning. Real förlorade med 1–2. Madridlagets målskillnad under höstsäsongen blev även fel i faktarutan. Rätt ska vara 81–10 under deras 22 segrar i följd.
Fel fotograf. I den tidiga upplagan fick fel fotograf byline till bilden på Modos nye tränare Per-Erik Johnsson. Rätt ska vara att Michael Berggren tagit bilden.
Inte tabelljumbo. På sidan 7 i sportbilagan i går stod det mot slutet av artikeln att Eibar är tabelljumbo i La Liga. Det är de inte, de är åtta. Det är Elche som är tabelljumbo (20:e plats).

150105

Fel namn. I gårdagens tidning blev det fel namn på den kvinnliga violinist som medverkade vid "Night of the proms". Hon heter Janine Jensen.
Fel antal dagar. I gårdagens artikel om att maxa ledigheten 2015, skrev vi att man behöver ta ut nio semesterdagar för att vara ledig 23 nästa jul. Rätt är att man behöver ta ut tio dagar.
Fel om Astrid. I gårdagens Expressen uppgavs i en bildtext att Astrid Lindgren ska ha arbetat vid försvarsstabens underrättelseavdelning. Rätt är att hon under andra världskriget arbetade på allmänna säkerhetsjänstens brevcensur.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!